Oversigt over tildelingskriterierne for puljen til digitale læremidler i 2013
Nedenstående tabel viser tildelingskriterierne for 2013 opdelt på krav (tabel 1) og anbefalinger (tabel 2).Tabel 1. Krav i udmøntningsmodel 2013
Digitale læremidler skal…
Være målrettet de obligatoriske fag ellertilbudsfagene*Have en betydelig grad af interaktivitetBemærkning
Understøtter folkeskoleaftalen samt udvikling af det samlede marked for digitalelæremidler.Et krav om højere grad af interaktivitet betyder, at bundniveauet løftes, for så vidt angårkvaliteten af de digitale læremidler.Være udviklet til anvendelse i læringsøjemedSikrer, at det digitale læremiddel er målrettet undervisningssituationer i grundskolen ogunderstøtter Fælles Mål.Være online-baseredeSikrer afvikling via internettet eller download og afvikling lokalt, hvorved CD-ROM mv.frasorteres.Kunne indkøbes i korte licens- ogGiver mulighed for at anvende tilskudsmidlerne på flere forskellige digitale læremidler,abonnementsperioder og maksimalt for tre århvilket bidrager til at øge konkurrence på markedet.Være registreret på MaterialeplatformenGiver samlet overblik over de tilskudsberettigede digitale læremidler.Af registreringen på Materialeplatformen skal følgende oplysninger om det digitale læremiddel endvidere fremgå:Sikrer brugerne information om de digitale læremidler, der bl.a. kan understøtte BYODHvilke platforme (enheder og(bring yourowndevice)-strategien og en øget anvendelse af digitale læremidler, ligesomstyresystemer) det kan afvikles påHvilke webbrowsere, det kan afvikles i det bidrager til gennemsigtighed og dermed øget konkurrence på markedet.Hvilket autentifikationssystem (f.eks.UNI-login) det anvenderHvordan det må anvendes ift.rettigheder og ophavsretEndvidere skal skoler og kommuner deltage i måling af effekten af de digitale læremidler*dansk, dansk som andetsprog, engelsk, kristendomskundskab, historie, samfundsfag, matematik, natur/teknik, geografi, biologi, fysik/kemi, naturfag, idræt, musik,billedkunst, håndarbejde, sløjd, hjemkundskab, tysk og fransk
Tabel 2. Anbefalinger i udmøntningsmodel 2013
Det anbefales, at det digitale
Bemærkning
læremiddel…
Er tilgængeligt, så det ikke blokerer forUnderstøtter læring for elever med læse- og skrivevanskeligheder, men også elever påanvendelse af læse- og skriveteknologialmenområdet, ligesom det understøtter øget inklusion og mulighed forundervisningsdifferentieringKan understøtte tværfaglig anvendelseUnderstøtter folkeskoleaftalen samt udvikling af det samlede marked for digitale læremidler.Kan afvikles fra gængse platforme ogSkal ses i sammenhæng med kravet om oplysning med dette.gængse webbrowsereKan tilgås via UNI-login eller andetudbredt autentifikationssystemKan indkøbes for licens- ogSkal ses i sammenhæng med kravet om mulighed for indkøb i kortere perioder ogabonnementsperioder på maksimalt 1 årmaksimalt for 3 år.Kan købes som delelementer/enkeltdeleUnderstøtter samme behov som køb af digitale læremidler i kortere perioder, jf. kravet om(mikrodistribution)mulighed for dette.Kan lagre data (testresultater, opgaver mv.) Understøtter, at binding til et digitalt læremiddel undgås, og bidrager til at øgei et format, der muliggør, at data kankonkurrencen på markedet for digitale læremidler.trækkes ud og gemmes på egne platforme