Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1215308_0001.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 111 (Alm. del):I brev af 24. januar 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 111:”Kan ministeren, i lyset af at PIRLS-undersøgelsen viser, at australskeelever modtager flere undervisningstimer end de danske, men læser dårli-gere, mens finske elever modtager færre undervisningstimer end de dan-ske, men læser bedre, oplyse, hvordan den forskningsmæssige viden, omat det er kvaliteten af undervisningstimerne og ikke antallet af timer, derer afgørende for elevernes læseevner, kommer til udtryk i regeringensfolkeskoleudspil?”Svar:Vigtigheden af også at løfte kvaliteten af den sammenhængende skoledagkommer til udtryk i blandt andet det kompetenceløft, som indgår i rege-ringens folkeskoleudspil.Regeringen foreslår, at lærere, pædagoger og skoleledere skal have styrketog målrettet deres efteruddannelse markant. Lærerne skal have endnubedre kompetencer til at undervise i deres fag. Det er regeringens mål, ateleverne i folkeskolen i 2020 skal undervises af lærere, som enten harundervisningskompetence (tidligere linjefag) fra læreruddannelsen ellerhar opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres efteruddannelsemv. Regeringen vil afsætte i alt 1 mia. kr. i perioden 2014-2020 til efter-uddannelse af lærere og af pædagoger, der varetager opgaver i folkesko-len.Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål 112 (BUU, Alm. del).Med venlig hilsenChristine Antorini
14-02-2013