Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1229494_0001.png
1229494_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 162 (Alm. del):I brev af 27. februar 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 162:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse fra Ungdomsskole-foreningen om inspiration til folkeskolereformarbejdet, jf. BUU alm. del– bilag 101, og Ungdomsskoleforeningens pjece: ”Gør en god skole bed-re – med ungdomsskolen!”, jf. BUU alm. del – bilag 140.”Svar:Ungdomsskolerne laver meget spændende arbejde med projekter, somhar stærke paralleller til elementerne i regeringens folkeskoleudspil. Sam-tidig glæder det mig, at så mange ungdomsskoler er repræsenteret i NyNordisk Skole samarbejdsnetværk.Ungdomsskoleforeningen skriver i sin leder i deres publikation ”Gør engod skole bedre – med ungdomsskolen!”, at ungdomsskolerne ser fremtil at være en del af rollebesætningen i den sammenhængende skoledagmed indspil og nye læringsformer i eksempelvis valgfag, aktivitetstimer,og de timeløse fag samt omkring nødvendige udviklingsområder somiværksætteri og innovation. Det ser jeg også frem til. Derfor har jeg ogsåinviteret Ungdomsskoleforeningen til et møde primo april 2103 sammenmed repræsentanter fra andre klubtilbud med henblik på at drøfte betyd-ningen af folkeskoleudspillet og muligheden for øget sammenhæng mel-lem tilbuddene og folkeskolen.Regeringen ønsker en åben skole med mere anvendelsesorienteret un-dervisning og bedre tid til læring. Skoledagen skal være sammenhængen-de, afvekslende og spændende, og den skal have et øget fokus på elever-nes uddannelsesparathed.Mange ungdomsskoler og folkeskoler samarbejder allerede om bl.a. valg-fagsundervisningen, forløb, der kan forbedre elevernes faglige og sociale
21-03-2013
2kompetencer, og mentorordninger m.v. Med indførelsen af den nye typetid – aktivitetstid – bliver der endnu bedre mulighed for et samarbejde.Regeringen lægger op til, at aktivitetstiden kan varetages af både lærere,pædagoger og personale med andre kvalifikationer, såsom fx lærere fraungdomsskolerne. Samtidig lægges der op til, at tiden kan anvendes påtværs af klasser og årgange, ligesom længden kan variere fra fx 10 minut-ter til hele skoledage. Det kan også være, at man lokalt finder en løsning,hvor elever med fx udfordringer i dansk kan gennemføre turboforløbsom Plan T’s over flere dage i træk gennem brug af aktivitetstiden, mensderes kammerater har andre typer af aktiviteter i aktivitetstiden. Dervedgår eleverne ikke glip af undervisning i fagene.Med regeringens udspil medfølger en øget mulighed for flere valgfag, daeleverne allerede fra 7. klasse skal have valgfag. Kommunalbestyrelserneskal desuden have adgang til at godkende, at der tilbydes undervisning ivalgfag, der ligger ud over de valgfag, der findes Fælles Mål for, og somikke nødvendigvis er praktisk eller kunstnerisk betonede fag.I dag er der kun mulighed for på forsøgsbasis at have en fælles ledelse ogbestyrelse for en ungdomsskole og en folkeskole. I udspillet foreslås engenerel mulighed for fælles ledelse for folkeskoler og dag- og fritidstil-bud. Desuden lægges der op til at udvide folkeskolens afgangsbevis medgennemførte fag/kurser i ungdomsskoleregi, frem for at disse blot ved-lægges.
Med venlig hilsen
Christine Antorini