Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1285007_0001.png
1285007_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 351 (Alm. del):I brev af 9. september 2013 har udvalget efter ønske fra Lars Dohn (EL)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 351:”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange procent af de 5,6 pct. affolkeskolens elever, der før vedtagelsen af L103 (folketingsåret 2011-12)fik undervisning i specialklasser og specialskoler, der p.t. er flyttet til denalmene folkeskole, jf. bemærkningerne til L 103. ”Svar:Udviklingen i andelen af elever, der før vedtagelsen af L103 om inklusionaf elever i den almindelige undervisning, fik undervisning i specialskolerog specialklasser, fremgår af følgende oplysninger fra den senest offent-liggjorte statistik om segregeringsgraden i grundskolen.Segregeringsgrad i kommunale skoler, 2007/08 - 2011/12 - andel af ele-ver i folkeskolen, der går i specialskoler og specialklasser

2006/07

5,5 pct.Kilde: UNI-C
02-10-2013

2007/08

5,0 pct.

2008/09

5,4 pct.

2009/10

5,6 pct.

2010/11

5,8 pct.

2011/12

5,4 pct.
Endnu ikke offentliggjorte tal for segregeringsgraden viser, at segrege-ringsgraden er faldet til 5,2 pct. i skoleåret 2012/2013.Segregeringsgraden er dermed faldet med 7 pct. i forhold til segrege-ringsgraden før lovændringen.
2Segregeringsgraden følger ikke den enkelte elev. Vi kan derfor ikke medsikkerhed redegøre for, hvorvidt det er elever i segregerede tilbud i sko-leåret 2011/12, der året efter er blevet inkluderet i den almindelige un-dervisning, eller det er kommunerne, der har henvist færre elever til spe-cialundervisning.
Med venlig hilsen
Christine Antorini