Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 175 (Alm. del):I brev af 15. marts 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 175:”Vil ministeren sørge for, at det kommende serviceeftersyn af gymnasie-uddannelserne vil komme til at indeholde en analyse af, hvorvidt detøgede elevoptag gennem især de sidste 20 år har betydet et fald for detfaglige niveau? ”Svar:En eventuel analyse af, hvorvidt det øgede elevoptag gennem de sidste20 år har betydet et fald for det faglige niveau, vil rumme nogle grund-læggende problemer.Samtidig med, at det øgede elevoptag har fundet sted, er der sket en storudvikling i fagenes indhold og i fagrækken.Med reformen af de gymnasiale uddannelser, der trådte i kraft i august2005, skete der en nyformulering af alle fags læreplaner, herunder af må-lene med de enkelte fag. De fire uddannelsesbekendtgørelser, herunderalle fags læreplaner, udmønter det politiske ønske om et opdateret dan-nelsesbegreb og dermed et opdateret indhold af fagene og uddannelsernesom sådan, som var tydeligt udtrykt i den brede politiske aftale om gym-nasiereformen fra 28.maj 2003. Denne aftale var samtidig udtryk for, atde videregående uddannelsers krav til studenternes kompetencer ligele-des har undergået forandring.Eleverne i de gymnasiale uddannelser er dermed fra 2005-årgangen ogfrem blevet målt op imod delvis nye faglige krav.
05-04-2013
2De gymnasiale uddannelser rummer desuden nye fag, heraf flere forsøgs-fag. Kinesisk, bioteknologi, retorik og innovation er f.eks. kommet tilsom selvstændige fag inden for de senere år.Endelig er alle fag stærkt præget af udviklingen i ny teknologi, hvor mu-lighederne med it og internettet i stigende grad sætter sit præg på fageneog den faglige og fagdidaktiske udvikling. Det gælder både grundlæggen-de færdigheder som f.eks. retstavning og anvendelsen af stavekontrol ogmere vidtgående perspektiveringsmuligheder i form af fri tilgang til nær-mest ubegrænsede muligheder for konkret viden og tilgange til nye fagli-ge problemstillinger.Fagligheden er således ikke en statisk størrelse, men et område, der er istadig udvikling, og en analyse af ”det faglige niveau” vil derfor i højeregrad blive en fortælling om ændrede faglige krav.Derfor indgår der ikke en analyse af, hvorvidt det øgede elevoptag gen-nem især de sidste 20 år har betydet et fald for det faglige niveau i ser-viceeftersynet. Men udviklingsplanen for de gymnasiale uddannelser erbaseret på en lang række analyser af gymnasiereformen, herunder blandtandet en analyse af elevernes studiekompetence.Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg er yderst opmærksom påsåvel betydningen af det øgede optag, som betydningen af et højt fagligtniveau hos vores unge. Det stiller blandt andet krav til differentiering ogtil fokus på både elever med uddannelsesfremmed baggrund og på desærligt talentfulde elever. Derfor er målet med 2. fase af Udviklingspla-nen, at alle gymnasieegnede elever skal kunne udvikle sig optimalt indenfor de gymnasiale uddannelsers profil samt at studenternes faglige kom-petencer og studiekompetencer skal styrkes.”
Med venlig hilsen
Christine Antorini