Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Kvalitets- og TilsynsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.ktst.dkCVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 35 (Alm. del):I brev af 1. november 2012 har udvalget efter ønske fra Rasmus HornLanghoff (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 35:”Vil ministeren fremsende en opgørelse i tabelform, der viser henholds-vis PISA 2006 og PISA 2009 resultaterne i forhold til at skabe mønster-brydere for henholdsvis Danmark og Finland samt OECD-gennem-snittet, samt oplyse om Danmark er bedre eller dårligere end OECD-gennemsnittet ifølge PISA til at skabe mønsterbrydere?”Svar:Andelen af mønsterbrydere i Danmark var i 2006 31,8 procent og i 200923,9 procent, hvilket var ca. 7 procentpoint lavere end OECD-gennemsnittet i både PISA 2006 og PISA 2009. Ligeledes var andelen afmønsterbrydere i Danmark cirka halvt så stor som i Finland i begge un-dersøgelser. Det skal dog bemærkes, at opgørelserne over mønsterbryde-re ikke er direkte sammenlignelige over tid, da OECD ikke anvendtesamme definition på mønsterbrydere i hhv. PISA 2006 og PISA 2009.Tabel 1 Andel mønsterbrydere blandt elever med lav socioøkono-misk status i PISA 2006 og 2009LandDanmarkFinlandOECD-gennemsnitPISA 2006PISA 2009
14-11-2012
31,8 % (10,6)66,6 % (22,2)39,0 % (13,0)
23,9 % (6,0)45,6 % (11,4)30,6 % (7,7)
Kilde: OECD (2011): "Against the Odds: Disadvantaged Students Who Succeed inSchool", tabel A.1.1 og OECD (2010): "PISA 2009 Results: Overcoming Social Back-ground - Equity in Learning Opportunities and Outcomes", figur II.3.6Note: I parentes er angivet mønsterbrydernes andel af samtlige elever.
En elev klassificeres som ”mønsterbryder”, hvis vedkommende har lavsocioøkonomisk status, defineret som tilhørende nederste tredjedel (PI-
2SA 2006) eller nederste fjerdedel (PISA 2009) på PISA’s socioøkonomi-ske indeks, men vedkommendes PISA-resultater efter korrektion forsocioøkonomi samtidig er i den bedste tredjedel (PISA 2006) eller i denbedste fjerdedel (PISA 2009) blandt alle elevers resultater på tværs af alledeltagende lande. Tabel 1 angiver således andelen af elever med lav so-cioøkonomisk status, der præsterer bedre end forventet, givet deres soci-ale baggrund. I parentes er angivet mønsterbrydernes andel afsamtligeelever.
Med venlig hilsen
Christine Antorini