Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1226801_0001.png
1226801_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UNI•C - Styrelsen for It ogLæringVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3587 8889Fax 3587 8890E-mail [email protected]www.uni-c.dkCVR nr. 13223459
Svar på spørgsmål 152 (Alm. del):I brev af 20. februar 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 152:”Vil ministeren redegøre for - og evt. undersøge - hvilken betydning dethar for anvendelsen af digitale læremidler, at de indkøbes af kommuner-ne i stedet for af skolerne og lærerne?”Svar:Puljen til digitale læremidler giver kommunerne mulighed for at opnåstatsligt tilskud til indkøb af digitale læremidler. Betingelsen er, at lære-midlerne opfylder puljens tilskudskriterier, og kommunen medfinansiererindkøbet af digitale læremidler svarende til det statslige tilskud. Puljenudmøntes for hver kommune som en trækningsret beregnet ud fra elev-tallet på kommunens skoler. Kommunen administrerer fordelingen aftilskuddet til kommunens skoler.Det er den enkelte kommune, der modtager tilskuddet og derfor afgør,hvordan indkøb af digitale læremidler organiseres. Ministeriet for Børnog Undervisning kan i forbindelse med udmøntningen af puljen for 2012se det mønster, at enkelte kommuner har organiseret et fælles indkøb afdigitale læremidler til alle kommunens skoler, mens hovedparten afkommunerne har valgt at lade hver enkelt skole stå for indkøbene. Noglefå tværfaglige og meget udbredte læremidler er ofte indkøbt samlet fracentralt hold i kommunen.Når indkøbene sker på de enkelte skoler, er det ofte de faglige lærerte-ams og skolebibliotekaren, der i samarbejde aftaler indkøbene af digitalelæremidler i de enkelte fag. Det kan være en fordel, at lærerne som pri-mærbrugere af digitale læremidler er med til at afgøre, hvilke læremidlerder indkøbes. Omvendt er der også argumenter for, at indkøb kan foregåcentralt i kommunen, for eksempel fordi kommunen har en samlet stra-tegi for it i undervisningen eller af økonomiske hensyn i forhold til atopnå rabatter.
15-03-2013
2Det bør fortsat være en lokal beslutning at afgøre, hvordan indkøbene afdigitale læremidler skal organiseres. Det indgår som en del af regeringensindsats for øget anvendelse af it i folkeskolen, at det skal være lettere atkøbe digitale læremidler. Derfor er der i forbindelse med den kommendeudmøntning af puljen fokus på, hvordan der gennem tilskudskriteriernekan skabes øget tilgængelighed og større gennemsigtighed til digitale læ-remidler, så lærerne får nemmere ved at udvælge og indkøbe dem.
Med venlig hilsen
Christine Antorini