Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UNI•C - Styrelsen for It ogLæringVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3587 8889Fax 3587 8890E-mail [email protected]www.uni-c.dkCVR nr. 13223459
Svar på spørgsmål 317 (Alm. del):I brev af 4. september 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 317:”Hvordan vil ministeren sikre, at lærere og skoleledere har tilstrækkelig indsigt ide krav, der stilles til it-kompetencer i undervisningen, og hvilke overvejelserhar ministeren i den forbindelse om udarbejdelse af en vejledning til lærere ogskoleledere om forventninger til it-kompetencer i undervisningen?”Svar:Indledningsvis vil jeg bemærke, at ministeriet stiller krav til undervisningensindhold via Fælles Mål 2009. Herefter er det op til kommunerne at sikre, atlærerne har kompetencer – herunder de nødvendige it-kompetencer – til attilrettelægge og gennemføre en undervisning, der understøtter mål og ind-holdsbeskrivelser i Fælles Mål 2009. Fælles Mål præciseres og forenkles somled i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen, så det bl.a. bliver tydeligere – bådefor elever, lærere, ledere og forældre – hvad eleverne skal lære. Som led i for-enklingen skal der opstilles mål for it-kompetencer i fagene.Herudover vil jeg bemærke, at jeg er enig i, at der er behov for at sætte fokuspå at udvikle lærere og skolelederes kompetencer i forhold til anvendelse af it iundervisningen.Derfor er it/digitale medier opprioriteret i den nye læreruddannelse. For detførste indgår it/digitale medier i lærernes grundfaglighed i:Undervisningskendskab, hvor de studerende skal have viden om un-dervisningsmetoders samt analoge og digitale læremidlers praktiske an-vendelighed i forhold til elevforudsætninger, undervisningens etik,formål og indhold,Specialpædagogik, hvor de studerende skal have viden om forebyggen-de, foregribende og indgribende indsatser samt brug af it og andre læ-remidler i den daglige undervisning
30-09-2013
2For det andet indgår it/digitale medier i samtlige undervisningsfag i den nyelæreruddannelse.I aftalen om et fagligt løft af folkeskolen indgår et kompetenceløft. Regeringenhar fra 2014 til 2020 afsat 1 milliard kroner til efteruddannelse af lærere ogpædagoger i folkeskolen. Der er nedsat et partsudvalg, der skal komme medpejlemærker for den lokale anvendelse af midlerne.Udover de formelle tiltag sker der også kompetenceudvikling i netværk, fag-teams og andre steder tæt på praksis. Ministeriet understøtter dette på fleremåder.Danmarks Undervisningsportal, EMU’en, moderniseres i forlængelse af folke-skoleaftalen, så der bliver én samlet indgang til viden, som lærere og ledere kananvende i tilrettelæggelsen af undervisningen. Her bliver der bl.a. adgang til deit-baserede undervisningsforløb fra demonstrationsskoleforsøgene, der gen-nemføres som led i indsatsen for it i folkeskolen. Endvidere styrkes vidende-lingen mellem underviserne også på den nye vidensportal.I forbindelse med forenklingen af Fælles Mål udarbejdes et dynamisk vejled-ningsmateriale og værktøjer f.eks. i form af konkrete eksempler på, hvordanundervisning af it-kompetencer kan tilrettelægges.Med folkeskoleaftalen er det yderligere besluttet at etablere et nationalt korpsaf omkring 40 læringskonsulenter. Korpset skal understøtte den lokale kapaci-tetsudvikling ved at give vejledning til forvaltninger og skoler om den decentra-le udvikling af undervisningspraksis på og organisering af skoler samt af ele-vernes faglige resultater. Læringskonsulenterne skal være med til at sprede godemetoder, værktøjer og viden, så de inspirerer skoler og kommuner til at gøremere af det, der virker. For at sikre, at flest mulige skoler og kommuner kan fåglæde af de erfaringer, der allerede er gjort andre steder, vil læringskonsulenter-nes erfaringer blive inddraget i arbejdet med udvikling af vejledninger, værktø-jer, forsøgs- og udviklingsprojekter samt praksiseksempler, herunder i regi afRessourcecenter for Folkeskolen.Derudover er der etableret et skoleledernetværk for digital forandringsledelse,hvor 130 skoleledere fra 92 kommuner arbejder med konkrete redskaber til atskabe forandringer på den enkelte skole – f.eks. hvordan man udarbejder ogimplementerer en lokal strategi for øget anvendelse af it i undervisningen. Sko-lelederne mødes både nationalt og i mindre regionale grupper.Endvidere skal der etableres et digitalt lærernetværk i folkeskolen med afsæt ifagene dansk og matematik. Formålet med lærernetværket er at styrke de delta-gende læreres it-didaktiske kompetencer, så deltagerne sættes i stand til at ar-bejde med it og digitale læremidler som en integreret del af undervisningen.Endvidere skal netværksdeltagerne være lokale ambassadører, så de via fag-
3teams og lignende kan bidrage yderligere til videndeling og den praksisnærekompetenceudvikling.
Med venlig hilsen
Christine Antorini