Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalgethar i brev af 5. september 2013 stillet følgende spørgsmålnr.471 (BEU alm. del). Spørgsmålet er stilletefter ønske fraFinn Sørensen(EL). Iforlængelse af det foreløbige svar af 4. oktober 2013, følger hermed den endeligebesvarelse af spørgsmålet.
10. december 2013J.nr. 2013-6599
Spørgsmål nr.471:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke kontrolforanstaltninger statslige virksomhedersætter i værk for at kontrollere overholdelse af arbejdsklausuler i offentligekontrakter med private tjenesteydere, og hvilke sanktioner der evt. iværksættes,såfremt det konstateres, at arbejdsklausulen ikke bliver overholdt?”
Endeligt svar:
Til brug for besvarelsen har jeg modtaget følgende oplysninger fra de relevanteministerier, som jeg kan henholde mig til:Transportministeriet
Transportministeriet har oplyst følgende på baggrund af høring af de relevante sel-skaber :Sund&Bælt Holding A/S:
Sund & Bælt-koncernen består af samfundsansvarlige, offentligt ejede selskaber,som i høj grad ønsker at optræde som sådan. Derfor lægges der vægt på, at bl.a.byggeriet af den kommende Femern Bælt-forbindelse kommer til at foregå underordnede forhold, som afspejler koncernens, og herunder Femern A/S’, fokus på an-svarlighed, åbenhed og respekt.Femern A/S har i selskabets anlægskontrakter indarbejdet specifikke minimums-krav om ordnede løn- og arbejdsvilkår på byggepladserne i Danmark og Tyskland.Kravene om løn- og arbejdsforhold tager udgangspunkt i ILO konvention nr. 94,EU’s regler og Statstraktaten om en fast forbindelse over Femern Bælt. Hertilkommer et krav til entreprenørerne om at etablere et vist antal lærlinge- og praktik-pladser.En del af arbejdet i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen forventes at kommetil at foregå på produktionssteder uden for Danmark og Tyskland. Det kunne ek-sempelvis være produktion af specialdesignede stålkonstruktioner. For sådanne ar-bejder gælder, at alle entreprenører og underentreprenører, uanset hvor i verden de
udfører deres arbejde, lever op til principperne i FN’s Global Compact. GlobalCompact består af 10 principper for virksomheders samfundsansvar, der bl.a. om-fatter menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljøbeskyttelse og antikorrup-tion.Femern A/S’ grundlæggende præmis er, at det er hovedentreprenørens forpligtelseat sørge for, at dennes underentreprenører på ethvert tidspunkt overholder de krav,som Femern A/S har opstillet. Hovedentreprenørerne vil løbende skulle dokumen-tere over for Femern A/S, at de kontraktmæssige og lovgivningsmæssige krav eroverholdt – både hos hovedentreprenøren selv og hos dennes underleverandører.For at sikre at hovedentreprenørerne er i stand til at monitorere deres under-entreprenører og rapportere tilfredsstillende herom til Femern A/S, stiller selskabetogså som krav i kontrakterne, at entreprenørerne skal have implementeret ledelses-og informationssystemer af høj kvalitet i deres organisation. Femern A/S skal god-kende disse systemer.Femern A/S kan endvidere stille krav om yderligere dokumentation samt kræve enhurtig planlægningsindsats med henblik på at få alle forhold bragt i overensstem-melse med lovgivningen og de kontraktuelle krav. Samtidig kan selskabet pålæggehovedentreprenøren at bringe uoverensstemmelser i orden med det samme.Derudover vil Femern A/S foretage risikobaserede stikprøvekontroller hos udvalgteentreprenører og leverandører. I risikoanalysen vil blandt andet indgå en risikopro-fil af det land, hvori arbejdet udføres, idet det er veldokumenteret, at der i visselande er større problemer end i andre lande i forhold til at overholde de principper,som er indeholdt i UN Global Compact.Femern A/S vil reagere omgående, såfremt selskabet skulle blive gjort bekendtmed kritisable forhold og direkte kan spore arbejdet tilbage til en given leverandør.I henhold til udbudsmaterialet vil det endvidere være muligt at tilbageholde beta-ling til en entreprenør i tilfælde af, at denne – af årsager som entreprenøren selv erherre over – ikke lever op til selskabets krav.For et uddybende svar henvises endvidere til Femern A/S’ bidrag til svar på Folke-tingets Transportudvalgs spørgsmål nr. TRU 716-720 (alm. del) i september 2013.For alle selskaber i Sund & Bælt-koncernen gælder, at de altid har løbende dialogmed deres leverandører om overholdelse af indgåede samarbejdsaftaler, samt at derstikprøvevis gennemføres auditeringer hos udvalgte leverandører for at sikre, at le-verandørerne lever op til deres forpligtelser.Metroselskabet I/S:
Metroselskabet arbejder med to former for sociale klausuler. En klausul vedrø-rende arbejdsforhold og en vedrørende uddannelses‐ og praktikpladser.For den førstnævnte gør det sig gældende, at Metroselskabet i anlægskontrakternehar en bestemmelse om overholdelse af konvention nr. 94 om arbejdsklausuler(ILO‐Konventionen). Denne kræver, at løn, arbejdstid, og andre arbejdsvilkår ikkeer mindre gunstige end dem, der ifølge kollektiv overenskomst, nationale love eller2
administrative forskrifter gælder for arbejder af samme art inden for vedkommendefag eller industri i det geografiske område, hvor arbejdet udføres.For at sikre dette har Cityringens hovedentreprenør Copenhagen Metro Team(CMT) meldt sig ind i arbejdsgiverorganisationen Dansk Byggeri og stiller krav ideres kontrakter med underentreprenører om, at de er medlem af en danskarbejdsgiverorganisation. Ligeledes fremgår det af opslag på byggepladserne (påbåde dansk og engelsk), at arbejdet på pladserne skal udføres i henhold til de gæl-dende overenskomster på de relevante områder.Metroselskabet samarbejder desuden med arbejdsmarkedets parter om at sikre atbestemmelsen bliver overholdt. Metroselskabet mødes derfor med jævne mellem-rum med arbejdsmarkedets parter for at drøfte evt. sager om manglende overhol-delse af løn, pensions‐, feriebetaling mv.Som det kendes fra andre dele af arbejdsmarkedet håndteres disse sager i detfagretlige system, hvorved der skabes sikkerhed for, at sagerne løses med henblikpå, at ILO konventionen overholdes. Såfremt en underentreprenør ikke vilefterkomme den beslutning, som det fagretlige system afgør, har Metroselskabet, ihenhold til kontrakten, mulighed for at annullere godkendelsen af brugen af under-entreprenøren.Selskabet er endvidere ved at indgå en partnerskabsaftale med arbejdsmarkedetsparter, der præciserer ovenstående. Partnerskabsaftalen skal sikre, at der ikke eruklarhed om, hvornår, hvilke parter (arbejdsmarkedets parter og Metroselskabet),har ansvaret for hvilke beslutninger. Partnerskabsaftalen er dermed en ekstra styr-kelse mod social dumping på Metroselskabets byggepladser. Endvidere har aftalentil hensigt at indlede et arbejde, hvor der kan tages initiativer til at sikre, at uden-landske firmaer nemmere kan hyre dansk arbejdskraft. Der indgår også iværksæt-telse af forbyggende initiativer ift. arbejdsmiljø i aftalen.Udviklingsselskabet By & Havn I/S:
By & Havn oplyser, at selskabet har vedtaget følgende politik vedr. arbejdsklau-suler:Politik/retningslinjer for brug af arbejdsklausulerI alle By & Havns udbud af bygge- og anlægsprojekter med en tærskelværdi over300.000 kr. skal der indarbejdes arbejdsklausuler.Definition af arbejdsklausulEn arbejdsklausul er en klausul i udbudskontrakten om, at løn, arbejdstid og andrearbejdsvilkår ikke må være mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde afsamme art indenfor vedkommende fag eller industri i henhold til kollektiv over-enskomster. Det er altså en klausul, der skal sikre, at den der vinder opgaven, sikrersine ansatte løn- og arbejdsvilkår, der er sædvanlige for stedet.Udformning af kontraktvilkårEt kontraktvilkår indeholdende en arbejdsklausul formuleres således:
3
I kontrakter skal hovedentreprenøren/totalentreprenøren sikre, at de ansatte, somhovedentreprenøren/totalentreprenøren og hovedentreprenørens/totalentreprenørensunderleverandører beskæftiger med henblik på totalentreprisekontraktens opfyldel-se, har løn– og ansættelsesforhold, der ikke er mindre gunstige end de løn– og an-sættelsesforhold, som i henhold til kollektiv overenskomst, lovgivning eller admi-nistrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fageller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.For at sikre, at hovedentreprenøren/totalentreprenøren lever op til gennemførelsenaf arbejdsklausulen, vil bygherre kontinuerligt på byggemøder spørge ind til ho-vedentreprenørens/totalentreprenørens arbejdstagers og hovedentreprenørens/to-talentreprenørens underleverandørers arbejdstagers løn- og ansættelsesforhold,hvilket tages til referat.Bygherren kan til enhver tid udbede sig dokumentation for, at løn- og arbejds-vilkår for arbejdstagere lever op til ovennævnte krav. Dokumentation skal væreBygherren i hænde senest 7 dage efter påkravets fremsættelse. Dokumentationengælder såvel for hovedentreprenørens/totalentreprenørens arbejdstagere og entre-prenørens/totalentreprenørens underleverandørers arbejdstagere.Hovedentreprenøren/totalentreprenøren er ansvarlig for enhver udgift og/eller for-sinkelse, der påføres Bygherren som følge af, at hovedentreprenøren/totalentre-prenøren eller underentreprenører ikke overholder deres forpligtigelser i henhold tildenne bestemmelse.Bygherre kan tilbageholde vederlag til hovedentreprenøren/totalentreprenøren, hvishovedentreprenøren/totalentreprenøren ikke overholder sine forpligtelser i medføraf arbejdsklausulen og hvis dette medfører et berettiget krav på yderligere løn fraarbejdstagerne.Hovedentreprenøren/totalentreprenøren ifalder bod ved overtrædelse af arbejds-klausulen. Boden pr. påbegyndt arbejdsdag svarer til [promille af kontraktsummen]dog minimum [XX kr. pr. dag], indtil overtrædelsen er bragt til ophør. Beløbet kanmodregnes i hovedentreprenørens/totalentreprenørens vederlag.Banedanmark:
Banedanmark stiller i alle kontrakter krav om overholdelse af ILO konvention nr.94 samt reglerne om registrering af udenlandske entreprenører og underentreprenø-rer. Herudover stilles der ved relevante og egnede udbud krav om anvendelse afelever ved kontraktens udførelse.I kontraktens løbetid kontrollerer Banedanmark overholdelse af kravet ved elev-planer, en slutrapport, samt tro og love erklæring og bemandingsoversigt.Entreprenøren ifalder en bod, såfremt elevkravet ikke overholdes og der kan sketilbageholdelse af vederlag ved manglende overholdelse af ILO konvention nr. 94.I forhold til Registrering om Udenlandske Tjenesteydere anmeldes manglende ellerurigtige oplysninger til Arbejdstilsynet.Ovenstående beskrives i Banedanmarks kontraktbestemmelser.4
DSB:
DSB’s leverandører forpligter sig til at efterleve DSB’s Code of Conduct. Dennehenviser til FN’s Global Compact, herunder til bestemmelse omoverholdelse afkonvention nr. 94 om arbejdsklausuler (ILO‐Konventionen).DSB har desuden følgende klausul i alle sine entreprisekontrakter:ILO-konvention nr. 94 vedrørende arbejdsvilkår er gældende.Overholder entreprenøren (inkl. underentreprenører) ikke konventionen, og medfø-rer dette et berettiget krav på yderligere løn fra de ansatte, kan bygherren foretagetilbagehold i betalingerne til entreprenøren med henblik på at sikre de ansatte denævnte ansættelsesvilkår.DSB har endvidere i sine 2 seneste entreprisekontrakter (hvermed en kontraktsumstørre end 10 mio kr.) følgende bestemmelse:ILO-konvention nr. 94 vedrørende arbejdsvilkår er gældende.Bygherre ønsker, med henvisning til ILO-konvention nr. 94 vedrørende løn- og an-sættelsesforhold, at sikre gode vilkår for medarbejderne hos leverandøren (entre-prenøren) af de udbudte ydelser.Hovedentreprenøren forpligter sig derfor til at sikre, at de ansatte, somhovedentreprenøren og eventuelle underentreprenører beskæftiger med henblik påopgavens udførelse, har løn- og ansættelsesforhold, der ikke er mindre gunstigeend de løn - og ansættelsesvilkår, som i henhold til kollektiv overenskomst, lovgiv-ning eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art indenfor ved-kommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet skal udføres. Overholderhovedentreprenøren (inkl. underentreprenører) ikke ovennævntekrav/konventionen, og medfører dette et berettiget krav på yderligere løn fra ar-bejdstagerne, kan bygherre tilbageholde betaling til hovedentreprenøren med hen-blik på at sikre arbejdstagerne de nævnte ansættelsesvilkår.Bygherre kan til enhver tid udbede sig relevant dokumentation for, at løn – og ar-bejdsvilkår for arbejdstagerne lever op til denne forpligtelse. Hovedentreprenørenskal, efter skriftligt påkrav, fremskaffe relevant dokumentation fra såvel egne someventuelle underleverandørers arbejdstagere. Dokumentationen skal være bygher-re i hænde senest 5 arbejdsdage efter påkravets modtagelse. Relevant dokumenta-tion kan f.eks. være lønsedler, lønregnskab, ansæt-telseskontrakter eller ansættel-sesbeviserKlima-, Energi- og Bygningsministeriet
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har indhentet følgende oplysninger fraEnerginet.dk:”Til brug for kontraktindgåelse i relation til bygge- og anlægsarbejder benytterEnerginet.dk enten ”Energinet.dk’s Fællesbetingelser 2011” (baseret på AB92) el-ler ”FIDIC” (Plantand Design-Build for electrical and Mechanical plant, and forbuilding and engineeringworks, designed by the contractor).I disse paradigmerfindes der krav til entreprenøren om dansk løn og vilkår, når arbejdet udføres iDanmark.
5
Energinet.dk’s arbejdsretlige krav overfor entreprenøren sker ved generel henvis-ning til, at entreprenører skal overholde gældende danske regler og normer. Endvi-dere angiver Fællesbetingelsernes § 10.1.5, at”Entreprisen skal udføres i overens-stemmelse med de arbejdsretlige regler og normer, der gælder for det område (evt.lokalområde), hvor arbejdet udføres.”En lignende bestemmelse findes i FIDIC pkt. 6.2.For så vidt angårkontrolforanstaltningerharEnerginet.dk ikke indarbejdet nogensærskilt kontrolproces for arbejdsklausuler, idet Energinet.dk ikke er blevet orien-teret herom af Klima-, Energi- og Bygningsministeriet. Energinet.dk vil naturligvisfremadrettet være indstillet på tage stikprøver/foretage kontrol, ligesom Energi-net.dk vil være indstillet på forebyggende at gøre opmærksom herpå i forhand-lingsprocessen for indgåelse af de pågældende kontrakter.For så vidt angårsanktioneringbenyttesde normale misligholdelsesbeføjelser ikontrakterne. Det vil sige, at såfremt der er tale om en åbenlys misligholdelse ift.løn og ansættelsesvilkår holdt op imod minimumsbetingelserne i de relevante over-enskomster, vil dette blive håndteret i henhold til de misligholdelsesbeføjelser, somfremgår af kontrakten.”Erhvervs- og Vækstministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet har oplyst følgende i relation til Finansiel Stabilitet:”Finansiel Stabilitet A/S har i relation til bygge- og anlægsopgaver større end 1mio. kr. i sommeren 2013 implementeret et krav til sine leverandører, der indebæ-rer, at disse skal overholde minimumsstandarder vedrørende løn og goder.Eftersom Finansiel Stabilitet A/S siden implementeringen af dette krav ikke har af-givet ordrer på bygge- og anlægsarbejder større end 1 mio. kr., har kravet endnuikke været anvendt, ligesom der ikke har været anledning til at gennemføre kon-trolforanstaltninger eller pålægge sanktioner.Finansiel Stabilitet A/S vil fremadrettet anvende arbejdsklausuler vedrørende allebygge- og anlægsopgaver uanset kontraktsum samt arbejde for at sikre, at der kon-traktmæssigt foreligger rimelige sanktionsmuligheder ved manglende overholdelseaf arbejdsklausuler.”Finansministeriet
Finansministeriet har oplyst følgende:Statens Ejendomssalg A/S laver ikke offentlige udbud, og Statens og Kommuner-nes Indkøbsservice A/S udbyder ikke bygge- og anlægsopgaver og derfor erspørgsmålet ikke relevant for dem. Det kan dog oplyses, at Statens og Kommuner-nes Indkøbsservice i forbindelse med deres rammeaftaler for bygherrerådgivningsom standard anvender arbejdsklausuler.
Venlig hilsen
6
Mette Frederiksen
7