Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1219526_0001.png
1219526_0002.png
DANSK INSTITUT FORINTERNATIONALE STUDIERSTRANDGADE 56 ∙ 1401 KØBENHAVN KTLF. 32 69 87 87FAX 32 69 87 00[email protected]www.diis.dk
31.10.2012
Forskellighed og fordomme – Et undervisningsprojekt om intoleranceDansk Institut for Internationale Studier (DIIS), Holocaust og folkedrab arbejder på etprojekt, der har til formål at modvirke intolerance og styrke undervisning om forskellighed ogfordomme i grundskolen.Projektet indeholder en opsøgende indsats i en række 7.-9. klasser landet over, der skal skabeøget viden om nogle af de udfordringer, lærere og elever møder i undervisning om emnerrelateret til intolerance. Interview med lærere og elever har dannet udgangspunktet forudviklingen af en rapport rettet mod lærere og skoleledere samt undervisningsmaterialet”Forskellighed og fordomme”.Rapporten samler og opsummerer erfaringer, synspunkter og praksisser fra lærere og elever.Disse erfaringer og problematikker viderebehandles i undervisningsmaterialet, hvor de følgesaf konkrete anbefalinger til undervisningen. Samlet set skal projektet give faglig viden tillærere og ruste dem til at gå bagom begreber som fordomme, normer, eksklusion ogdiskrimination. Gennem en normkritisk tilgang tilsigter materialet samtidig at give redskabertil at udfordre elevernes tænkemåder og styrke deres kompetencer til at analysere varierendeudtryk for intolerance og diskrimination.Undervisningsmaterialets tilgangHvorfor har mennesker fordomme, og er fordomme nødvendigvis forkerte? Kan manmodarbejde fordomme gennem undervisning – og hvordan undgår man at introducere nyefordomme og stereotyper for eleverne? Ovenstående spørgsmål står centralt i materialet. Dettager afsæt i, at mennesker skaber orden gennem kategoriseringer, og at vi skaber identitetved at udpege andre, som er anderledes end os selv. Derfor er fordomme noget, vi alle har.I komplekse samfund er det afgørende, at der er plads til alle, og at vi ikke behøver at væreens. Gennem faglige tekster til lærerne samt opgaver og elevmateriale ruster materialet lærereog elever til at arbejde med, hvordan man forholder sig til forskellighed og fordomme idemokratiske samfund.Materialet er tilpasset fagene samfundsfag, historie, dansk og kristendom i udskolingen igrundskolen, men emnerne er ligeledes relevante på landets seminarier og gymnasialeuddannelser samt i relevante foreninger. Problemstillinger og cases, der behandles undervejs,vil følges op af konkrete øvelser, opgaver m.m. til eleverne, der vil kunne printes i kopi-ark frawebsidenwww.folkedrab.dk/intolerance.Materiale kan fra foråret 2013 findes i en online beta-udgave påwww.folkedrab.dk/intolerance, hvorfra det vil være tilgængeligt til brug og test iundervisningen. Herefter vil materialet blive færdiggjort og udgivet i trykt form.
Materialets opbygningEksempler og cases tjener materialet igennem til at konkretisere problemstillinger og sættefokus på problematikker forbundet med de konkrete emner: normer, ligebehandling ogdiskrimination, minoritets- majoritetsrelationer og identitet. Dermed viser materialet, ateksklusionsmekanismer og intolerance findes i alle miljøer og altid bør tilgås med en kritisk,men demokratisk tilgang.Materialet er opdelt i 6 kapitler, der kan læses i forlængelse af hinanden eller i uddrag. I detindledende 1. kapitel behandles særlige problemstillinger og udfordringer i emnet, der følgesaf en række anbefalinger til undervisningen. Disse anbefalinger vil blive konkretiseretundervejs i materialetI 2. kapitel præsenteres materialets tilgang til centrale begreber som intolerance, racisme ogdiskrimination. Dette følges af en behandling af, hvordan man kan forstå og undervise omemner som identitet, kultur og etnicitet. Kapitlet anlægger en normkritisk tilgang, der styrkerelever i at udfordre normer og stereotyper og lægger op til kildekritisk arbejde.I kapitel 3 behandles anti-muslimske holdninger særligt i den danske offentlighed. Detperspektiveres med diskussioner om danskhed og demokrati, og hvad det vil sige at væredansk.4. kapitel behandler fordomme, diskrimination og forfølgelse af jøder gennem historien. Hergennemgås antisemitismen i et historisk perspektiv for at vise, hvordan historiens skiftendeudtryk for antisemitisme er påvirkelige af skiftende strømninger i tiden. Denne gennemgangviser, at holdninger ikke kan ses isoleret fra sociale og politiske strømninger i et samfund.Bogens 5. kapitel handler om køn og forskellige kønsidentiteter. Her lægges der op til atarbejde med, hvordan køn fungerer som kategoriseringsmekanisme i samfundet. Intolerancemod mennesker med en anden kønsidentitet kan bl.a. have karakter af såkaldtehadforbrydelser, der også tages op i kapitlet.6. kapitel fokuserer på socialt udsatte i Danmark og i Europa. Denne vinkel eksemplificeresmed romaer, der mange steder udsættes for både fordomme og social eksklusion. Samtidig erromaer i Danmark en meget lidt synlig gruppe – hvorfor synlighed, anerkendelse og positivrepræsentation som en vej til at bekæmpe fordomme og diskrimination diskuteres.Projektet er støttet af Social- og Integrationsministeriet og forventes afsluttet ved begyndelsenaf skoleåret 2013/14.
Udvalgte relaterede publikationer fra DIIS, Holocaust og folkedrab:

Intolerance i Europa – før og nu.

Undervisningsmateriale om antisemitisme, racisme ogdiskrimination.Stine Thuge og Tine Brøndum i samarbejde med OSCE og Anne Frank Huset (2008)

Eleverne skal lære at skelne.

Erfaringer med antisemitisme, antimuslimske holdninger,undervisning i Holocaust og mellemøstkonflikten i danske skoler og ungdomsuddannelser. Eneksplorativ undersøgelse.Cecilie Felicia Stokholm Banke (2006)