Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1215324_0001.png
1215324_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 138 (Alm. del):I brev af 8. februar 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 138:”Vil ministeren i lyset af, at det i Folkeskolens artikel, "Forskere trækkertæppet væk under Antorini" fra den 5/2-13, blandt andet fremgår, atBørne- og Undervisningsministeriet har givet forskerne, der står bagTIMMS- og PIRLS-undersøgelserne, en undskyldning den 19/12-12 forat have misinformeret om skoleundersøgelsernes resultater, og at mini-steren "genfremsætter de urigtige oplysninger" på samrådet i Børne- ogUndervisningsudvalget den 22/1-13, redegøre nærmere for forløbet om-kring ministerens information om de to internationale skoleundersøgel-ser TIMMS og PIRLS, og herunder kortlægge, hvordan Børne- og Un-dervisningsministeriet har brugt forskning fra de to undersøgelser?”Svar:Ministeriet for Børn og Undervisning udsendte den 11. december 2012en pressemeddelelse med overskriften ”Fejltolkning af TIMSS og PIRLS:Flere timer giver alt andet lige bedre resultater”.Formålet med pressemeddelelsen var at informere offentligheden om, atder ikke på grundlag af de to undersøgelser er grundlag for at konklude-re, at eleverne ikke bliver dygtigere af flere undervisningstimer. Det hav-de flere medier ellers konkluderet på baggrund af pressemeddelelsen fraAarhus Universitet, DPU. I pressemeddelelsen blev den internationaleTIMSS-rapport citeret ordret.Efterfølgende gav de to forskere udtryk for, at de følte deres troværdig-hed beklikket af pressemeddelelsen, og ministeriet inviterede på den bag-grund de to forskere til en dialog om dette.
14-02-2013
2På mødet med de to forskere den 19. december 2012 gav ministerietudtryk for, at det på ingen måde var intentionen fra ministeriets side atbeklikke forskernes forskningsmæssige faglighed.Desuden gav ministeriet på mødet udtryk for, at der ikke kan konklude-res noget om effekten af undervisningstid på baggrund af TIMSS- ogPIRLS-undersøgelserne, fordi de ikke har været designet til at vise år-sagssammenhænge i forhold til effekten af flere undervisningstimer.Udover det, der fremgår af pressemeddelelsen af 11. december 2012, harMinisteriet for Børn og Undervisning således ikke anvendt forskningenfra de to undersøgelser til at konkludere noget om effekten af mere un-dervisningstid.Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål 112 (BUU, Alm. del).
Med venlig hilsen
Christine Antorini