Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 216 (Alm. del):I brev af 22. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 216:”Spørgeren er fuldt klar over, at ministeren ikke ønsker at iværksætte enundersøgelse af det faglige niveau i gymnasiet, jf. svar på spørgsmål 175.Men der står i EVA, ”Studiekompetence, Pejlemærker efter 2. gennem-løb af gymnasiereformen” fra marts 2011, side 7, at aftagerinstitutioner-nes studievejledere mener: ”at studiestarternes faglige viden er ringere nuend for år tilbage.”a. Vil ministeren iværksætte en analyse af udviklingen af den faglige videni gymnasiet?b. Vil ministeren uddybe, hvad der menes med, ”at studiestarternes fagli-ge viden er ringere nu end for år tilbage”?c. Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren vil imødegå de problemer,der kan opstå på baggrund af en ringere faglige viden i en studenterek-samen i dag? ”Svar:Ad a:Med reformen af de gymnasiale uddannelser, der trådte i kraft i august2005, skete der en nyformulering af alle fags læreplaner, herunder af må-lene med de enkelte fag. Det politiske ønske om et opdateret dannelses-begreb blev dermed udmøntet, blandt andet for at imødekommede videregående uddannelsers nye krav til studenternes kompetencer,krav, som også fremgår af det citat, spørgeren henviser til under punkt b.Eleverne i de gymnasiale uddannelser er dermed fra 2005-årgangen ogfrem blevet målt op imod delvis nye faglige krav, ligesom nye fag indgår ifagrækken, f.eks. retorik og innovation og forsøgsfagene kinesisk og bio-teknologi.
17-06-2013
2Endelig er alle fag stærkt præget af udviklingen i ny teknologi, hvor mu-lighederne med it og internettet i stigende grad sætter sit præg på fageneog den faglige og fagdidaktiske udvikling. Det gælder både grundlæggen-de færdigheder som f.eks. retstavning og anvendelsen af stavekontrol ogmere vidtgående perspektiveringsmuligheder i form af fri tilgang til nær-mest ubegrænsede muligheder for konkret viden og tilgange til nye fagli-ge problemstillinger.På den baggrund agter jeg ikke at iværksætte en sådan analyse.Ad b:Citatet lyder i sin helhedPå tværs af de besøgte uddannelsessteder gav studievejledere og studieledere udtryk forat studiestarternes faglige viden er ringere nu end for år tilbage. Samtidig vurdererstudielederne imidlertid at indgående faglig viden, sammenlignet med de øvrige kompe-tencer, ikke er særlig relevant for at begynde på videregående uddannelse. Reformen eri sig selv udtryk for et skifte fra indholdsstyring mod målstyring, et skifte hvor kon-kret faglig viden prioriteres lavere end kompetencer til at tilegne sig faglig viden og tilat bringe den faglige viden i spil i arbejdet med konkrete problemstillinger. Og dissekompetencer vurderes positivt.Citatet afspejler i sin helhed, at den krævede studiekompetence i dag eranderledes end for blot få år siden. Derudover vil jeg blot bemærke, atsåvel faglig viden som kompetencer i rapporten er størrelser, hvis betyd-ning bestemmes af de interviewede. Betydningen kan derfor variere me-get afhængig af, hvilken uddannelse de interviewede kommer fra.Ad c:Jeg er yderst opmærksom på betydningen af en stærk studiekompetence,herunder et højt fagligt niveau hos vores unge. Det er i det hele taget mitmål, at alle elever og kursister bliver så dygtige, de kan. Derfor er detblandt andet ét af målene med 2. fase af Udviklingsplanen for de gymna-siale uddannelser, at alle gymnasieegnede elever skal kunne udvikle sigoptimalt inde for de gymnasiale uddannelsers profil, samt at studenternesfaglige kompetencer og studiekompetencer skal styrkes. Udviklingspla-nens 2. fase iværksættes fra august 2013.
Med venlig hilsen
Christine Antorini