Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1249346_0001.png
1249346_0002.png
1249346_0003.png
1249346_0004.png
1249346_0005.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 205 (Alm. del):I brev af 24. april 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:”Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Jette Strand, Dan Knud-sen og Kirsten Helbo Willumsen om forslag til forbedring af livskvalite-ten i familier med psykisk handikappede børn, jf. BUU alm. del – bilag201. Ministeren bedes oplyse:a. Hvilken vidensdeling sker der i dag fra VISO til PPR?b. Hvad foreligger af statistik m.m. om omfanget af skolernes an-vendelse af VISO?c. Når et barn med en diagnose bliver indskrevet i folkeskolen,hvilke foranstaltninger m.m. træder så automatisk i kraft? ”Svar:Folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand eret kommunalt ansvar. Kommunerne skal give alle børn et fyldestgørendeundervisningstilbud.Regeringen og KL er enige om, at flest mulige børn skal inkluderes i fol-keskolens almindelige undervisning, hvilket blandt andet er afspejlet i deændringer af folkeskolelovens bestemmelser om specialundervisning,som trådte i kraft pr. 1. august 2012 med opbakning fra et bredt flertal afFolketingets partier.Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at der fortsat vil værebørn og unge, hvis udvikling stiller krav om et specialiseret tilbud i speci-alklasse eller på specialskole.Da det som nævnt er kommunalt ansvarsområde, kan jeg ikke kommen-tere de beskrevne enkeltsager, men jeg kan generelt oplyse følgende:
17-05-2013
2Generel udviklingsforstyrrelse (GUA), som beskrives i bilag 201, påvir-ker kommunikationen og kan ændre præmisserne særligt for socialt sam-spil og for relationer mellem barnet og omgivelserne. For at det er muligtfor børn med generel udviklingsforstyrrelse at deltage i læringsaktiviteterpå lige fod med andre børn, er det derfor nødvendigt at være opmærk-som på, at der er tilstrækkelig viden om, hvordan barnets læring og delta-gelse fremmes bedst muligt, og at der er et hensigtsmæssigt samarbejdeog en koordinering af undervisningen.Det fremgår af folkeskolelovens § 12, stk. 2, 1. pkt., at henvisning tilspecialundervisning sker efter pædagogisk-psykologisk rådgivning ogefter samråd med eleven og forældrene.Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, VISO, kan yderådgivning hertil i de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager.Formålet med VISOs indsats i forhold til grupper af borgere er at rådgi-ve, så kommunens videre arbejde med den konkrete problemstilling kankvalificeres.Med kommunalreformen i 2007 blev ansvaret for al specialundervisningplaceret i de nye kommuner, og kommunalbestyrelsen fik ansvar for attræffe afgørelser om vidtgående specialundervisning. Regionsrådene fikalene forsyningsansvar for de mest specialiserede lands- og landsdels-dækkende undervisningstilbud.Som opfølgning på regeringsgrundlaget iværksatte regeringen en evalue-ring af kommunalreformen i februar 2012. Regeringens udvalg om eva-luering af reformen afsluttede deres arbejde den 1. marts 2013.Det fremgår af udvalgets rapport, at der er enighed om, at den nuværen-de opgavefordeling på de udvalgte opgaveområder overvejende er vel-fungerende, men at der fortsat er snitflader på tværs af myndigheder ogsektorer, som skal håndteres. Der peges bl.a. på, at der er behov for enmere entydig placering af specialrådgivningen og større klarhed over,hvilke rådgivningsydelser kommunerne kan rekvireres.Udvalget anbefaler en række løsningsmuligheder, herunder en styrkelseaf VISO’s ansvar for vidensudvikling på det specialiserede undervis-ningsområde.Regeringen overvejer nu, hvordan der skal følges op på evalueringen.a. Hvilken vidensdeling sker der i dag fra VISO til PPR?VISO rådgiver kommuner, borgere, institutioner og tilbud i de mestkomplicerede og sjældne sager, hvor kommunerne ikke kan forventes athave den fornødne ekspertise. I VISOs organisation indgår et landsdæk-
3kende specialistnetværk, som bliver tilknyttet VISOs sager. Netværketbestår af kommunale, regionale, selvejende og private leverandører, derleverer den specialrådgivning og udredning, som VISO-sager visiteres til.VISOs centrale enhed har indgået kontrakter med de specialister, der harmeget specialiseret og anerkendt viden og erfaring med den relevantemålgruppe og med eksempelvis metoder og værktøjer.VISOs enkeltsagerVISO inddrages i konkrete enkeltsager ved, at PPR henvender sig skrift-ligt til VISO. Nye VISO-sager indledes som udgangspunkt med et afkla-rende møde mellem PPR, specialisten, skolepersonale, forældre m.fl.Der kan tilbydes supplerende udredning af barnet. Dette involverer sko-len og hjemmet. Resultatet af udredningen overleveres til PPR, og dertilbydes herefter rådgivning til skolen, PPR og hjemmet. Forløbet afsluttesmed en rapport.VISO evaluerer via spørgeskemaer med det formål at udvikle kvaliteten ideres arbejde. Derudover gennemfører VISO i udvalgte sager kvalitative,faglige auditforløb, hvor udvalgte parter deltager. Emnerne er en ellerflere problemstillinger fra sagen, og formålet er at lære af sagsforløbene.VISOs gruppesagerKommuner og specialtilbud kan få rådgivning om konkrete problemstil-linger i forhold til en afgrænset gruppe af borgere/elever med sammeproblemstilling. Der vil typisk være tale om et kortere og afgrænset råd-givningsforløb om metoder og redskaber til at tilrettelægge undervisnin-gen for en bestemt målgruppe eller formidling af viden om særlige pro-blemstillinger.I gruppesager er det en forudsætning, at en ledelsesrepræsentant fra PPRdeltager i mødet og har accepteret, at VISO er inddraget i sagen. I engruppesag modtager VISO ikke sagsakter på de enkelte borgere.b. Hvad foreligger af statistik m.m. om omfanget af skolernes anvendelseaf VISO?VISO har bidraget med oplysninger vedr. henvendelser fra Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning (PPR) om sager vedrørende specialundervisningog anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven, herunder spe-cialpædagogisk bistand til børn, som endnu ikke har påbegyndt skole-gang. Henvendelserne vedrører således både dagtilbudsområdet og sko-leområdet, da PPR dækker begge disse områder, og da henvendelserneikke registreres separat.
4Henvendelser fra PPR-afdelinger2008Henvendelser til VISO i alt*Henvendelser fra PPR-afdelingerHenvendelser fra PPR om autisme
20093.21227341
20103.10332849
20113.41335864
20123.84840969
2.75822322
VISO oplyser, at disse primært omfatter sager på uddannelsesområdet
Igangsatte specialistydelsesforløb – PPR-afdelinger2008 2009Igangsatte VISO-forløb i alt*Igangsatte forløb – PPR-afdelingerIgangsatte forløb fra PPR om autisme1.07589111.13711116
20101.14914928
20111.24116935
20121.51821644
* VISO oplyser, at disse primært omfatter sager på uddannelsesområdet
c. Når et barn med en diagnose bliver indskrevet i folkeskolen, hvilkeforanstaltninger m.m. træder så automatisk i kraft?Det er kommunens ansvar at sørge for, at alle børn får et fyldestgørendeundervisningstilbud. Undervisningen skal svare til den enkelte elevs be-hov og forudsætninger. Henvisning til specialundervisning sker ud fra envurdering af de særlige undervisningsmæssige behov.Specialundervisning tildeles således ikke alene på baggrund af en diagno-se, som fx GUA.Det fremgår af folkeskolelovens § 12, stk. 2, 1. pkt., at henvisning tilspecialundervisning sker efter pædagogisk-psykologisk rådgivning ogefter samråd med eleven og forældrene.Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden special-pædagogisk bistand § 22 giver mulighed for, at pædagogisk-psykologiskrådgivning kan indhente specialrådgivning fra den nationale videns- ogspecialrådgivningsorganisation (VISO), der yder vejledende specialråd-givning i de mest specialiserede og komplicerede enkelsager, herundersager hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede iden enkelte kommune eller i regionens undervisningstilbud. Beslutningenom at inddrage den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation(VISO) træffes efter samråd med forældrene.Hvis forældrene anmoder pædagogisk-psykologisk rådgivning om at ind-hente vejledende specialrådgivning og/eller bistand til udredningen fraden nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO), og pæ-
5dagogisk-psykologisk rådgivning afslår dette, skal det fremgå af udtalel-sen til skolens leder, og være ledsaget af en begrundelse for afslaget.Det er skolelederen eller kommunen, der ud fra en samlet vurderingtræffer beslutning om den specialpædagogiske bistand til eleven, der kantilgodese elevens undervisningsmæssige behov. Ud over den pædagogisk-psykologiske vurdering og eventuelle udtalelser fra særligt sagkyndige,herunder børnepsykiatere, indgår også forældrenes ønsker og skolenskendskab til eleven.Formålet med VISOs indsats i sager om specialundervisning og andenspecialpædagogisk bistand er at rådgive, så kommunens videre arbejdemed den konkrete problemstilling kan kvalificeres med henblik på, attilbuddet om specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistandtil det enkelte barn bedst muligt fremmer barnets udvikling i overens-stemmelse med de krav, der er angivet i folkeskoleloven, herunder ateleverne ved skolegangens ophør har forudsætninger for fortsat uddan-nelse, erhvervsmæssig beskæftigelse eller anden beskæftigelse..
Med venlig hilsen
Christine Antorini