Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 43 (Alm. del):I brev af 14. november 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:”Ministeren bedes, jf. henvendelsen fra Den Jyske Sangskole, jf. BUUalm. del – bilag 42, give udvalget en status for musikundervisningen ifolkeskolen.”Svar:Musik er et obligatorisk fag i folkeskolen på samtlige klassetrin fra 1. til6. klasse. Endvidere kan faget udbydes som valgfag på 8. og 9. klassetrin.Musik indgår i fagblokken ”praktiske/musiske fag”. Der er afsat et mi-nimumstimetal for fagblokken og et vejledende timetal for musikfaget.Det er kommunalbestyrelsen, der har kompetencen til at fastlægge ram-merne for elevernes undervisningstimetal, jf. folkeskolelovens § 40, stk.2, nr. 5. Skolebestyrelsen fastsætter inden for rammerne heraf principperfor undervisningens organisering, herunder for elevernes timetal på hvertklassetrin, jf. folkeskolelovens § 44, stk. 2, nr. 1.Ministeriet for Børn og Undervisning igangsætter løbende initiativer medhenblik på at styrke undervisningen i folkeskolen, herunder musikunder-visningen.I 2012 afsatte ministeriet fx 3 mio. kr. til folkeskolerne over en 3-årigperiode til projekt ’Syngelyst’, der bl.a. afvikler ’Skolernes Sangdag’.Jeg kan derudover nævne, at der den 12. juni 2012 blev afholdt en konfe-rence om styrkelse af musikundervisningen i folkeskolen. Konferencenblev afholdt i et samarbejde mellem Ministeriet for Børn og Undervis-ning, Kulturministeriet og Uddannelsesministeriet med deltagelse af kul-turpolitiske ordførere, KL og Børne- og Kulturchefforeningen samt re-præsentanter fra det musikfaglige miljø inden for folkeskoler, gymnasier,
12-12-2012
2professionshøjskoler og konservatorier. Konferencen bød på mangespændende diskussioner og fremadrettede forslag, herunder input til etstyrket samarbejde mellem folkeskolen og de omgivende musikinstituti-oner samt brug af musik i den faglige udvikling i andre fag. Et konkreteksempel på sidstnævnte var rytmelege med tabeller i matematiktimen.Flere af budskaberne fra musikkonferencen afspejles i regeringens udspil”Gør en god skole bedre – et fagligt løft af folkeskolen”, hvor det frem-går, at de praktiske/musiske fag skal styrkes. Det skal blandt andet skeved i højere grad at integrere fagene i en sammenhængende skoledag oglade dem indgå i tværfaglige sammenhænge, herunder i forhold til fxdansk og matematik. De praktiske/musiske fag er gennemgående fag fra1.-9. klasse i børnenes skolegang, og regeringen mener derfor, at fagenepå alle klassetrin kan understøtte den faglige udvikling i skolen.De praktiske/musiske fag skal medvirke til at motivere og engagere demere praktisk orienterede elever og fremme deres kreativitet. Derforforeslår regeringen i sit udspil til et løft af folkeskolen, at det vejledendetimetal for de praktiske/musiske fag øges med 1 lektion i 3. og 6. klasse.For at bidrage til at hæve kvaliteten i både de praktiske/musiske fag ogde øvrige fag foreslår regeringen derudover at sætte forsøg i gang, derskal afdække effekterne af praktiskorienterede læringsformer både i rela-tion til dansk og matematik og til at understøtte andre fag som fx depraktiske/musiske fag.Regeringen ønsker endvidere at styrke og målrette den nuværende efter-uddannelse af lærere, pædagoger og skoleledere. Målet er, at elever i fol-keskolen i 2020 skal undervises af lærere, der enten har haft faget somlinjefag på læreruddannelsen eller har opnået en tilsvarende faglig kom-petence via deres efteruddannelse mv.Det er glædeligt, at Den Jyske Sangskole også har fokus på at styrke ogmålrette efteruddannelsen af lærere – fx med initiativet ”Find din stem-me”, der bl.a. har som mål at understøtte den faglige udvikling af musik-lærere i folkeskolen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini