Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1425336_0001.png
ORIENTERING
13. november 2014
Indkomstregisterkontrol
J.nr. 2014-0021217
TOK/IBI
Indkomstregisterkontrollen i a-kasserne
Indkomstregisterkontrollen er en kontrol, der gennemføres med henblik på at
undersøge, om udbetalte dagpenge og efterløn er blevet udbetalt med urette, fordi
modtageren samtidig med ydelsen har haft en lønindkomst uden at have oplyst om
det på ydelseskortet. Kontrollen består i en sammenligning af oplysninger fra
ydelsesmodtageren på vedkommendes ydelseskort med oplysninger om
lønindkomst fra arbejdsgivere i indkomstregisteret.
Kontrollen gennemføres af a-kasserne på baggrund af udtræk af sager ud fra
retningslinjer fastsat af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Kontrollen har været gennemført siden 2011 og har resulteret i, at der årligt rejses
tilbagebetalingskrav i størrelsesordenen 40-50 mio. kr. Mellem 21.000 og 23.000
sager er hidtil årligt blevet udtaget til manuel behandling, heraf har gennemsnitligt
3.500 årligt ført til tilbagebetalingskrav; det svarer til ca. 15 pct. af sagerne.
A-kasserne afrapporterer resultaterne af kontrollen til Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering. Blandt andet skal antal kontrollerede medlemmer, kontrolsager,
tilbagebetalingskrav samt samlet tilbagebetalingskrav og sanktionsoplysninger
indrapporteres. Endvidere skal revisor, som en del af sin gennemgang af
administrationen i den enkelte a-kasse, påse, at a-kasserne har gennemført
kontrollen i henhold til reglerne og de af styrelsen fastsatte retningslinjer.
Resultat af validering af udtræk
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering arbejder løbende med at udvikle og
optimere indkomstregisterkontrollen. I 2012 iværksatte styrelsen den første
validering af, om de udtræk, som a-kasserne havde foretaget ved kontrollen i 2.
kvartal 2012, var korrekte set ud fra de af styrelsen fastsatte retningslinjer.
Her viste det sig, at a-kassernes og styrelsens udtræk ikke var fuldt ud identiske.
Det var da styrelsens foreløbige konklusion, at årsagen til uoverensstemmelsen
kunne være, at valideringen var blevet gennemført i en periode, hvor a-kassernes
kontrol via indkomstregisteret endnu var i en opstartsfase.
Styrelsen iværksatte derfor i foråret 2014 en fornyet validering af de udtræk, som
a-kasserne havde foretaget til brug for kontrollen. Udvalgte a-kasser indsendte de
udtræk, der var blevet foretaget ved kontrollen for 4. kvartal 2013, hvorefter disse
blev sammenholdt med udtræk foretaget af styrelsen. Udtrækkene var stadig ikke
fuldt ud identiske, og styrelsen har efterfølgende analyseret årsagerne hertil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En årsag er, at styrelsens retningslinjer ikke har været tilstrækkeligt præcise,
hvilket giver rum for forskellige vurderinger i a-kasserne af, hvordan udtrækkene
skal foretages.
Derudover forekommer der ofte opdateringer fra arbejdsgivere og offentlige
myndigheder af de indkomst- og ydelsesdata, der anvendes i kontrollen, og hvis der
er sket opdateringer fra arbejdsgivere/offentlige myndigheder i perioden imellem a-
kassens kontroludtræk og styrelsens efterfølgende udtræk, vil det give forskellige
resultater i udtrækkene.
Efter valideringsarbejdet er det vurderingen, at a-kassernes hidtidige dataudtræk
ikke har været tilstrækkeligt præcise, og at udsøgningen af sager derfor har været
mindre præcis og målrettet, end den kunne have været.
Kontrollen er dog hele tiden blevet gennemført og har haft en effekt i forhold til at
standse fejludbetalinger og kræve tilbagebetaling af ydelser, der er udbetalt på
forkert grundlag, jf. ovenfor.
Videreudvikling af kontrollen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har på baggrund af arbejdet med den
fornyede validering af udtrækkene indhentet ekstern konsulentbistand til et arbejde,
hvor der vil blive gennemført mere dybdegående analyser af tilgængelige og
relevante data med henblik på forbedring af indkomstregisterkontrollen. A-
kassernes erfaringer med kontrollen inddrages også i arbejdet.
I første del af dette arbejde, som blev afsluttet den 1. september 2014, blev der
kortlagt en række forslag til forbedringer af kontrollen, herunder udarbejdelse af
mere præcise retningslinjer og ændrede udtrækskriterier.
Styrelsen arbejder nu med udgangspunkt i disse forslag på at iværksætte en ny og
forbedret kontrolmodel, som forventes implementeret i begyndelsen af 2015.
2