Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 227 (Alm. del):I brev af 23. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Lars Dohn (EL) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 227:”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer og tiltag ministeriet harigangsat for at muliggøre inklusion i folkeskolen ud fra de rammer, somregeringen har vedtaget. Ministeren bedes herunder redegøre for, om derer iværksat efteruddannelse af lærerne inden for området.”Svar:Det fremgår af aftalen om kommunernes økonomi for 2013, at regerin-gen og KL er enige om at understøtte en mere inkluderende folkeskole,så alle elever sikres et højt fagligt udbytte af undervisningen. Der er aftaltfølgende målsætninger:Andelen af elever i den almindelige undervisning skal øges fra94,4 pct. til 96 pct. frem mod 2015.Andelen af elever, der får under 2 ved de afsluttende prøver idansk og matematik, skal nedbringes.Elevernes trivsel skal fastholdes.
20-06-2013
Opfølgning på målsætningen sker gennem en årlig afrapportering af sta-tus på omstillingen til øget inklusion, foreløbig i en periode over tre år.Derudover gennemføres en tilbagevendende repræsentativ undersøgelseaf omstillingen til øget inklusion i 10-12 udvalgte kommuner, herunderpå baggrund af data om supplerende undervisning.Der er i 2012 blevet vedtaget en lov om inklusion af elever i den almin-delige undervisning, som afgrænser specialundervisning til at være un-dervisning i specialskoler og specialklasser samt specialpædagogisk støttei tilknytning til den almindelige undervisning i mindst 9 ugentlige timer.
2I forlængelse heraf er der iværksat en række initiativer til at understøtteinklusionsindsatsen.Inklusionsudvikling
I satspuljeaftalen for 2012 er der afsat 60 mio. kr. til et nationalt rådgiv-ningsteam for inklusion i dagtilbud, skoler og fritidstilbud. Det nationalerådgivningsteam for inklusion (Inklusionsudvikling) er oprettet i et sam-arbejde mellem børne- og undervisningsministeren og social- og integra-tionsministeren.Sigtet er at understøtte kommunernes omstilling til øget inklusion, såflere børn og unge inkluderes i de almindelige tilbud i dagtilbud, skolerog fritidstilbud. Inklusionsudvikling er en udgående konsulentenhed, derhar indgået i forpligtende samarbejde med i alt 20 kommuner samt yderen landsdækkende indsats til alle landets kommuner. Den landsdækkendeindsats omfatter bl.a. netværk for alle kommuner, der ønsker ny viden,inspiration og sparring til inklusionsindsatsen og temadage, konferencerog workshopper, så viden og erfaringer med gode inklusionsindsatserspredes på kryds og tværs i landet.Inklusionsudvikling arbejder tæt sammen med Ressourcecenter for In-klusion og Specialundervisning.Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning
Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisnings primære rolle erat skabe et bindeled mellem forskning og praksis.Ressourcecenteret arbejder for at:Skabe overblik over eksisterende viden om inklusion og special-undervisning ved at etablere en national indgang til viden.Anvendeliggøre eksisterende viden og stille denne viden til rådig-hed for kompetencecentre, lærerteams, ressourcepersoner, skole-ledere og kommunale konsulenter på området. Dette skal under-støtte lærere/pædagoger i deres arbejde med at skabe inklude-rende læringsmiljøer og kvalificeret specialundervisning i folke-skolen.Udvikle ny viden om inkluderende læringsmiljøer og -metodersamt skabe viden om kvalificeret specialundervisning – eksem-pelvis i form af forskningsbaserede udviklingsprojekter.
Udvikling af ny ordblindetest
Forskning peger på, at det er vigtigt, at børn, der har risiko for at udviklelæsevanskeligheder, identificeres tidligt, så de kan få støtte og forblive in-kluderede i den almindelige undervisning. Den mest sikre måde at afkla-re, om der er tale om ordblindhed på, er ved testning. Der er allerede test
3til rådighed for skolerne, bl.a. har Videnscenter for Handicap, Hjælpe-midler og Socialpsykiatri (ViHS) udviklet en test i 2007, som kan anven-des fra 3. klasse, og som er stillet gratis til rådighed for skolerne. Centerfor Læseforskning har igangsat et udviklingsarbejde, som skal medvirketil, at elever med ordblindhed og andre læsevanskeligheder bliver identi-ficeret tidligt. Testen er rettet både mod elever med dansk som moders-mål og elever med dansk som andetsprog.Ministeriet for Børn og Undervisning har desuden indgået samarbejdemed Center for Læseforskning om udvikling af en ny test, der skal kunneidentificere elever med ordblindhed på tværs af uddannelser – fra grund-skolens mellemtrin over ungdomsuddannelserne til de videregående ud-dannelser.Udvikling af talblindetest
Færdigheder i dansk og matematik er grundlaget for læring i alle fag. Derskal så tidligt som muligt sættes målrettet ind i forhold til regnevanske-ligheder med henblik på, at elever med talblindhed får støtte og dermedkan forblive inkluderede i den almindelige undervisning. Ministeriet forBørn og Undervisning udvikler derfor en test af talblindhed i indskolin-gen. I tillæg hertil udvikles elektroniske vejledninger til den opfølgendeindsats for talblinde elever i hele skoleforløbet.Digitale læremidler til undervisningsdifferentiering
Ministeriet for Børn og Undervisning støtter tre udviklingsprojekter, derfokuserer på metoder til at inkludere eksempelvis børn med ordblindhedog børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser.De tre projekter:Projekt ”i-DIDAKT” retter sig mod elever med udviklings- ogopmærksomhedsforstyrrelser. Udvikling af en ’toolbox’ som kananvendes og sammensættes afhængigt af den enkelte klasses,elevs, lærers eller forælders behov i forhold til inklusion. Projek-tet afsluttes i 2015.Projekt ”Kompenserende it-hjælpemidler i grundskolen” skalblandet andet se på tildeling af it-rygsække og undersøge, hvilkeneffekt brug af it-hjælpemidler har på læsesvage elevers fortsattelæse- og sprogudvikling. Projektet afsluttes i 2016.”Tidlig læseindlæring” er et projekt, som vil udvikle og afprøve etiPad-baseret redskab til understøttelse af tidlig læsetilegnelse ogundervisningsdifferentiering i børnehaveklassen. Projektet afslut-tes i 2014.
Derudover er der også i forbindelse med udmøntningen af puljen til digi-tale læremidler fokus på, hvordan digitale læremidler i højere grad kan
4understøtte muligheden for inklusion og undervisningsdifferentiering.Puljen er et led i regeringens og KL’s satsning på øget anvendelse af it ifolkeskolen og administreres af Ministeriet for Børn og Undervisning.
Med venlig hilsen
Christine Antorini