Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1206843_0001.png
1206843_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. november 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 76 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMai Henriksen (KF).
22. januar 2013J.nr. 2013-521

Spørgsmål nr. 76:

”Af lov om aktiv socialpolitik (aktivloven), jf. bekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober2009, § 46 fremgår: "Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomiskhjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen,herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse og særlig ydelse,fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendesmulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres". I en konkret sag har enkvinde fået afslag på revalidering, fordi hun allerede havde opkvalificeret sig tilsekretær. Borgeren har anført, at det i praksis ikke er sandsynligt, at en arbejdsgivervil foretrække hende som medarbejder frem for en sekretær som ikke er handicap-pet. Derfor ønsker borgeren yderligere opkvalificering for at kunne bestride et er-hverv. Borgeren har herefter søgt om opkvalificering til kommunikationskonsulent,men har i afslag fra beskæftigelsesankenævnet fået at vide, at nævnet stadfæsterafgørelsen fra kommunen om, at hun ikke kan tildeles uddannelse. Begrundelsener: "at der ikke ses at være så afgørende forskelle mellem arbejde som kontorassi-stent og kommunikationskonsulent, at det berettiger dig til revalideringsmæssigstøtte". Afgørelsen er et spørgsmål om fortolkning, og ministeren bedes på dennebaggrund redegøre for, hvor meget fortolkning der må ligge i afgørelser fra kom-mune og beskæftigelsesankenævn?”

Endeligt svar:

Indledningsvist vil jeg gøre opmærksom på, at jeg ikke kender den konkrete sag,udover de oplysninger der fremgår af det stillede spørgsmål.I forhold til de gældende reger om tilbud af revalidering kan jeg oplyse, at det føl-ger af reglerne om revalidering, at det er kommunen, der giver tilbud om revalide-ring.Som reglerne er bygget op forudsætter afgivelse af tilbud om revalidering, atkommunen foretager en samlet vurdering af, om der er behov for erhvervsrettedeaktiviteter for, at en person kan fastholdes eller komme ind på arbejdsmarkedet, så-ledes at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres.En sådan konkret vurdering består af flere faktorer, såsom personens individuellehelbredsoplysninger om begrænsninger i arbejdsevnen, uddannelse og øvrige kom-petencer sammenholdt med de generelle arbejdsmarkedsforhold.
Det er en betingelse for at yde revalidering, at der er en realistisk mulighed for athjælpen vil kunne bringe personen ind i eller tilbage til en erhvervsmæssig tilvæ-relse eller bidrage til en væsentlig forbedring af personens erhvervsmæssige situa-tion. Kommunen skal kun bevilge revalidering, når erhvervsrettede aktiviteter efterlov om aktiv socialpolitik eller anden lovgivning, herunder lov om en aktiv beskæf-tigelsesindsats, ikke er tilstrækkelige til, at personen kan klare sig selv.Hvorvidt en person er omfattet af bestemmelsen om revalidering afhænger såledesaf et samlet skøn, som kommunen kan foretage inden for lovens rammer og praksisfra Ankestyrelsen.Hvis man som borger er uenig i en afgørelse truffet af kommunen, kan afgørelsenpåklages efter de almindelige klageregler, som det også fremgår af oplysningerne,at den pågældende borger har gjort.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2