Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1313529_0001.png
1313529_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. september 2013 stillet følgende spørgsmålnr. 525 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJakob Engel-Schmidt (V).
16. December 2013J.nr. 2013-6773

Spørgsmål nr. 525:

”Ministeren bedes redegøre for resultatet af arbejdet fra den nedsatte styregruppe,som består af repræsentanter fra Ministeriet for Børn og Undervisning,Justitsministeriet, SKAT, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Social- ogIntegrationsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Udbetaling Danmark ogKommunernes Landsforening, og som har til opgave at forbedre den fællesoffent-lige indsats mod socialt snyd og fejludbetalinger, er kommet frem til afkonklusioner, idet styregruppens arbejde burde være afsluttet i foråret 2013,ifølge ”Status for Arbejdsmarkedsstyrelsens tilsyn med A-kasser og kommuner2012”.”

Endeligt svar:

Jeg gav den 23. oktober 2013 et foreløbigt svar på dette spørgsmål, da arbejdet,som er forankret under Digitaliseringsstyrelsen,på dette tidspunkt ikke var afsluttet.Jeg har bedt Digitaliseringsstyrelsen om bidrag til svar, som jeg nu har modtaget:”Der er i 2013 gennemført et bredt fællesoffentligt arbejde med at konkretisere ind-satsen mod fejludbetalinger og snyd på ydelsesområdet. Der er udarbejdet en kon-sulentrapport,Effektiv sagsbehandling og kontrol,som er offentliggjort mandag d.9. december 2013.Som det fremgår af rapporten, er der igangsat en række konkrete indsatser, herun-der:Automatisering af sagsbehandlingen på ydelsesområdet (eIndkomst)
Der er igangsat analyser af, hvordan sagsbehandlingen på de største ydelsesområ-der kan automatiseres i langt højere grad end i dag ved i højere grad at anvende ek-sisterende oplysninger fra SKAT’s indkomstregistre. Myndighederne kan på denmåde minimere omfanget af fejludbetalinger, fordi afgørelser gøres uafhængige afborgerens egne oplysninger og manuel kontrol af lønsedler.
Forebyggelse via digitale ”alarmklokker”(advis’er)
Et væsentligt element i at forhindre fejludbetalinger og snyd består i at sikre enbedre opsætning og anvendelse af adviserings-systemer, som kan give sagsbehand-leren besked, når borgeren undlader at oplyse om ændrede forhold, eller hvis myn-digheden er ved at overse en ydelse, som bør stoppes, fordi borgeren ikke længereer berettiget til den. Som del af aftalen om kommunernes økonomi for 2014 er detaftalt med KL, at KL og kommunerne skal sikre en standardiseret opsætning ogbehandling af adviser baseret på bedste praksis. Implementeringen i kommunernepåbegyndes primo 2014.Opfølgende kontrol
For at forbedre indsatsen i mere komplekse snydsager og give bedre betingelser forat opdage mønstre bag fejludbetalinger og snyd udarbejdes et beslutningsgrundlagvedrørende en bedre og mere tværgående tilrettelæggelse af den offentlige kontrol-indsats. Rapporten fra 2013 viser, at kommunerne hver for sig ikke har organisato-risk kapacitet og lovgivningsmæssige forudsætninger til 1) at sikre en effektiv af-dækning af sager, hvor borgeren bevidst forsøger at snyde med offentlige ydelser,og 2) at opbygge systematisk viden om mønstre bag fejludbetalinger og snyd. Somdel af aftalen om kommunernes økonomi for 2014 er det derfor aftalt med KL, atmuligheder for at konsolidere kontrolindsatsen med fælleskommunale eller fælles-offentlige initiativer skal undersøges. Arbejdet forventes afsluttet medio 2014.Den løbende koordinering af de igangsatte tiltag er forankret i en tværoffentlig sty-regruppe, hvor relevante ministerier og KL deltager.”Jeg henholder mig til Digitaliseringsstyrelsens svar.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2