Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1284461_0001.png
1284461_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 340 (Alm. del):I brev af 6. september 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 340:”Kan ministeren, i forlængelse af Danske Erhvervsskolers pressemedde-lelse ”Uforståelig forskelsbehandling af gymnasieretninger” fra den 28.august 2013, oplyse, med hvilken begrundelse regeringen ønsker at for-skelsbehandle i den måde, der skæres økonomisk i gymnasieretningerne,således at de erhvervsrettede gymnasier skal spare mere end det almenegymnasium, og kan ministeren oplyse, hvad regeringen ønsker at opnåved denne forskelsbehandling?”Svar:Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 313 (Alm. del) er derikke besparelser på ungdomsuddannelserne på finanslovsforslaget.Alle ungdomsuddannelser er omfattet af omstillingsreserven, jf. min be-svarelse af spørgsmål 336 (Alm. del), og bidrager med 2 procent i hvertaf årene 2014-2017 til omstillingspuljen. Det er regeringens udgangs-punkt, at de enkelte uddannelser i 2014 får tilbageført, det de har bidra-get med.Alle gymnasiale uddannelser er endvidere omfattet af effektiviseringskravvedrørende fx IT-drift og indkøbsaftaler. Der er tale om forbedring ogeffektivisering af de studieadministrative arbejdsgange gennem mereambitiøs anvendelse af IT. Når beløbene procentvist varierer mellem degymnasiale uddannelser, skyldes det, at effektiviseringskravene bygger påen række rapporter, der afdækker forskellig indkøbsvolumen og forskel-lig anvendelse af IT. Effektiviseringerne vedrørende IT og fordelingenmellem uddannelserne har været kendt siden 2009.
30-09-2013
2For så vidt angår tilførslen af midler i forbindelse med indførsel af detfleksible klasseloft fremgår indfasningsprofilen af lov nr. 469 af 29. maj2012,Fleksibelt klasseloft på 28 elever på de gymnasiale fuldtidsuddannelser.Belø-bene, der bliver tilført hver enkelt uddannelse er ikke procentvis ens, dauddannelserne ved beregningstidspunktet havde forskellige klassekvoti-enter, frafaldsmønstre mv. Beregningsprincipperne er dog ens for allegymnasiale uddannelser.
Med venlig hilsen
Christine Antorini