Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 218 (Alm. del):I brev af 23. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Lars Dohn (EL) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 218:”Ministeren bedes, jf. svar på Spørgsmål nr. S 1444, nu hvor resultatet afoverenskomstforhandlingerne mellem KL og Lærernes Centralorganisa-tion foreligger, redegøre for, hvilke tiltag og initiativer der udgør ”detgode skole/hjem-samarbejde”, samt hvor mange årlige arbejdstimer detsom minimum kræver for en lærer at realisere dette?”Svar:Det gode skole-hjem-samarbejde er ikke som sådan reguleret i folkesko-leloven.I folkeskoleloven er der defineret nogle rammer for skole-hjem-samarbejdet. Det fremgår blandt andet, at forældrene regelmæssigt skalunderrettes om lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernesudbytte af skolegangen, og at skolebestyrelsen i sit arbejde med at fast-sætte principper for skolens virksomhed også fastsætter principper omsamarbejdet mellem skole og hjem.Det gode skole-hjem-samarbejde er således noget, skolerne og forældre-ne i fællesskab skal skabe inden for rammerne af folkeskoleloven og deaf kommunalbestyrelsen fastlagte mål og rammer og skolebestyrelsensfastsatte principper herom.Hertil kommer, at regeringen den 7. juni 2013 har indgået aftale medVenstre og Dansk Folkeparti og efterfølgende en aftale med Konservati-ve af 13. juni 2013 om, at det præciseres i folkeskoleloven, at skolebesty-relsens principper for samarbejdet mellem skole og hjem også skal om-fatte principper for forældrenes ansvar i samarbejdet. Principperne vil fxkunne beskrive, hvilke forventninger skolen har til forældrenes deltagelse
20-06-2013
2i forældremøder, skole-hjem-samtaler og faglige eller sociale aktiviteterpå skolen. Dermed kan forældrene bidrage til tilgangen til og håndterin-gen af det samarbejde, som de selv har en afgørende rolle i. Det vil giveejerskab til principperne i forældregruppen og åbner dermed mulighedfor, at der med succes kan fastlægges en klar beskrivelse af, hvad derforventes af forældrene.Samtidig iværksættes en kompetenceudviklingsindsats for medlemmerneaf skolebestyrelserne. Denne indsats har til formål at ruste medlemmernetil skolebestyrelsesarbejdet og vil blive gennemført i samarbejde medSkole og Forældre.For at sikre nærdemokratiet på skoler med afdelingsstruktur foreslås det,at forældre fra alle afdelinger sikres repræsentation i skolebestyrelsen.Der er herudover ikke noget til hinder for, at forældrene på de forskelligeafdelinger opretter forældreråd eller lignende.
Med venlig hilsen
Christine Antorini