Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1265505_0001.png
1265505_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 247 (Alm. del):I brev af 31. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 247:”Langt de fleste autister og ADHD-børn bliver diagnosticeret efter entumultagtig start i skolen. De mange krav og mange voksne sætter handi-cappet i lys lue, og barnet skal oftest igennem år med udredning ogvoksne, der ikke forstår og møder barnet, der hvor barnet er. Hvordansikrer vi, at disse elever også bliver set og inkluderet i en rummelig folke-skole, og forventer regeringen at undersøge, hvordan man i indskolingenlaver en god inklusion?”Svar:Regeringen har i aftalerne om kommunernes økonomi for både 2011 og2013 aftalt med kommunerne, at de skal have fokus på strategisk kompe-tenceudvikling og på at gøre pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR)mere efterspørgselsstyret, så de i højere grad kan levere de ydelser, sko-lerne efterspørger.Den netop indgåede aftale om et fagligt løft af folkeskolen vil understøt-te inklusion yderligere og give skolerne nye muligheder for at tilrettelægeet inkluderende læringsmiljø. Aftalen sikrer midler til kompetenceudvik-ling, og der indføres understøttende undervisning, hvor skolerne kanarbejde med de elementer, vi ved har betydning for elevernes læring ogtrivsel.Dansk Clearinghouse har for Ministeriet for Børn og Undervisning gen-nemført et systematisk review af international effektforskning om inklu-sion af elever med særlige behov, som har særligt fokus på elever medADHD og ADHD lignende særlige behov. På baggrund af dette reviewhar Dansk Clearinghouse udarbejdet inspirationsmaterialet ”Viden ominklusion” til kommuner og skoler, hvor de beskriver syv strategier til
27-06-2013
2god inklusion i folkeskolen. Materialet beskriver blandt andet forskningmålrettet inklusionen af elever med ADHD.Det nationale Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning, denudgående konsulentenhed Inklusionsudvikling og Dansk Clearinghousearbejder endvidere på at omsætte viden fra det systematiske review til e-bøger målrettet skoleledere og lærere.Jeg kan endvidere oplyse om, at Dansk Clearinghouse er i færd med enmindre forskningskortlægning for det nationale Ressourcecenter for In-klusion og Specialundervisning med et særligt fokus på inklusion af ele-ver med autisme, som offentliggøres til efteråret.Derudover evaluerer Århus Universitet og SFI – Det Nationale Forsk-ningscenter for Velfærd kommunernes omstilling til øget inklusion påbaggrund af aftalen om kommunernes økonomi for 2013. Evalueringen,som tager udgangspunkt i 12 repræsentative kommuner, vil blandt andetfølge udviklingen i elevernes faglige resultater og trivsel i 2. og 8. klasse itre år, hvorved det hvert år evalueres, hvordan det går med målsætnin-gerne for kommunernes omstilling til inklusion i henholdsvis indskolin-gen og udskolingen. Den første rapport er netop offentliggjort og følgesop med nye rapporter i både 2014 og 2015.Af den første afrapportering fremgår af den repræsentative undersøgelsei 12 kommuner, at samtlige kommuner har iværksat kompetenceudvik-ling, og at kommunerne arbejder med organiseringen af PPR med hen-blik på at understøtte inklusion af elever med særlige behov.Både Inklusionsudvikling og Ressourcecenter for Inklusion og Special-undervisning arbejder målrettet for at sprede viden om inklusion tilkommuner, skoler og dag- og fritidstilbud. Det gøres blandt andet via enny fælles hjemmesidewww.inklusionsudvikling.dk,samarbejder medkommuner, konferencer og nyhedsbreve.
Med venlig hilsen
Christine Antorini