Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1282430_0001.png
1282430_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 319 (Alm. del):I brev af 4. september 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 319:”Kan ministeren garantere, at folkeskolereformen er fuldt finansieret seti lyset af artiklen ”Regeringens egne tal viser det: Skolereformen er un-derfinansieret”, der blev offentliggjort på folkeskolen.dk den 30. august2013?”Svar:De finansieringsmæssige forudsætninger for folkeskolereformen er afkla-ret mellem KL og regeringen i forbindelse med kommuneaftalen for2014.Der er således, jf.Aftale om kommunernes økonomi for 2014,enighed mellemregeringen og KL om, at realiseringen af folkeskolereformen kan opnåsved en bedre brug af de eksisterende personaleressourcer og forudsætteren mere fleksibel anvendelse af lærernes arbejdstid samt en anderledesanvendelse af det pædagogiske personale fra SFO og fritidsklub i dele afden længere skoledag. Fastlæggelsen af lærernes undervisningsopgaver vilskulle ske efter en kommunalpolitisk prioritering og en konkret ledelses-vurdering i de enkelte kommuner og på den enkelte skole.Der er herefter enighed om, at realiseringen af reformen muliggøres affølgende elementer:Omprioritering inden for lærernes almindelige arbejdstid, såledesat lærerne inden for den almindelige arbejdstid i gennemsnit un-derviser ca. to klokketimer mere om ugen.Frigørelse af ressourcer svarende til i størrelsesordenen 1,2 mia.kr. i pasnings- og fritidstilbud som følge af reduceret pasningsbe-hov.
20-09-2013
2Gennemførelse af en række afbureaukratiseringsforslag, som kanfrigøre godt 100 mio. kr. i folkeskolen og øge den lokale fleksibi-litet ved tilrettelæggelsen af folkeskolen.Det kommunale bloktilskud forøges med 204 mio. kr. i 2014 ogpermanent med 407 mio. kr. fra 2015, hvortil kommer en ekstra-ordinær tilførsel af i alt 1,8 mia. kr. i perioden 2014-2017 set i ly-set af omstillingsudfordringerne i de enkelte kommuner.
Regeringen er og har været opmærksom på, at kommunerne er forskel-ligt stillet i forhold til at realisere folkeskolereformen inden for de forud-satte rammer, og netop derfor er der afsat midler til et ekstraordinært løftaf bloktilskuddet på 1,8 mia. kr., som skal ses i lyset af, at kommunernepå en række punkter har forskellige forudsætninger for at realisere refor-men. Det gælder fx muligheden for at frigøre midler i pasnings- og fri-tidstilbuddene, hvilket bl.a. er en følge af forskelligt niveau for forældre-betalingen i SFO.Fordelingen af det ekstraordinære tilskud i 2014, der dette år udgør 300mio. kr., er af Økonomi- og Indenrigsministeriet udmeldt til kommuner-ne den 28. august 2013. Midlerne er fordelt ud fra relevante objektivekriterier, der tilgodeser kommuner med økonomiske udfordringer, idetfølgende nøgletal for de enkelte kommuner indgår i fordelingen: antalletaf elever, det gennemsnitligt planlagte undervisningstimetal, befolknings-tætheden, forholdet mellem antallet af lærere og antallet af elever samtforældrebetalingsandelen i pasnings- og fritidstilbuddene.Det er herefter op til den enkelte kommune, der har det finansierings-mæssige ansvar for folkeskolen, at realisere folkeskolereformen inden forde givne rammer, der nu er aftalt mellem regeringen og KL iAftale omkommunernes økonomi for 2014som opfølgning påAftale om et fagligt løft affolkeskolen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini