Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. september 2013 stillet følgende spørgsmålnr. 482 (BEU alm. del), som hermed besvares.
28. november 2013J.nr. 20130076709
Spørgsmål nr. 482:
”Ministeren bedes oversende en oversigt over samtlige kontrol- og tilsynsfunktio-ner under ministerens ressort samt oplyse om udviklingen i forbrug af både øko-nomiske midler og årsværk inden for hvert enkelt område over de seneste fem år.”
Endeligt svar:
I forlængelse af foreløbigt svar til Beskæftigelsesudvalget af 8. oktober 2013 frem-sendes hermed endeligt svar på spørgsmål 482.Inden for beskæftigelsesministeriets ressort er det Arbejdsmarkedsstyrelsen, Ar-bejdstilsynet og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, der udfører kontrol ogtilsyn. Jeg har derfor indhentet bidrag fra disse styrelser.Arbejdsmarkedsstyrelsen
Arbejdsmarkedsstyrelsens tilsyn med kommuner og a-kasser omfatter lovbundnesom ulovbundne tilsyns- og kontrolaktiviteter. Samlet har styrelsens aktiviteter påområdet til formål bl.a. at sikre, at intentionerne i den beskæftigelsespolitiske lov-givning opfyldes, at de afsatte midler anvendes i overensstemmelse med de intenti-oner, rammer og vilkår, som er fastsat i lovgivningen, og at administrationen skereffektivt og korrekt.Der henvises til nedenstående tabel for så vidt angår tilsyn og kontroller, som er af-rapporteret i Statusrapport for 2012 til Tilsynsrådet. Disse aktiviteter varetages afArbejdsmarkedsstyrelsens tilsynskontor.Art af tilsyn / kontrolObjekt for tilsyn / kontrol
Tilsyn med a-kassernes rådigheds-vurderingTilsyn med a-kassernes administra-tion, økonomi, regnskab og revisionTilsyn med a-kassernes løbendemedlemskontrol via FerieKontoTilsyn med a-kassernes løbendemedlemskontrol via Indkomstregi-steret
A-kasserA-kasserA-kasserA-kasser
Art af tilsyn / kontrol
Objekt for tilsyn / kontrol
Tilsyn rettet mod medlemmernesoplysningspligt om selvstændigvirksomhedTilsyn med om borgere har oplyst a-kasse eller kommune om ophold iudlandetTilsyn med om ledige arbejder sortsamtidig med udbetaling af ydelserTilsyn med kommunernes admini-strationTilsyn med kommunernes rådig-hedsadministration
Borgere
Borgere
BorgereKommunerKommuner
Der gennemføres herudover i styrelsens øvrige kontorer samt i tilsynskontoret enandre række tilsyns- og kontrolaktiviteter som relaterer sig til et mere generelt fag-ligt og økonomisk tilsyn. Disse har form af bl.a. evalueringer, budgetanalyser, digi-talisering samt overvågning af økonomi og aktivitet.Da Arbejdsmarkedsstyrelsens tilsynsaktiviteter er integreret i styrelsens samlededrift, kan der ikke oplyses præcist om ressourceforbrug på de enkelte aktiviteter.Det kan dog oplyses, at ressourceforbruget i Arbejdsmarkedsstyrelsens tilsynskon-tor i 2013 er budgetteret til ca. 12,8 mio.kr. svarende til ca. 20,6 årsværk. Heri ind-går en bevilling på 2,0 mio.kr. afsat som led iAftale om en styrket indsats mod so-cialt bedragerii forbindelse med FL11. I den forbindelse skal dog bemærkes, jf.ovenfor, at der varetages en række tilsynsaktiviteter i andre kontorer i Arbejdsmar-kedsstyrelsen, hvorfor det nævnte ressourceforbrug ikke er fuldt dækkende for sty-relsens kontrol- og tilsynsfunktioner.Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet udarbejder ikke særskilte ressourceopgørelser for de enkelte typeraf tilsyn, herunder risikobaseret tilsyn, som Arbejdstilsynet udfører. Det er derforikke generelt muligt at fordele udgifter og årsværk på de forskellige typer tilsyn ide enkelte år.For visse typer tilsyn er der som led i politiske aftaler afsat øremærkede midler tilgennemførelsen af tilsynet. I oversigten er der for disse tilsynstyper anført den poli-tiske aftale og omfanget af midler, der er afsat.I forbindelse med aflæggelsen af årsrapport opgør Arbejdstilsynet endvidere detsamlede ressourceforbrug relateret til Arbejdstilsynets tilsynsindsats (hovedformå-let ”Effektivt tilsyn”). Det fremgår således af Arbejdstilsynets årsrapporter for2009-2013, at ressourceforbruget relateret til den samlede tilsynsindsats har varie-ret mellem ca. 260 mio. kr. og ca. 280 mio. kr. i denne periode (2009: 278,6 mio.kr.; 2010: 267,8 mio. kr.; 2011: 259,3 mio. kr.; 2012: 260,7 mio. kr. (alle opgjort idet pågældende års priser) og 2013: 264,0 mio. kr. (budget på FL13)).2
Arbejdstilsynet har følgende kontrol- og tilsynsfunktioner:
Art af tilsyn /kontrol
Objekt fortilsyn /kontrol
Bemærkninger til økonomi
Risikobase-rede tilsynmed ar-bejdsmiljøetSærlige til-synsindsat-ser inedslid-ningstruedebrancher
Virksom-hedermed an-satteVirksom-hedermed an-satte inedslid-ningstrue-de bran-cherSom led i aftalen om fremtidens velstand og velfærdfra 2006 blev der i perioden 2007-2010 afsat 70 mio.kr. årligt til at gennemføre en række initiativer mhp. atforebygge nedslidning og forbedre arbejdsmiljøet. Ho-vedparten af disse midler blev anvendt til gennemfø-relse af særlige tilsynsindsatser i nedslidningstruedebrancher.Som led i aftalen om fornyelse af Forebyggelsesfon-den fra 2009 blev der afsat 50 mio. kr. årligt til at vide-reføre de særlige tilsynsindsatser i nedslidningstruedebrancher i perioden 2011-2014.Som led i aftalen om finansloven for 2013 blev det af-talt, at forlænge indsatsen til og med 2015.Som led i aftalen om finansloven for 2013 blev det af-talt at målrette Forebyggelsesfonden, herunder at di-sponere 15 mio. kr. årligt i perioden 2013-2015 til enmålrettet tilsynsindsats i forhold til psykisk arbejdsmiljøinden for brancher og jobgrupper, der er udsat for vold,trusler og høje følelsesmæssige krav.
