Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 189 (Alm. del):I brev af 22. marts 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 189:”Hvorledes mener ministeren, at den foreliggende skolereform vil frem-me den almene dannelse i undervisningen, sådan som denne er beskreveti lovgivningen, jf. svar på BUU alm. del – spørgsmål 153?”Svar:Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 153 forstås og anvendes be-grebet ”almen dannelse” i Ministeriet for Børn og Undervisning medudgangspunkt i folkeskolelovens formålsbeskrivelse. Begrebet dannelsenævnes ikke eksplicit i folkeskoleloven, men kobles i denne sammen-hæng især med betegnelsen elevernes alsidige udvikling, der indgår i fol-keskolelovens § 1, stk. 1.Som led i udspillet ”Gør en god skole bedre” foreslår regeringen ensammenhægende og aktiv skoledag med flere og bedre timer til under-visning og aktiviteter.Den sammenhængende skoledag giver samlet set mere tid til at tilgodeseelevernes alsidige udvikling som led i den faglige undervisning og i aktivi-tetstiden. Det indgår heri, at aktivitetstiden skal understøtte elevernesalsidige udvikling, herunder særligt deres sociale og personlige udvikling.Med udspillet vil kommunerne få udstrakt frihed til at anvende aktivi-tetstiden efter lokale forhold. Dertil kommer, at aktivitetstiden skal kun-ne anvendes på tværs af klasser og årgange, og den skal ikke være omfat-tet af reglerne om holddannelse. Det giver nye muligheder for, at skole-dagen bedre kan tilrettelægges, så den understøtter elevernes forskelligebehov og forudsætninger.
15-04-2013
2Aktivitetstiden vil kunne varetages af pædagoger, der fx kan spille ensærlig rolle i forhold til relationsarbejde, alsidig udvikling og fysisk udfol-delse. På den måde bringes en bred vifte af værdifulde kompetencer i spili løbet af skoledagen, der yderligere kan understøtte elevernes alsidigeudvikling.
Med venlig hilsen
Christine Antorini