Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1267331_0001.png
1267331_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 268 (Alm. del):I brev af 27. juni 2013 har udvalget efter ønske fra Martin Henriksen(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 268:”Hvordan agter ministeren at styrke undervisningen i folkeskolen meddet formål at give danske unge større viden om og indblik i de historiskeforhold omkring det danske mindretal i Sydslesvig?”Svar:Folkeskolen er forpligtet til, at der i faget historie undervises i de histori-ske forhold omhandlende det danske mindretal i Sydslesvig i forhold tilminimum to områder – Stormen på Dybbøl og Genforeningen 1920 –da begge begivenheder er punkter i historiekanonen og dermed omfattetaf de bindende slutmål for faget.Stormen på Dybbøl optræder på kanonlisten med den begrundelse, atnederlaget ved Dybbøl fik betydning for Danmark, ikke mindst fordigrænsen blev flyttet helt op til Kongeåen, og danskernes ønske om atkompensere for det tabte land gav næring til en styrket nationalfølelse. Ihenhold til Fælles Mål-faghæftet for historie er det hensigten, at man iarbejdet med slaget på Dybbøl kommer ind på bl.a. det slesvigskespørgsmål, mindretal i Europa – kamp eller sameksistens – og identitetog danskhed.I forhold til arbejdet med Genforeningen 1920 er det hensigten, at man iundervisningen bl.a. kommer ind på områder som danskheden underfremmed herredømme (altså i Slesvig), nationale mindretal samt erin-dringer og erindringssteder.
01-07-2013
2Det er ministeriets indtryk, at de historiebøger, der anvendes i folkesko-len i dag, i høj grad indeholder opslag og forløb om netop det sydslesvig-ske spørgsmål.Endvidere fremgår det af sydslesvigloven, at der kan gives økonomiskstøtte til folkeoplysende virksomhed i Danmark om mindretallet og tilsamarbejde mellem mindretallets foreninger og foreninger i Danmark.Sydslesvigudvalget udformer den konkrete tilskudspolitik, ligesom det erudvalget, der beslutter, hvilke konkrete initiativer der skal fremmes. Ud-valget har nu i tre omgange – i 2011 og 2013 – uddelt støtte til projekter,hvor formålet bl.a. har været at øge unge danskeres viden om Sydslesvig.Der er bl.a. i 2013 givet støtte til produktion af film og undervisningsma-terialer om mindretallet i et både nutidigt og historisk perspektiv, som errettet mod uddannelsesinstitutioner i Danmark.Tillige støtter udvalget eksempelvis på mere permanent basis ”Sydsle-svigs elevambassadører”, der består af elever fra de to danske gymnasier iSydslesvig. Ambassadørerne besøger danske uddannelsesinstitutioner fx iforbindelse med undervisningsforløb, der tematisk kredser om emnersom mindretal, identitet, kulturmøde, fjendebilleder og fordomme mv.Det gælder både i forbindelse med flerfaglige forløb, som fx almen stu-dieforberedelse, og i rene faglige forløb i historie, samfundsfag og tysk.Dette og en række andre lignende projekter skal bidrage til, at unge dan-skere stifter bekendtskab med det danske mindretal i Sydslesvig.Endelig har ministeriet gennem Tips- og Lottomidlerne ydet støtte til endokumentar om 1864, der netop er færdiggjort.
Med venlig hilsen
Christine Antorini