Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 378 (Alm. del):I brev af 19. september 2013 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund(EL) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 378:”Vil ministeren oversende et overblik over, hvilke rettigheder elever, derstarter på en erhvervsuddannelse i dag, har for realkompetencevurderingog merit, herunder hvordan uddannelserne arbejder med det og procedu-rerne for vurdering af realkompetence og merit. Samtidig bedes ministe-ren redegøre for, hvilke barrierer der i dag er i forbindelse med uddan-nelsernes brug af realkompetencer og meritgivning?”Svar:Alle elever, som påbegynder en erhvervsuddannelse, skal have udarbejdeten personlig uddannelsesplan på baggrund af deres reelle kompetencer.Skolen udarbejder uddannelsesplanen sammen med eleven og den even-tuelle praktikvirksomhed. Til brug for uddannelsesplanen skal skolenhave gennemført en realkompetencevurdering af eleven i almindelighedinden 2 uger fra påbegyndelsen af undervisningen. Realkompetencevur-deringen skal således foregå som en integreret del af grundforløbet.Realkompetencevurderingen skal omfatte en konkret beskrivelse af ele-vens forudsætninger i forhold til den primært ønskede uddannelse, her-under et eventuelt behov for supplerende undervisning. Målestokken forvurderingen er med andre ord målene for uddannelsen efter reglerne omdenne.Vurderingen skal foretages på grundlag af elevens forudgående skoleun-dervisning, uddannelse eller beskæftigelse og skal tillige give eleven enklar forståelse af egne forudsætninger og behov. Formålet er, at det ud-dannelsesforløb, eleven vælger, påbegyndes på det rette indgangsniveauuden dobbeltuddannelse, og at elevens eventuelle behov for supplerendeundervisning bliver vurderet.
10-10-2013
2En realkompetencevurdering vil altid være en individuel proces, fordiden munder ud i en individuel uddannelsesplan, men i afklaringsforløbetkan der godt indgå gruppebaserede aktiviteter.Metoden afhænger af den pågældende elev, og hvilken uddannelse der ertale om, og kan eksempelvis omfatte selvvurdering via spørgeskemaer,dialogbaserede samtaler, teoretiske opgaver og værkstedsbaseret afprøv-ning af praksisfærdigheder.Eleverne har ret til merit for visse fag, hvis de har gennemført og afslut-tet faget på samme eller højere niveau. Skolen kan tillige efter en konkretvurdering give merit for fag på niveau F og G, hvis skolen skønner, ateleven har et tilsvarende niveau i faget. Ved merit bliver eleven fritagetfor undervisning og prøve i faget.På baggrund af realkompetencevurderingen og ud fra, hvad eleven even-tuelt skal have merit for, fastsætter skolen, hvilken skoleundervisningeleven skal deltage i. Får eleven godskrevet skoleundervisning skal skolentilbyde undervisning på højere niveau eller anden relevant skoleundervis-ning i stedet herfor.Hvis skolens afgørelse om godskrivning går ud på, at elevens skoleun-dervisning skal afkortes med mere end fire uger, skal skolen underrettedet faglige udvalg herom, så udvalget kan træffe afgørelse om, hvorvidtelevens samlede uddannelsestid kan afkortes.Hvis vurderingen viser, at eleven allerede har kompetencer, som efterreglerne om uddannelsen skal opnås i praktikdelen af uddannelsen, skalskolen forelægge spørgsmålet om afkortning af praktiktiden for det fagli-ge udvalg, som så træffer afgørelse herom.Det kan være en barriere for godskrivning, at eleverne kan have megetforskellige kompetenceprofiler, og det derfor kan være omkostningstungt for skolerne at gennemføre særligt tilrettelagte forløb for få elever.Det kan føre til, at elever med forudgående kompetencer enten får detsamme forløb som elever uden forudgående kompetence, eller blot fårfri fra undervisningen. Får en elev fri, er eleven til rådighed for den even-tuelle arbejdsgiver i den pågældende periode.Endvidere er undervisningen ofte stærkt fagligt tonet i forhold til uddan-nelsen, hvilket kan betyde, at skoler i praksis anbefaler elever at gennem-føre undervisning, som de formelt set kan godskrives for.
Med venlig hilsenChristine Antorini