Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1273561_0001.png
1273561_0002.png
1273561_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 272 (Alm. del):I brev af 8. juli 2013 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 272:” I fortsættelse af BUU alm. del – svar på spm. 252 bedes ministerenredegøre for, hvorfor blindes uddannelsesgrad efter ministerens opfattel-se i de seneste 40 år er faldet til mellem 1/3 og halvdelen af befolknin-gens uddannelsesgrad, jf. SFI's undersøgelse om voksne blindes livsfor-hold, oktober 2010. Ministeren bedes i forbindelse hermed redegøre for,hvilke kurser og vejledningsforløb en blind elev i praksis får tilbudt iforhold til uddannelsesplan, studievejledning og erhvervsvejledning. En-delig bedes ministeren oplyse, hvordan videns- og erfaringsopsamlingsikres i Danmark inden for den lille gruppe i folkeskolen og ungdomsud-dannelserne, der er blinde eller stærkt svagsynede”.Svar:Faldet i blinde og stærkt svagsynedes uddannelsesgradAf SFI-rapporten ”Blinde og stærkt svagsynede – barrierer for sam-fundsdeltagelse” fremgår det, at den del af blinde- og svagsynsgruppen,der har fået en erhvervskompetencegivende uddannelse, er blevet min-dre, når man ser på blinde og stærkt svagsynede der er født i 40’erne, i50’erne i 60’erne og i 70’erne. Det har ikke været muligt at afdække bag-grunden for dette fald, men man kan formode, at faldet bl.a. dækkerover, at en række af de jobfunktioner, som blinde og stærkt svagsynedetidligere uddannede sig til, er forsvundet som følge af den teknologiskeudvikling og den almindelige samfundsudvikling i øvrigt.Der er ikke tal for antallet af blinde og svært svagsynede i uddannelse,men der findes tal for antallet af blinde og svagsynede støttemodtagere ide specialpædagogiske støtteordninger på ungdomsuddannelserne og devideregående uddannelser. I disse ordninger er der fra 2007 til 2012 sketen stigning i antallet af elever og studerende med synshandicap på 66 %.
20-08-2013
2Det kan tyde på, at stadig flere blinde og svagsynede nu vælger at tage enuddannelse.Kurser og vejledningsforløbBlinde og stærkt svagsynede er omfattet af Ungdommens Uddannelses-vejlednings (UU's) målgruppe for elever med særlig behov for vejledning.De vil derfor udover kollektive arrangementer, gruppevejledninger, for-ældremøder m.m. også modtage individuel vejledning. De får desudentilbud om introduktionskurser og brobygning til ungdomsuddannelsernei udskolingen.Undervisningsministeriet igangsatte i 2012 et projekt:Øget samarbejde mel-lem UU centre og synskonsulenter.Som led i projektet blev der udarbejdet etfælles informationsmateriale, der sikrer, at Danmarks UU centre og eVej-ledning, der vejleder unge i uddannelsesvalg, får adgang til basal videnom synshandicap og de udfordringer, der knytter sig hertil. Materialet erogså med til at sikre, at synskonsulenter, der vejleder unge i folkeskolenom fx kompenserende hjælpemidler og blindepædagogiske problemstil-linger, tilsvarende kan tilgå viden om uddannelsesvejledning af unge medsynshandikap. For at undgå tab af viden og erfaring i overgangen mellemgrundskoleniveau og ungdomsuddannelsesniveau giver materialet beggemålgrupper tilgængelig, konkret og brugbar viden til håndtering af sager,der berører unge med synshandicap, og praktisk information og kontakt-oplysninger, der skal bidrage til at optimere samarbejdet mellem beggeparter.Materialet er tilgængeligt på UddannelsesGuiden.dk. Materialet indehol-der bl.a. information til vejleder om særlige forhold i selve vejledningssi-tuationen og i vejledningen af unge med synshandicap.Videns- og erfaringsopsamlingEvalueringen af kommunalreformen har peget på, at den stigende brugaf kommunale undervisningstilbud, frem for de specialiserede undervis-ningstilbud på de lands- og landsdelsdækkende institutioner, øger beho-vet for rådgivning og efteruddannelsestilbud på det kommunale niveau.Det er bl.a. baggrunden for den aftale, regeringen har indgået med Ven-stre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservativeom rammer for justering af kommunalreformen med udgangspunkt iregeringens udspil til opfølgning på evaluering af kommunalreformen.Regeringen vil samle ansvar for specialrådgivning og vidensudvikling pådet specialiserede undervisningsområde i VISO. Det skal sammen medden nationale koordinationsstruktur understøtte fastholdelse, udviklingog udbredelse af den mest specialiserede viden på området, så den kom-mer eleverne til gode, uanset hvor de modtager undervisning.
3Jeg lægger meget vægt på, at den specialpædagogiske støtte, der admini-streres af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen i Undervisningsministeriet medinddragelse af ekspertise fra hovedsaglig Institut for Blinde og Svagsyne-des medtænkes i den fremtidige organisering, så der ikke rejses nye barri-erer for, at unge med synshandicap gennemfører videre uddannelse endfolkeskolen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini