Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1226798_0001.png
1226798_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UNI•C - Styrelsen for It ogLæringVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3587 8889Fax 3587 8890E-mail [email protected]www.uni-c.dkCVR nr. 13223459
Svar på spørgsmål 151 (Alm. del):I brev af 20. februar 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 151:”Hvordan sikrer ministeren sig, at digitale læremidler opfylder sammepædagogiske og indholdsmæssige krav m.v. som traditionelle lærebøger?”Svar:Hovedparten af midlerne til it i folkeskolen udmøntes til en pulje til støt-te af kommunernes indkøb af digitale læremidler. Af aftale om kommu-nernes økonomi 2012 fremgår det, at læremidlerne skal have en doku-menteret/forventet faglig og pædagogisk effekt, og at læremidlerne skalunderstøtte centrale målsætninger, herunder mulighed for at frigøre res-sourcer til undervisningen, mindske behovet for specialundervisning medvidere.Ministeriet for Børn og Undervisning stiller ikke krav til de traditionellelærebøger, men har i Fælles Mål 2009 sat mål og udarbejdet beskrivelserfor undervisningens indhold. Det er herefter op til kommunerne at ind-købe læremidler – traditionelle eller digitale – der understøtter mål ogindholdsbeskrivelser i Fælles Mål.I forbindelse med udmøntning af puljen til digitale læremidler i 2012 blevder opstillet en række kriterier, som læremidlerne skal opfylde for atkunne opnå tilskud. Et af disse kriterier indebærer, at læremidlet skalvære udviklet i læringsøjemed. Dermed skal læremidlerne også understøt-te Fælles Mål. Når et digitalt læremiddel registreres på Materialeplatfor-men, skal producenterne endvidere oplyse, hvordan Fælles Mål under-støttes. Det gælder i øvrigt også ved registrering af en traditionel lærebogpå Materialeplatformen.Endvidere gennemføres en effektmåling af anvendelsen af digitale lære-midler. Herved opsamles viden om både de faglige, pædagogiske og
15-03-2013
2økonomiske effekter af digitale læremidler. Effektmålingen skal blandtandet danne grundlag for fremadrettet målretning og prioritering af mid-lerne i puljen til støtte for kommunernes indkøb af digitale læremidler.Styregruppen for it i folkeskolen overvejer løbende øvrige initiativer, derkan understøtte brugernes muligheder for at vurdere de digitale læremid-lers faglige kvaliteter og lette læreres og skolers arbejde med at finde ogudvælge digitale læremidler.
Med venlig hilsen
Christine Antorini