Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UNI•C - Styrelsen for It ogLæringVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3587 8889Fax 3587 8890E-mail [email protected]www.uni-c.dkCVR nr. 13223459
Svar på spørgsmål 149 (Alm. del):I brev af 20. februar 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse fra Forlæggerfor-eningen: Effektive digitale læremidler i folkeskolen – hvordan?, jf. BUUalm. del – bilag 102. Ministeren bedes herunder redegøre for ministerietsrolle ifm. udvikling af digitale læremidler.”Svar:Jeg har med interesse læst henvendelsen fra Forlæggerforeningen. Det erpositivt, at Forlæggerforeningen bakker op om regeringens indsats forøget anvendelse af it i folkeskolen, herunder puljen til digitale læremidler.Det fælles fokus gavner indsatsen for at få flere og bedre digitale lære-midler til rådighed i folkeskolen.Regeringen har afsat 500 mio. kr. til øget anvendelse af it i folkeskolen.Indsatsen skal være med til at skabe en moderne og fagligt stærkere fol-keskole, som giver eleverne kompetencer, der rækker ind i det 21. år-hundrede. Hovedparten af de 500 mio. kr. er afsat til en pulje til støtte tilindkøb af digitale læremidler.Regeringens rolle i indsatsen er blandt andet at skabe rammerne for enudvikling af markedet for digitale læremidler, der fremmer formålet omat skabe et større udbud af kvalitetsprodukter.Puljen udmøntes via en række tildelingskriterier, som både har fokus påindholdsmæssig udvikling, politiske målsætninger og tekniske rammer.Ligesom Forlæggerforeningen har regeringen fokus på at styrke kvalite-ten og fagligheden i undervisningen, og derfor er formålet med tilde-lingskriterierne blandt andet at fremme udviklingen af digitale læremidlermed faglig og pædagogisk effekt.
15-03-2013
2I arbejdet med tildelingskriterierne for 2013 har det blandt andet værethensigten at understøtte regeringens udspil til et løft af folkeskolen vedat styrke kvaliteten af de digitale læremidler, f.eks. med fokus på tilgæn-gelighed for elever med læse- og skrivevanskeligheder. Derudover er dethensigten at skabe øget fleksibilitet og gennemsigtighed på markedet fordigitale læremidler, så det bliver nemmere for kommuner og skoler atindkøbe digitale læremidler.Fremadrettet bygges der videre på udmøntningsmodellen for 2013 underhensyn til brugere såvel som digitale læremidlers udviklingstid og lære-middelproducenters investeringsstrategier.Der er således tale om en helhedsorienteret indsats for at bidrage til ud-viklingen af markedet for digitale læremidler og understøtte en øget an-vendelse af it i folkeskolen. Samtidigt er der fortsat opmærksomhed påyderligere tiltag, der kan understøtte udviklingen og brugen af digitalelæremidler.
Med venlig hilsen
Christine Antorini