Særlige til-synsindsat-ser i forholdtil psykiskarbejdsmiljø
Virksom-hedermed ansati brancherog job-grupper,hvor an-satte ersærligtudsattefor psy-kisk ned-slidningBygherrerog deresrådgivereog projek-terendesamt de-res byg-gepladserVirksom-heder påbygge-pladserVirksom-heder
Dialogmø-der og kon-trol medbygherrer,projekte-rende ogrådgivereBygge-plads-aktionerØvrige til-syn, fx påbaggrund afklager ogarbejds-
Som led i aftalen om finansloven for 2013 blev det af-talt at målrette Forebyggelsesfonden, herunder at di-sponere 10 mio. kr. årligt i perioden 2013-2015 til gen-nemførelse af flere landsdækkende kontrolaktioner påbyggepladser og en forstærket kontrol- og dialogind-sats over for fx bygherrer.
Se herover under punktet ”Dialogmøder og kontrolmed bygherrer, projekterende og rådgivere”. Med afta-len blev antallet af kontrolaktioner fordoblet.
3
Art af tilsyn /kontrol
Objekt fortilsyn /kontrol
Bemærkninger til økonomi
ulykkerTilsyn medudenland-ske virk-somhedersoverholdel-se af an-meldeplig-ten til RUTog af ar-bejdsmiljø-reglerneUden-landskevirksom-hederSom led i aftalen om finansloven for 2012 blev der af-sat 25 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstilsynetsandel i en styrket myndighedsindsats over for socialdumping.Som led i aftalen om finansloven for 2013 blev der af-sat yderligere 10 mio. kr. i 2013 til Arbejdstilsynetskontrol og tilsynsindsats med, om udenlandske virk-somheder i Danmark lever op til danske regler om ar-bejdsmiljø samt reglerne om registrering i RUT. Endvi-dere blev der afsat 12 mio.kr. i 1. halvår 2014 til fast-holdelse af Arbejdstilsynets indsats, jf. aftalen om fi-nansloven for 2012 om en styrket myndighedsindsatsift. social dumping.Virksom-hedermed an-satte
Forbud modrygning(som led irisikobase-rede tilsynog detailtil-syn efterarbejdsmil-jøloven)Markeds-over-vågning(EU)
Fabrikan-ter, impor-tører, di-stributø-rer, instal-latørerm.fl.
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering (SFR) blev oprettet den 8. februar 2012som led i omorganisering af Beskæftigelsesministeriet efter ressortomlægninger ef-ter regeringsdannelsen i oktober 2011. SFR blev på kontrolområdet tilført opgaverog ressourcer fra det tidligere Udlændingeservice på området international rekrutte-ring, dvs. i tilknytning til sager vedrørende opholds- og arbejdstilladelse på er-hvervs- og studieområdet.For så vidt angår årene før 2012 var der i det tidligere Udlændingeservice en samletbevilling til kontrol i forbindelse med sager vedrørende opholds- og arbejdstilladel-se, dvs. inkl. sager på familiesammenføringsområdet, som ved ressortomlægningenblev overført til Justitsministeriets ressort. Det er på baggrund heraf ikke muligt atopgøre anvendelsen af økonomiske midler og årsværk for årene 2009-2011 for dedele, der i dag er SFR’s område.
4
SFR har i 2012 anvendt ressourcer til de omtalte kontrolformål på erhvervs- ogstudieområdet i størrelsesordenen ca. 8,0 mio.kr. i 2012 PL-niveau, svarende til ca.13,3 årsværk.Samme udgifts- og aktivitetsniveau forudsættes som udgangspunkt i 2013.Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering har følgende kontrol- og tilsynsfunktio-ner:Art af tilsyn / kontrolObjekt for tilsyn / kontrol
Registersamkøring mhp.vilkårskontrol og kontrolaf ulovligt ophold/arbejde
Tredjelandsstatsborgere med opholds- og/eller ar-bejdstilladelse til studie, forsker, praktikant, erhverv,medfølgende familie eller som au pair.Ved lovforslag nr. L 11 om ændring af udlændinge-loven mv., fremsat den 2. oktober 2013 af Justitsmi-nisteren, foreslås målgruppen udvidet til også at om-fatte arbejdsgivere og andre med tilknytning til tred-jelandsstatsborgeres ophold i Danmark.
Kontrol af opholds-og/eller arbejdstilladelsetil studie, forsker, prakti-kant, erhverv, medføl-gende familie eller somau pairBistand til politiet i fbm.deltagelse i Fairplay-samarbejdet og indsat-sen mod social dumping,herunder på udgåendekontroller
Tredjelandsstatsborgere samt arbejdsgivere og an-dre med tilknytning til tredjelandsstatsborgeres op-hold i Danmark
Virksomheder og deres udenlandske ansatte (tredje-landsstatsborgere)
Jeg henholder mig til oplysningerne fra de tre styrelser.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
5