Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1265495_0001.png
1265495_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 245 (Alm. del):I brev af 31. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 245:”Hvilkeuddannelsesmæssige og erfaringsmæssige krav ønsker ministe-ren, at man i folkeskolen stiller til de voksne, der skal arbejde med blandtandet ADHD-børn og andre udadreagerende/indadreagerende børn?”Svar:Det er kommunens ansvar at sikre, at skolerne har de fornødne kompe-tencer til at give alle elever et fyldestgørende undervisningstilbud, og iforhold til den enkelte elev er det skolelederens ansvar at sikre, at lærereog pædagoger er fagligt rustet til opgaven.Specialpædagogisk bistand i 1. – 10. klasse skal varetages af lærere, dergennem særlig uddannelse eller på anden måde har tilegnet sig de for-nødne forudsætninger. Det følger af bekendtgørelse nr. 380 om folke-skolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand af 28.april 2012.Af den netop indgåede aftale om et fagligt løft af folkeskolen følger, atder er bred politisk enighed om, at folkeskolen fremover skal inkludereflere elever med særlige behov i den almindelige undervisning. Derud-over skal der sikres kvalitet i specialundervisningen, herunder i special-klasser og specialskoler. Dette stiller krav til, at de færdiguddannede lære-re både har generel viden og kompetencer i forhold til at undervise ele-ver med særlige behov samt specifik viden og kompetencer i forhold tiludvalgte elevgruppers særlige undervisningsmæssige behov.Pædagogik og lærerfaglighed skal således give de færdiguddannede læreregenerel og specifik specialpædagogisk viden og kompetencer i forhold til
27-06-2013
2at identificere specialpædagogiske problemstillinger samt forberede, gen-nemføre og evaluere undervisning tilpasset den enkelte elevs behov.I den seneste reform af læreruddannelsen er specialpædagogik et af defire kompetenceområder inden for faget ”Pædagogik og lærerfaglighed”,der har obligatorisk eksamen.Det følger bl.a. af kompetencemålene for faget, at den studerende be-grundet kan planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle særligt tilrette-lagt inkluderende undervisning for elever i komplicerede læringssituatio-ner.
Med venlig hilsen
Christine Antorini