Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1263586_0001.png
1263586_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 262 (Alm. del):I brev af 12. juni 2013 har udvalget efter ønske fra Lars Dohn (EL) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 262:”I forhold til folkeskoleforliget bedes ministeren redegøre for sin forstå-else af den understøttende undervisning? Herunder hvem der varetagerundervisningen, og hvilke krav der stilles til undervisningens rammer ogindhold.”Svar:I aftalen af 7. juni 2013 mellem regeringen, Venstre og Dansk Folkepartiom et fagligt løft af folkeskolen fremgår det, at hele skoledagen er un-dervisning. Undervisningen skal sikre, at eleverne når de høje fagligeambitioner i Fælles Mål. Den længere og varierede skoledag skal giveskolerne mere tid til undervisning via flere fagopdelte timer og ny tid tilunderstøttende undervisning.Tiden til understøttende undervisning er ikke omfattet af holddannelses-regler og tilrettelægges fleksibelt i kommunerne. Det er kommunens op-gave at tilrettelægge personalesammensætningen, jf. nedenfor.Det indgår i aftalen, at forskellige medarbejdergrupper kan varetage for-skellige opgaver i den længere og varierede skoledag. Det ligger i forlæn-gelse af de muligheder, der gælder i skolen i dag:1) Læreren har den generelle undervisningskompetence. Lærerne kanvaretage alle folkeskolens opgaver i relation til både de fagopdelte timerog tiden til understøttende undervisning. Dette kan ske i samarbejde medandre medarbejdergrupper som fx pædagoger eller medarbejdere medandre relevante kompetencer for elevernes faglige udvikling. Lærerneskal sikre sammenhæng i undervisningen, og at de faglige mål for fag ogklassetrin bliver indfriet.
24-06-2013
22) På alle klassetrin kan pædagoger og medarbejdere med andre relevantekompetencer inddrages i undervisningen i en understøttende rolle ved atløse opgaver inden for deres kompetence og de pågældendes kvalifikati-oner i øvrigt. De vil fx kunne støtte og supplere læreren i de fagopdeltetimer og vil kunne varetage understøttende undervisning alene med ele-verne. Der vil i sidste tilfælde være tale om opgaver, som ikke i sammeomfang kræver lærerens professionskompetence. Pædagoger og medar-bejdere med andre relevante kompetencer tillægges ikke undervisnings-kompetence under udførelsen af disse opgaver.3) I indskolingen kan pædagoguddannede varetage afgrænsede undervis-ningsopgaver inden for deres kompetence og de pågældendes kvalifikati-oner i øvrigt. (Permanentgørelse og afgrænsning af skolestartforsøgene iforhold til pædagogernes kompetencer.)
Med venlig hilsen
Christine Antorini