Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 251 (Alm. del):I brev af 12. juni 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 251:”Ministrenes kommentarer udbedes til henvendelser af 3. juni 2013 fraDansk Blindesamfund, jf. BUU alm. Del – bilag 243.”Svar:Jeg har aftalt med social- og integrationsministeren, at jeg svarer på beg-ges vegne.Evalueringen af kommunalreformen viser, at kommunerne i stigendegrad giver elever med behov for en højtspecialiseret indsats et undervis-ningstilbud i nærmiljøet. Elevtallet i de lands- og landsdelsdækkende til-bud er således faldet kraftigt i årene efter kommunalreformen.Evalueringen viser samtidig, at der fortsat er en lille gruppe af elever, derhar meget komplicerede og sammensatte vanskeligheder, der er afhængi-ge af et relevant specialiseret undervisningstilbud.De lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud har gennemførtomstruktureringer for at tilpasse sig det faldende elevtal, men det forven-tes, at elevtallet vil falde yderligere, og at der om få år vil være behov forændrede organisationsformer i tættere samspil med andre kommunalespecialundervisningstilbud.Den stigende brug af kommunale undervisningstilbud øger behovet forrådgivning og efteruddannelsestilbud på det kommunale niveau.Det er baggrunden for den aftale, regeringen har indgået med Venstre,Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative omrammer for justering af kommunalreformen med udgangspunkt i rege-ringens udspil til opfølgning på evaluering af kommunalreformen.
28-06-2013
2Regeringens udspil lægger op til, at de fremadrettede løsninger skal ske ibedre koordination og samarbejde om de højt specialiserede undervis-ningstilbud og en bedre central forankring af viden, der giver en klaransvarsfordeling i forhold til bl.a. udvikling af viden og som understøtterfastholdelse og formidling af viden.I forhold til den specialiserede indsats på specialundervisningsområdetlægger regeringen op til, at området indgår i den nationale koordinations-struktur på socialområdet i regi af Socialstyrelsen og Ministeriet for Børnog Undervisning.Koordinationsstrukturen skal bl.a. sikre en faglig planlægning af den me-get specialiserede indsats, og koordinationsstrukturen kan bl.a. omfattekommunikationscentrene.Regeringen vil endvidere samle ansvar for specialrådgivning og viden-sudvikling på det specialiserede undervisningsområde i VISO. Det skalsammen med koordinationsstrukturen understøtte fastholdelse, udviklingog udbredelse af den mest specialiserede viden på området, så den kom-mer eleverne til gode, uanset hvor de modtager undervisning.Den foreslåede koordinationsstruktur medfører, at kommunerne inden-for hver region i fællesskab skal afrapportere til Socialstyrelsen og Mini-steriet for Børn og Undervisning, hvordan de vil tilrettelægge og organi-sere indsatsen på de områder, hvor der er behov for en meget specialise-ret indsats. Intentionen er at understøtte kommunernes anvendelse aftilbuddene, og at tilbuddene udvikles dynamisk i takt med, at behoveneændrer sig.Med regeringens initiativ vil kommunerne fortsat have det fulde ansvarfor at sikre de nødvendige tilbud til deres borgere. Men staten får en øgetrolle i forhold til at understøtte og koordinere den mest specialiseredeindsats. Rollen er baseret på dialog med kommunerne, men hvis dialogenikke er tilstrækkelig, kan Socialstyrelsen og Ministeriet for Børn og Un-dervisning i sidste instans – og undtagelsesvist – pålægge en kommuneeller region et driftsansvar og hermed fastlægge en tilbudsstruktur på etområde.Der er tre tilfælde, hvor Socialstyrelsen vil kunne pålægge et driftsansvar:Hvis Socialstyrelsen og Ministeriet for Børn og Undervisningidentificerer et behov for en særlig indsats, der ikke bliver løftet,og der derfor er behov for at oprette et nyt tilbud.Hvor et konkret tilbud, som løfter en helt særlig indsats, der ikkekan løftes på anden vis, er lukningstruet.
3Hvor der er en række små tilbud til en målgruppe, som hver forsig ikke er fagligt bæredygtige. Her kan en kommune eller regionpålægges at samle tilbuddene med henblik på en konsolidering.Samtidig vil andre kommuner og regioner ikke kunne oprette nyetilbud i forhold til denne bestemte målgruppe.
Samtidig får VISO det fulde ansvar for rådgivning på specialundervis-ningsområdet, og herunder for vidensudvikling på specialundervisnings-området. Det bliver dermed staten, der sikrer viden og vidensudviklingog kan vejlede alle kommunerne i forbindelse med at tilrettelægge et fyl-destgørende undervisningstilbud.Jeg er enig med Dansk Blindesamfund i, at der er behov for en indsats,der understøtter, at flere blinde og svagsynede får videre uddannelse endgrundskolen. Der er igangsat en række initiativer, der kan understøtte, atvi får vendt den udvikling. Vi har bl.a. taget fat på de overgangsproble-mer, som bl.a. Dansk Blindesamfund har peget på.For at løse udfordringerne i forbindelse med skift fra kommunal til stats-lig støtte har Ministeriet for Børn g Undervisnings Kvalitets- og Tilsyns-styrelse indgået samarbejdsaftaler med synskonsulenterne på de regionalekommunikationscentre og Instituttet for Blinde og Svagsynede. Samar-bejdsaftaler gør det muligt at koordinere oplysninger om støttebehovethos eleven og at sørge for, at den specialpædagogiske støtte i form afudlevering af nye it-hjælpemidler og en instruktion hertil kan være klarved starten på en ungdomsuddannelse.Jeg er godt klar over, at Dansk Blindesamfunds forslag om et nationaltressourcecenter rækker videre end disse initiativer. Jeg finder imidlertid,at den foreslåede koordinationsstruktur, sammenholdt med at statenovertager ansvaret for at sikre viden og vidensudvikling, imødegår deudfordringer som både evalueringen af kommunalreformen og DanskBlindesamfund peger på.
Med venlig hilsen
Christine Antorini