Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1282434_0001.png
1282434_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 297(Alm. del):I brev af 26. august 2013 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 297:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 22/8-13 fra Larsdu Jardin Nielsen og Kaare Linderoth om trivselsarbejdet på skolerne, jf.BUU alm. del – bilag 287. Hvordan vil ministeren sikre, at eksisterendetrivselsværktøjer bliver en del af ministeriets værktøj, og vil ministerentage højde for disse?”Svar:Jeg har den 22. august 2013 fået en tilsvarende henvendelse fra Lars duJardin Nielsen og Kaare Linderoth om trivselsarbejdet på skolerne, ogjeg har i brev af 12. september 2013 svaret følgende i forhold til det stil-lede spørgsmål:”Jeg sætter stor pris på, at mennesker, der kender folkeskolen indefra,bruger tid og kræfter på at tænke i udvikling og forbedring af skoledagen.Jeg kan forstå, at I er bekymrede for, at skolernes og kommunernes fri-valg af værktøj i praksis vil blive ophævet med indførslen af nye nationaleobligatoriske trivselsundersøgelser.Som led i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen skal der med udgangs-punkt i Dansk Center for Undervisningsmiljøs termometer udvikles nog-le tydelige og obligatoriske indikatorer for elevernes undervisningsmiljø,trivsel, ro og orden. Disse skal danne grundlag for, at kommuner og sko-ler kan arbejde systematisk og målrettet med at styrke elevernes trivsel isammenhæng med den faglige udvikling.Formålet er bl.a., at indikatorerne skal danne grundlag for det nye måltalfor trivsel i folkeskolen. Løbende digitale målinger skal desuden skabe
20-09-2013
2åbenhed om trivsel, ro og orden, som kan bidrage til at understøtte sko-lerne og kommunernes arbejde og dialog om at forbedre undervisnings-miljøet lokalt.Herudover skal god praksis og eksemplariske forløb kortlægges og ind-samles og danne grundlag for udvikling af metoder og redskaber til athøjne kvaliteten af undervisningsmiljøet på skolerne. Dette arbejde skal-samtidig fremme de enkelte skolers egen evne til at forestå en sådan ud-vikling.Ministeriet er i gang med at tilrettelægge det videre arbejde med initiati-vet. Jeg er optaget af, at vi får etableret et nationalt måleredskab, der sik-rer, at vi får en solid og ensartet viden om udviklingen i undervisnings-miljø og trivsel på landets skoler, som kan anvendes i arbejdet med atstyrke skolernes arbejde på feltet.I foreslår i jeres henvendelse, at den enkelte skole og kommune fortsatskal kunne have frit valg i forhold til valg af værktøjer, samtidig med atman fra statslig side skal være i stand til at samle hele datagrundlagetcentralt. Derudover foreslår I, at spørgsmålene til den obligatoriske testskal være frit tilgængelige for alle udbydere.Det er for tidligt at sige noget om den endelige løsning, men jeg tagerjeres perspektiv med mig i det videre arbejde.”
Med venlig hilsen
Christine Antorini