Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1265501_0001.png
1265501_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 246 (Alm. del):I brev af 31. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 246:”Hvordan vil ministeren sikre, at man i folkeskolen har et tæt samarbejdemed familien og resten af kommunens afdelinger for at skabe et tåleligtliv for ADHD-børn i folkeskolen og børnenes familier?”Svar:Ministeriet for Børn og Undervisning har igangsat en række initiativer,der skal støtte op om en fagligt stærk folkeskole for alle – også børn medADHD. Der er blandt andet i samarbejde med Det Centrale Handi-capråd, Skole og Forældre og Danske Handicaporganisationer igangsatholdningskampagner, der skal styrke forældresamarbejdet og give foræl-drene en aktiv og konstruktiv rolle i udviklingen af den inkluderendeskole.Ligeledes har ministeriet i samarbejde med Social- og Integrationsmini-steriet etableret den udgående enhed Inklusionsudvikling, der samarbej-der med kommuner om at skabe stærke børnefællesskaber for alle. Inklu-sionsudvikling har i samarbejdet med kommunerne blandt andet fokuspå inddragelse og samarbejde med forældre samt fokus på, hvordan dettværfaglige samarbejde i kommunerne kan understøtte etableringen afstærke børnefællesskaber, der tilgodeser det enkelte barns deltagelse,læring og trvisel.Herudover har regeringen og KL fastsat en målsætning for udsatte børnog unges skolegang i aftalen om kommunernes økonomi for 2014.Der er med satspuljen for 2012 blevet afsat 10 mio. kr. årligt til vidensba-serede metoder, herunder evidensbaserede forældreprogrammer. Deevidensbaserede forældreprogrammer er systematiske metoder i forhold
27-06-2013
2til at støtte forældrene i at kunne løfte deres ansvar over for barnet ogsætte fokus på, hvordan fx dagtilbud, skole og fritid kan støtte op omforebyggelsen i familien, så hele familien kan trives og udvikle sig.Socialstyrelsen rådgiver kommuner om, hvordan de bedst kan implemen-tere programmerne og støtter kommunerne undervejs i processen, nårimplementeringen er sat i gang.Der er desuden i satspuljeaftalen 2010-2013 afsat i alt 23,1 mio. kr. tilstyrkelse af det tværfaglige samarbejde i forhold til børn og unge medbehov for særlig støtte.Socialstyrelsen har i den forbindelse iværksat udviklingsprojektet”TidligTværfaglig Indsats – Kommunernes tværfaglige samarbejde”med henblik på atafprøve modeller for tidlig, helhedsorienteret indsats og tværfagligt sam-arbejde. Sigtet er, at alle børn og unge, der har behov for særlig støtte,kan opnå de samme muligheder for personlig udfoldelse, udvikling ogsundhed som deres jævnaldrende. Det skal ske gennem et særligt fokuspå forældreinddragelse og afprøvning samt udbredelse af ordninger forsocialrådgivere på skoler. Udviklingsprojektet skal desuden understøtteændringerne i servicelovens § 49a (udveksling af oplysninger om rentprivate forhold) samt § 153 (underretningspligt).I forsommeren 2011 blev seks kommuner inviteret til at deltage somprojektkommuner i et udviklingsprojekt med henblik på at styrke dettværfaglige samarbejde og understøtte de nævnte lovændringer. Alle sekskommuner skal afprøve ordningen med socialrådgivere på skoler, og alleskal have fokus på forældreinddragelse. Erfaringerne fra afprøvningen vilblive formidlet til alle landets kommuner.
Med venlig hilsen
Christine Antorini