Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1284995_0001.png
1284995_0002.png
1284995_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 348 (Alm. del):I brev af 9. september 2013 har udvalget efter ønske fra Lars Dohn (EL)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 348:”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange og hvilke kommuner derhar flyttet samtlige midler fra specialområdet til de almene skoler somfølge af L 103 (folketingsåret 2011–12), hvor der i bemærkningerne tillovforslaget stod, at: "Kommunerne forventes således blandt andet atprioritere frigivne ressourcer fra specialundervisningsområdet til øgetinklusion i folkeskolen samt til en generel styrkelse af den almindeligeundervisning for at skabe pædagogiske miljøer, hvor flere børn deltager iklassefællesskabet og styrkes fagligt.”Svar:Det er ikke muligt ud fra de foreliggende kommunale budget- og regn-skabstal at redegøre for, hvor mange og hvilke kommuner, der har flyttetmidler fra specialundervisningsområdet til de almene skoler som følge afden nye lovgivning om inklusion af elever i den almindelige undervis-ning.En besvarelse af spørgsmålet forudsætter indsamling af specifikke oplys-ninger fra kommunerne.Regnskabs- og budgettallene for de almindelige folkeskoler indeholderudgifterne til specialklasser på de almindelige folkeskoler, og det er der-for ikke muligt at følge udgiftsudviklingen mellem den almindelige un-dervisning og specialundervisningen i specialskoler og specialklasser.Nedenstående tabel, baseret på de officielle budget- og regnskabstal,viser udgiftsudviklingen i alt for alle kommuner mellem almindelige fol-keskoler, inkl. specialklasser, og specialskoler for 2007 – 2013.
02-10-2013
2Det kommunale budget- og regnskabssystem gør det heller ikke muligt atfølge skolernes udgifter til et særligt indsatsområde som fx inklusion. Dermå herudover tages forbehold for kommunernes konteringspraksis.Udgiftsudviklingen i folkeskolen, 2007 - 2013 (kalenderår)Mio. kr. i2014 PlAlmindeligefolkeskolerSpecialskolerUdgifter i altSpecialsko-lers andel afsamlede ud-gifter

2007

36.1494.34840.49710,7

2008

35.9944.92240.91712,0

2009

36.0745.48141.55513,2

2010

34.9135.82940.74214,3

2011

33.4125.80139.21314,8

2012

32.7476.29839.94516,1

2013

32.9076.19739.10415,8
Kilde: Danmarks Statistik. 2007-2012 er regnskabstal, og 2013 er budgettal.
Antallet af elever i folkeskolen, 2007 – 2012, 1.000 elever (kalenderår)

2007

Almindeligefolkeskoler605,4

2008

601,1

2009

596,5

2010

593,1

2011

585,9

2012

578,3
Kilde. Danmarks Statistik
Regeringen har i kommuneaftalen for 2013 aftalt, at der skal ske en årligafrapportering af kommunernes omstilling til øget inklusion i periodenfra 2013 - 2015, og at der skal gennemføres en tilbagevendende repræ-sentativ undersøgelse i 12 udvalgte kommuner.Undersøgelsen skal følge op på målsætningerne om segregeringsgrad,fagligt niveau og trivsel samt fokuspunkterne: Kompetencer, inklusions-fremmende styringsmodeller og opbakning til inklusion.Det er som opfølgning på aftalen endvidere aftalt, at den samlede afrap-portering omfatter data fra den sædvanlige dataindsamling.Den første undersøgelse fra 2013 viser, at der i de undersøgte kommunerer fulgt ressourcer med over i den almindelige undervisning. Den samle-de afrapportering fra den første undersøgelse i 2013 viser endvidere føl-gende i forhold til data på landsplan:Andelen af elever i den almindelige folkeskole (inklusionsprocenten),2006/07 – 2011/12 (skoleår)

2006/07

94,7Kilde: UNI-C

2007/08

95,0

2008/09

94,6

2009/10

94,4

2010/11

94,2

2011/12

94,6
3
Udgifter til folkeskolen pr. elev, 2007 - 2012 (kalenderår)Udgift pr.elevIndeks2000=100

2007

66.400

2008

67.700

2009

69.300

2010

68.300

2011

66.300

2012

66.900
103
104
107
105
102
103
Kilde: Danmarks Statistik
Afrapporteringen viser således, at udgifterne pr. elev er steget fra 2011 til2012 samtidig med, at der har været en mindre stigning i andelen af ele-ver i den almindelige undervisning.
Med venlig hilsen
Christine Antorini