Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1180821_0001.png
1180821_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 22 (Alm. del):I brev af 24. oktober 2012 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 22:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 12/10-12 fraFenskær Efterskole vedr. STU-uddannelsen og fleksuddannelsen m.m.,jf. BUU alm. del - bilag 17.”Svar:Det er vigtigt for mig, at unge udviklingshæmmede og andre unge medsærlige behov, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ung-domsuddannelse, får et fyldestgørende uddannelsestilbud i forbindelsemed ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov, der tager hensyntil den unges kvalifikationer, modenhed og interesser. Det er kommunal-bestyrelsens opgave at sikre, at det sker, og der findes en særlig klagead-gang på området.Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov har til formål at sikre,at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der ikkehar mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse, får en 3-årig ungdomsuddannelse. Det er derfor, man visiteres til uddannelsen.Ungdommens Uddannelsesvejledning indstiller efter samråd med denunge og forældrene til kommunalbestyrelsen, om den unge kan optagespå ungdomsuddannelsen. Indstillingen skal omfatte et udkast til en indi-viduel uddannelsesplan, herunder forslag til bestemte uddannelsesstedereller elementer i uddannelsesforløbet.Ungdomsuddannelsen skal i videst mulig omfang tilrettelægges underhensyntagen til den unges kvalifikationer, modenhed og interesser.Kommunalbestyrelsen skal, når den træffer beslutning om den ungesuddannelsestilbud, lægge betydelig vægt på den unges og forældrenesønsker. Kommunalbestyrelsen kan således ikke lade økonomiske overve-
20-11-2012
2jelser være eneafgørende for beslutningen, men det er dog som nævntkommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om uddannelsestilbuddetog har det endelige ansvar for tilbuddet.Uddannelsen indledes med et afklaringsforløb på indtil 12 uger. I forbin-delse med afklaringsforløbet udarbejder Ungdommens Uddannelsesvej-ledning sammen med den unge og forældrene en individuel uddannel-sesplan, som indeholder en oversigt over de uddannelsestilbud m.v., somden unge skal tilbydes.Lovgrundlaget søger således i vid udstrækning at imødekomme den un-ges og forældrenes ønsker, men er den unge utilfreds med kommunalbe-styrelsens uddannelsestilbud, kan kommunalbestyrelsens afgørelse ind-bringes for Klagenævnet for specialundervisning.Det er således klagenævnets opgave at sikre, at den unge modtager etrelevant undervisningstilbud. Hvis klagenævnet når frem til, at kommu-nens tilbud ikke er fyldestgørende, kan nævnet ændre tilbuddet.Med hensyn til en statslig finansiering af uddannelsen kan jeg oplyse, atungdomsuddannelsen ved en statslig model vil skulle gives af institutio-ner, der modtager aktivitetsbetingede tilskud fra staten, således som detkendes fra fx erhvervsuddannelsesområdet. Denne model forudsætternogenlunde ensartede tilbud, der kan prisfastsættes og afgrænses i tid,således at der kan registreres en årselevaktivitet som grundlag for til-skudsbetalingerne til institutionerne. Det er vurderet, at en sådan ordningikke vil kunne sikre de unge et individuelt uddannelsesforløb, idet deunges behov for støtte er meget forskelligartet. I modsætning til en stats-lig taxametermodel er der endvidere ved en kommunal model en sam-menhæng mellem ansvaret for henholdsvis finansieringen, visiteringenog det konkrete individuelle uddannelsestilbud. Det er bl.a. med bag-grund heri, at den kommunale forankring er valgt.Med hensyn til fleksuddannelsen kan jeg i øvrigt oplyse, at et lovforslagom fleksuddannelse er på lovprogrammet for indeværende samling medhenblik på fremsættelse i februar 2013.
Med venlig hilsen
Christine Antorini