Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1187533_0001.png
1187533_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. oktober 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 49 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraChristian Juhl (EL)

Spørgsmål nr. 49:

30. november 2012J.nr. 2012-0017149
”Hvordan påvirkes en gennemsnitskommunes økonomi på årsbasis af, at en ledigmister dagpengeretten og overgår til selvforsørgelse, når der ses på efterfølgendeændring i beskæftigelsestilskud og refusioner? Hvad viser en tilsvarende beregningved overgang til kontanthjælp?”

Endeligt svar:

Ved ophør af dagpenge kan den ledige overgå til beskæftigelse, selvforsørgedeuden beskæftigelse, sygedagpenge, kontanthjælp, seniorjob, efterløn mm. For såvidt angår beskæftigelse vil kommunen opleve en nettogevinst, mens en overgangtil sygedagpenge vil have meget små økonomiske konsekvenser for kommunen.Derfor vil den samlede økonomiske konsekvens for kommunen afhænge af, i hvil-ket omfang gruppen af udfaldne dagpengemodtagere overgår til beskæftigelse,kontanthjælp, sygedagpenge osv.Nedenfor gennemgås de økonomiske ændringer for kommunen ved overgang tilselvforsørgelse og kontanthjælp.I 2012 var den gennemsnitlige udbetalte dagpengesats, inkl. udgifter til aktivering,ca. 203.000 kr., mens den gennemsnitlige udbetalte kontanthjælpssats, inkl. udgif-ter til aktivering, var på ca. 147.000 kr. Overgår dagpengemodtageren til selvfor-sørgelse, vil det således betyde en besparelse i de offentlige bruttoudgifter på203.000 kr., mens en overgang til kontanthjælp vil betyde en besparelse på ca.56.000 kr.Kommunens udgift afhænger af refusionssatsen og derudover skal der tages højdefor statsrefusion, kommunal udligning og beskæftigelsestilskud. Der ses dog bortfra beskæftigelsestilskud og kommunal udligning, idet det kun forventes at reduce-re besparelsen marginalt. Det skyldes bl.a., at reduktionen i bloktilskuddet tilkommunerne som følge af nettofaldet i ydelsesudgifterne fordeles ud på kommu-nerne i den pågældende landsdel eller på alle kommuner i hele landet og såledeskun rammer den pågældende kommune marginalt.Kommunens refusion afhænger af omfanget og typen af aktivering.
Tages der således højde for statsrefusion og perioder med aktivering, vil den kom-munale besparelse være ca. 134.000 kr. ved en overgang til selvforsørgelse og ca.39.000 kr. ved overgang til kontanthjælp.Det skal bemærkes, at der er tale om de direkte kommunale udgifter. Skatter vil og-så blive påvirket, hvilket generelt vil reducere besparelserne.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2