Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1265894_0001.png
1265894_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 239 (Alm. del):I brev af 31. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V)stillet social- og integrationsministeren og mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 239:”Når et barn med en diagnose bliver indskrevet i folkeskolen, hvilkeforanstaltninger m.m. træder så automatisk i kraft, og hvordan sikrerman sig, at de pågældende lærere/pædagoger er rustet til opgaven og tilat tage hånd om et barn med en diagnose i folkeskolen?”Svar:Efter aftale med social- og integrationsministeren svarer jeg på beggesvegne.Det er kommunens ansvar at sikre, at alle elever får et relevant og fyl-destgørende undervisningstilbud i folkeskolen. Udgangspunktet er, atelevers udvikling og læring i videst mulig omfang skal understøttes i denalmindelige folkeskole og i elevens nærmiljø.For at understøtte at elevers læring og udvikling i videst mulig omfangfinder sted i den almindelige undervisning, kan der anvendes undervis-ningsdifferentiering, holddannelse og supplerende undervisning. Der kanogså efter kommunens afgørelse anvendes tolærerordninger og under-visningsassistenter, som både kan hjælpe den enkelte elev og klassen somhelhed. Der kan desuden gives personlig assistance til eleven med hen-blik på at hjælpe eleven med praktiske vanskeligheder i forbindelse medskolegangen.Hvis skolelederen efter en faglig vurdering når frem til, at der er behovfor en pædagogisk-psykologisk vurdering for at kunne tilrettelægge etfyldestgørende undervisningstilbud til en elev med særlige behov, kan derefter samråd med forældrene indhentes en pædagogisk-psykologisk vur-dering. Forældrene har også mulighed for at henvende sig til skolelede-
28-06-2013
2ren, hvis de mener, at der er behov for at indhente en pædagogisk-psykologisk vurdering.Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives spe-cialundervisning. Henvisning til specialundervisning skal ske efter pæda-gogisk-psykologisk rådgivning og kan ikke tildeles alene på baggrund afen diagnose.Det er kommunens ansvar at sikre, at skolerne har de fornødne kompe-tencer til at give alle elever et fyldestgørende undervisningstilbud, og iforhold til den enkelte elev er det skolelederens ansvar at sikre, at lærereog pædagoger er fagligt rustet til opgaven.Dagtilbud skal i samarbejde med skolerne skabe en sammenhængendeovergang til skole og fritidstilbud. Det skal dels ske ved, at dagtilbud ogforældre understøtter barnets grundlæggende kompetencer og lyst til atlære, således at skoleforløbet opleves som en naturlig forlængelse af detlærings- og udviklingsforløb, barnet er i gang med i dagtilbuddet, og delsved at dagtilbud og skole samarbejder om at gøre overgangen så harmo-nisk som mulig, herunder at dagtilbuddet vejleder forældre konstruktivtog positivt om mulighederne ved skolestarten. Dette gælder alle børn idagtilbud efter dagtilbudsloven, herunder også børn som modtager støttei dagtilbuddene efter dagtilbudslovens § 4 stk. 2.
Med venlig hilsen
Christine Antorini