Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 232 (Alm. del):I brev af 27. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 232:”Kan ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med lovgivnin-gen, når en daginstitutions opsparede likvide midler, der blandt andet ertilvejebragt ved opkrævning af forældrebetalinger, overføres til en folke-skole, selvom denne principielt er ”gratis” for forældrene.”Svar:Til besvarelse af spørgsmålet har ministeriet indhentet bidrag fra Øko-nomi- og Indenrigsministeriet, der har oplyst følgende:”Detfølger af den kommunale styrelseslov, at driftsbevillinger er ét-årige, at det erkommunalbestyrelsen, der har bevillingskompetencen, og at der er et forbud mod atdelegere denne kompetence, jf. den kommunale styrelseslovs § 40, stk. 2.I henhold til den kommunale styrelseslov kan kommunalbestyrelsen dog beslutte atoverføre midler fra et regnskabsår til et andet, ligesom kommunalbestyrelsen kanbeslutte at omprioritere mellem forskellige bevillingsområder. En overførsel af midlerforudsætter således, at kommunalbestyrelsen meddeler en tillægsbevilling for det regn-skabsår, hvortil beløbet ønskes overført, ligesom en omprioritering mellem forskelligebevillingsområder forudsætter, at kommunalbestyrelsen meddeler en tillægsbevilling.Dette indebærer, at hvis der fx på dagtilbudsområdet ved budgetårets udgang eruforbrugte beløb, og kommunalbestyrelsen ikke ved tillægsbevilling træffer beslutningom overførsel til følgende budgetår, vil midlerne bortfalde fra dagtilbudsområdet. Mid-lerne vil i dette tilfælde kunne anvendes på et andet bevillingsområde.Kommunalbestyrelsens adgang til at meddele tillægsbevillinger skal i øvrigt ske underhensyn til bestemmelserne indenfor sektorlovgivningen. I dette tilfælde dagtilbudslo-ven.”
21-06-2013
2Jeg kan herudover oplyse, at det er ministeriets vurdering, at dagtilbuds-loven med tilhørende bekendtgørelse ikke hindrer, at overskud vedrø-rende kommunale dagtilbud kan overføres til det følgende år, eller atoverskud kan tilbageføres til kommunen og anvendes på et andet bevil-lingsområde.Endelig kan jeg oplyse, at efter dagtilbudslovens §§ 31-34 skal kommu-nalbestyrelsen give et tilskud pr. barn, som udgør mindst 75 pct. af debudgetterede bruttodriftsudgifter for dagtilbud i kommunen. Forældre-nes egenbetaling skal højst udgøre 25 pct. af de budgetterede brutto-driftsudgifter for dagtilbud i kommunen ekskl. ejendomsudgifter, herun-der husleje og vedligeholdelse. Forældrenes egenbetaling reguleres ikkesom følge af en eventuel forskel mellem de budgetterede bruttodriftsud-gifter og de faktiske bruttodriftsudgifter for dagtilbud i kommunen.De budgetterede bruttodriftsudgifter skal dog afspejle de reelle udgifterved drift af dagtilbud i kommunen. Det er således ministeriets opfattelse,at der ikke skal ske en oparbejdelse af overskud via forældrenes betalingtil dagtilbuddet.
Med venlig hilsen
Christine Antorini