Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1236435_0001.png
1236435_0002.png
1236435_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 173 (Alm. del):I brev af 15. marts 2013 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 173:”Vil ministeren i fortsættelse af samrådet 12/3-13 om gymnasiet redegø-re for, hvordan ministeren forholder sig til problemet med det faldendefaglige niveau, hvad ministeren vil gøre for at rette op på dette, og omministeren vil benytte nogle af disse forslag:– Højere faglige krav– Adgangskrav for at komme i gymnasiet– Oprydning i det tværfagligheden og mere tid til det særfaglige– Styrkelse af fagkonsulenterne– Genindførsel af pensum– Revision af taxametersystemet?Spørgeren henviser i forsættelse af samrådet til vedhæftede dokumenta-tion for spørgsmålet, som ministeren bedes kommentere.”Svar:Jeg deler ikke spørgerens forudsætning om, at gymnasiereformen skullehave medført et faldende niveau.Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 175 fra Børne- og Undervisnings-udvalget, hvor jeg redegør for de vanskeligheder, der er forbundet meden vurdering af udviklingen i det faglige niveau.Derudover kan jeg oplyse følgende til belysning af, hvordan de senere årsstudenterårgange klarer sig:
12-04-2013
KarakterniveauKarakterniveauet for elevernes eksamensresultater er stort set uændret iperioden 2007 – 2012, dvs. fra før til efter reformen. Spørgeren har ret i,at den forrige regering ændrede karakterskalaen, så karakterer bedre kan
2sammenlignes internationalt. Det indebærer, at danske elever ligestillesmed elever fra andre lande fx ved optagelse på udenlandske universiteter.Eksamensresultaterne er fra 2008 (2007 på hf) påvirket af indførelsen afbonus A-ordningen.Tabel 1. Eksamensresultater for de gymnasiale uddannelser 2005 - 20122005 2006 2007 2008 2009 2010 2011Hf5,85,96,16,16,15,95,9Hf enkeltfag6,76,9Hhx5,85,95,96,06,06,16,2Htx6,16,26,36,66,66,66,8Studenterkur-6,66,8susStx6,76,76,86,96,96,97,0Note: 7-trinsskalaen med omregning er anvendt i alle årene. Bonus Aindgår fra 2008 (2007 for hf).Kilde: UNI-C. Databanken.
20125,96,96,36,86,87,0
Højere faglige krav og adgangskrav til gymnasietJeg agter ikke at stille nye formelle krav til optagelse i de gymnasiale ud-dannelser, men vi undersøger, om der er behov for at se nærmere påuddannelsesparathedsvurderingen.Tværfaglige forløbJeg har ikke på det foreliggende grundlag til hensigt at ændre på de tvær-faglige forløb i de gymnasiale uddannelser.FagkonsulenterJeg finder fagkonsulentordningen i de gymnasiale uddannelser særdelesværdifuld. Ministeriets årsværk anvendt til gymnasiale fagkonsulenter erblevet reduceret mindre end ministeriets medarbejdergruppe i øvrigt i desenere år.Genindførelse af pensumPensum har som fagligt begreb været knyttet til tidligere uddannelses-ordninger for de gymnasiale uddannelser, men blev forladt til fordel forfaglige mål som led i gymnasiereformen. Målstyringen indebærer, at bådeundervisningen og prøverne til eksamen er knyttet til de faglige mål, ogat bedømmelsen, som udtrykkes ved karaktergivningen, dokumenterergraden af målopfyldelse. Karakterskalaen er udformet med dette formålfor øje. Der synes derfor ikke at være nogen grund til at vende tilbage tilpensumordningen.TaxametereformRegeringen har til hensigt at udarbejde forslag til en taxameterreform forungdomsuddannelserne, der tager højde for uddannelsesstedernes sociale
3og geografiske udfordringer. Arbejdets nærmere organisering er underafklaring.
Spørgerens dokumentationUdviklingsinitiativer på ministeriets uddannelsesområder tager udgangs-punkt i den meget brede vifte af forskningsrapporter og evalueringer,som gennemføres af uddannelserne, men baseres ikke på rundspørgerforetaget af nyhedsmedierne eller på beretninger fra gymnasielærere.
Med venlig hilsen
Christine Antorini