Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 248 (Alm. del):I brev af 3. juni 2013 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udval-get (MFU) Karina Adsbøl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 248:”Ministeren bedes – evt. med bidrag fra andre relevante ministerier –med eksempler oplyse, hvordan regeringens udspil om evaluering afkommunalreformen vil sikre en sammenhængende, stærk faglig indsatsfor blinde og stærkt svagsynede børn og unge i overgangene fra grund-skole til ungdomsuddannelse og videre til erhvervs- og videregåendeuddannelser.”Svar:Som det fremgår af mine svar til udvalget på spørgsmål 193 og 217 (Alm.del) lægger regeringens udspil til opfølgning på evaluering af kommunal-reformen op til, at den fremadrettede indsats på det specialiserede un-dervisningsområde skal ske i bedre koordination og samarbejde om dehøjt specialiserede undervisningstilbud og en bedre central forankring afviden, der giver en klar ansvarsfordeling i forhold til bl.a. udvikling afviden, og som understøtter fastholdelse og formidling af viden.I forhold til den specialiserede indsats på specialundervisningsområdetlægger regeringen op til, at området indgår i den nationale koordinations-struktur på socialområdet i regi af Socialstyrelsen og Ministeriet for Børnog Undervisning. Koordinationsstrukturen skal bl.a. sikre en faglig plan-lægning af den meget specialiserede indsats, og koordinationsstrukturenkan bl.a. omfatte kommunikationscentrene.Regeringen vil endvidere samle ansvar for specialrådgivning og viden-sudvikling på det specialiserede undervisningsområde i VISO. Det skalsammen med koordinationsstrukturen understøtte fastholdelse, udviklingog udbredelse af den mest specialiserede viden på området, så den kom-mer eleverne til gode, uanset hvor de modtager undervisning.
26-06-2013
2Det vil som i dag fortsat være kommunens ansvar, at alle borgere får etrelevant og fyldestgørende tilbud om specialpædagogisk bistand. Medregeringsudspillet er det målet at styrke grundlaget for kommunernesindsats gennem en faglig planlægning af den meget specialiserede indsatsog ved fastholdelse, udvikling og formidling af viden.Den foreslåede koordinationsstruktur medfører, at kommunerne indenfor hver region i fællesskab skal afrapportere til Socialstyrelsen og Mini-steriet for Børn og Undervisning, hvordan de vil tilrettelægge og organi-sere indsatsen på de områder, hvor der er behov for en meget specialise-ret indsats. Hvis det vurderes, at kommunernes løsningsforslag ikke ertilstrækkelige, kan Socialstyrelsen og Ministeriet for Børn og Undervis-ning pålægge kommunerne at foretage en fornyet behandling af afrap-porteringen. Og i sidste instans vil Socialstyrelsen have mulighed for atpålægge en kommune eller en region et driftsansvar og dermed fastlæggeen tilbudsstruktur på et område.Samtidig får VISO det fulde ansvar for rådgivning på specialundervis-ningsområdet, og herunder for vidensudvikling på specialundervisnings-området. Det bliver dermed staten, der sikrer viden og vidensudviklingog kan vejlede alle kommunerne i forbindelse med at tilrettelægge et fyl-destgørende undervisningstilbud.Jeg henviser endvidere til mit svar på spørgsmål 252 (Alm. Del). Detfremgår heraf, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Ministeriet forBørn og Undervisning har indgået samarbejdsaftaler med synskonsulen-terne på de regionale kommunikationscentre og Instituttet for Blinde ogSvagsynede for at løse udfordringerne for de unge i forbindelse med skiftfra folkeskolen (med kommunal støtte) til ungdomsuddannelserne (medstatslig støtte).Samarbejdsaftaler gør det muligt at koordinere oplysninger om støttebe-hovet hos eleven og at sørge for, at den specialpædagogiske støtte i formaf udlevering af nye it-hjælpemidler og en instruktion hertil kan være klarved starten på en ungdomsuddannelse.Jeg lægger vægt på, at støttemulighederne på ungdomsuddannelserne ogde videregående uddannelser medtænkes i den fremtidige organisering iforbindelse med opfølgningen på evalueringen af kommunalreformen, såder ikke rejses nye barrierer.Med venlig hilsen
Christine Antorini