Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1228191_0001.png
1228191_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 157 (Alm. del):I brev af 21. februar 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 157:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 17/1-13 fra deCi-bel – Landsforeningen for børn og unge med høretab vedr. alderssva-rende talesprog for børn med høretab, jf. BUU alm. del – bilag 100. Mi-nisteren bedes herunder oplyse, hvilke overvejelser og initiativer sund-hedsvæsnets succes med diagnosticering af høretab og behandling medhøreapparater eller cochlear implant giver ministeren anledning til.”Svar:Sundhedsstyrelsens ”Kliniske retningslinjer for pædiatrisk cochlear im-plantation i Danmark – udredning, operation, efterbehandling og moni-torering” sikrer, at CI-opererede børn tilbydes den første genoptræning ihospitalsregi på et CI-Center i 12 måneder efter operationen, jf. Sund-hedsstyrelsens kliniske retningslinjer.Kommunerne er ansvarlige for at følge op på træningen med specialpæ-dagogisk bistand. Formålet med den specialpædagogiske bistand er såtidligt som muligt at fremme udviklingen hos børn med særlige behov,således at de på lige fod med andre børn kan påbegynde skolegangen.Den specialpædagogiske bistand omfatter specialpædagogisk rådgivningtil forældre og andre, der udøver daglig omsorg for barnet, særlige pæda-gogiske hjælpemidler, samt undervisning og træning af barnet, der ertilrettelagt efter dets særlige forudsætninger.Et alderssvarende sprog er nødvendigt for at deltage i læringsaktiviteterpå lige fod med andre børn. Der er flere gange konstateret forskelle i deCI-opererede børns sproglige udvikling i Øst- og Vestdanmark. En ens-artet landsdækkende indsats i forhold til CI er afgørende for, at alle børnfår mulighed for at indgå i læringsfællesskaber.
19-03-2013
2Vi skal derfor sikre, at der er et hensigtsmæssigt samarbejde og koordine-ring af undervisningen for børn med de mest komplicerede handicap, såde har lige muligheder for at indgå i lærings- og undervisningsaktiviteter– uanset, hvor i landet de bor.Regeringen har i februar 2012 nedsat et udvalg om evaluering af kom-munalreformen, der har sat fokus på fire områder: Sundhed, socialområ-det og de specialiserede undervisningstilbud, natur og miljø og regionaludvikling. Udvalget har den 1. marts 2013 afgivet sin rapport til regerin-gen.På det specialiserede undervisningsområde har evalueringen set på delands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud og den kompenserendespecialundervisning, der varetages på kommunikationscentrene. Dettedækker blandt andet specialpædagogisk bistand til CI-opererede børn.Evalueringen af kommunalreformen peger på forskellige modeller for, atden mest specialiserede viden også fremover fastholdes, og at de speciali-serede tilbud til børn med komplicerede handicap sikres. Evalueringenhar en række interessante forslag til forbedringer og justeringer.Nu vil vi invitere borgere og interessenter til at kommentere på evalue-ringen over den næste måned, og så vil regeringen tage stilling til opfølg-ningen på evalueringen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini