Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. november 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 73 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HansAndersen (V).
8. marts 2013J.nr. 2012-0019373
”Ministeren bedes oplyse, hvilke samfundsøkonomiske konsekvenser det ville ha-ve, hvis alle ledige kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 1 (pr. september 2012)kom i arbejde og fik hhv. 20.000 kr., 22.500 kr., og 25.000 kr. pr. måned i løn.”
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende:”Der var ca. 35.200 kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 1 primo september2012.Tabel 1 viser de mekanisk beregnede konsekvenser i den hypotetiske situation,hvor antallet af kontanthjælpsmodtagere på helårsbasis reduceres med 35.200 per-soner, og den private beskæftigelse øges tilsvarende (med en månedsløn på hhv.20.000 kr., 22.500 kr. og 25.000 kr. pr. merbeskæftiget).Tabellen viser lavere offentlige udgifter til kontanthjælp mv. og højere offentligeindtægter i form indkomstskatter mv. Herudover fremgår den anslåede forøgelse afBNP.Det skal understreges, at der ikke er tale om effektvurderinger af politikændringer.Der er fx ikke taget stilling til, om og hvordan kontanthjælpsmodtagere i match-gruppe 1 kan løftes over i privat beskæftigelse, hvor lang tid de pågældende harmodtaget kontanthjælp, og om de vil kunne opnå den forudsatte månedsløn, hvis dekom i arbejde.Der er således tale om en hypotetisk beregning baseret på en række stiliserede for-udsætninger. Ved konkrete politikændringer vil der typisk kunne fastlægges for-holdsvis præcise forudsætninger og dermed udarbejdes egentlige effektvurderinger.Det bemærkes også, at det er lagt til grund for beregningerne, at reduktionen i an-tallet af kontanthjælpsmodtagere udgør en varig strukturel forøgelse af den private
beskæftigelse, og at der kan være andre afledte samfundsøkonomiske konsekvenserend de, der fremgår af tabel 1.Tabel 1. Konsekvenser
Månedsløn20.000 kr.22.500 kr.25.000 kr.
---------------------------- mia. kr. ----------------------------Lavere offentlige udgifterKontanthjælp mv.Højere offentlige indtægterIndkomstskatter mv.I alt, før tilbageløbI alt, efter tilbageløbØget BNP1,76,44,8152,16,95,2172,67,55,6194,74,84,9
Anm.: Månedsløn inkl. pensionsindbetaling. Beregningerne er foretaget på registerdata for 2009, der erfremskrevet til pris- og lønniveauet i 2012 samt gældende regler i 2012. Kontanthjælp mv. omfatter også la-vere offentlige udgifter til boligstøtte og økonomisk friplads i daginstitution. Indkomstskatter mv. dækkerogså arbejdsmarkedsbidrag.Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen, Økonomisk Redegørelse, december2012 og www.jobindsats.dk.
”Det bemærkes, at der ikke er taget højde for mindreudgifter til aktivering i ovenstå-ende.Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2