Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1179657_0001.png
1179657_0002.png
1179657_0003.png
1179657_0004.png
NOTAT
23. oktober 2012
Hovedbudskaber til beskæftigelsesministerens besva-relse af samrådsspørgsmål AT (B) til samråd i Beskæf-tigelsesudvalget d. 24. oktober 2012.(DET TALTE ORD GÆLDER)
J.nr. 2012-0012381

Samrådsspørgsmål AT (B) stillet den 10. september 2012 efter ønske fra Bent

Bøgsted (DF).

”Hvordanvil ministeren sikre, at kroniske syge borgere kommer ind i et ressource-forløb der er tilpasset deres situation?”
Reformen af førtidspension og fleksjob skal sikre, at vikommer væk fra et system, hvor borgere får tilkendtførtidspension i stedet for at få hjælp til et liv med ar-bejde.Udviklingen skal vendes, så flere får tilknytning til ar-bejdsmarkedet og dermed adgang til at forsørge sigselv, og så færrest muligt ender på passiv varig forsør-gelse.Med ressourceforløb skal det sikres, at:- Alle muligheder for fodfæste på arbejdsmarkedet skalprøves gennem en aktiv indsats.- Arbejdsevne skal udvikles og ikke ”afprøves”.- Borgeren skal have ejerskab og indflydelse.- Indsatsen skal være helhedsorienteret, sammenhæn-gende og individuelt tilrettelagt.- Sundhedsindsatsen skal være en del af den sammen-hængende indsats i forhold til borgeren.- Beskæftigelse og helbred går hånd i hånd.Med reformen af førtidspension og fleksjob vil rege-ringen sørge for, at personer, der har så massive ogkomplekse problemer, at de er i risiko for at blive før-tidspensioneret, får en sammenhængende og helheds-
orienteret indsats i form af et individuelt tilrettelagtressourceforløb.Målgruppen for ressourceforløb er personer med såmassive og komplekse problemstillinger, at det erovervejende sandsynligt, at de i fravær af en helheds-orienteret og tværgående indsats på sigt vil skulle til-kendes en førtidspension. De vil ofte have sociale pro-blemer og ingen eller svag tilknytning til arbejdsmar-kedet. Ressourceforløbsydelsesmodtagere kommerprimært fra kontanthjælpssystemet, men kan ogsåkomme fra sygedagpengesystemet.I forbindelse med reformen etableres der rehabilite-ringsteams i alle kommuner, hvor der sidder repræsen-tanter fra beskæftigelses-, sundheds-, social- og under-visningsområdet sammen med en sundhedskoordina-tor. Rehabiliteringsteamet skal behandle alle sager omressourceforløb, fleksjob og førtidspension. I sager omressourceforløb afgiver teamet en indstilling til kom-munen om indholdet i ressourceforløbet.Behandlingen af sagerne i rehabiliteringsteamet skalsikre, at borgere, der har så massive og komplekseproblemer, at de er i risiko for at blive førtidspensioni-ster, får en social-, sundheds- og beskæftigelsesrettetindsats, der både er tværfaglig koordineret, helhedsori-enteret og skræddersyet til den enkelte borger og den-nes behov.Det er et helt centralt omdrejningspunkt, at rehabilite-ringsteamets arbejde har et beskæftigelses- og uddan-nelsesfokus, og at indsatsen i videst muligt omfangmedvirker til, at den enkelte borger får fodfæste på ar-bejdsmarkedet.
2
Ressourceforløbet skal derfor tilrettelægges, så det ud-vikler borgerens arbejdsevne gennem en konkret aktivindsats, hvor borgerens mål i forhold til arbejde og ud-dannelse er styrende for, hvilke aktiviteter der sættes igang.Et ressourceforløbet kan vare mellem 1 og 5 år, og detskal altid være tilrettelagt ud fra den enkeltes konkretebehov, ressourcer og helbredstilstand. Et ressourcefor-løb kan bestå af flere tilbud, som modtages parallelt.Det kan fx være beskæftigelsestilbud samtidig med, atder modtages behandling fra sundhedsvæsnet ellerhjælp fra det sociale område. Borger kan også have til-knyttet en mentor, som hjælper borgeren med at gen-nemføre den rehabiliteringsplanens indsatsdel.En kronisk lidelse kan fx være allergi, gigt og det kanvære meget alvorlige sygdomme. Det handler om atfinde det redskab, der er bedst egnet til hver enkelt, ogdet kan jo godt forekomme, at en person har en kronisklidelse, der er så alvorlig, at det er formålsløst at forsø-ge at udvikle arbejdsevnen, og at vedkommende derforskal på førtidspension.At man har en kronisk lidelse gør ikke, at man automa-tisk er i målgruppen for et ressourceforløb. Der findesmange grader af kroniske lidelser, og der er mangemennesker, der klarer sig rigtigt godt på arbejdsmarke-det på trods af kroniske lidelser.Hvis personer med en kronisk lidelse har brug for enindsats, vil det i vidt omfang både i dag og fremoverkunne ske inden for den ordinære indsats for syge-meldte og ledige. Kommunen har således mulighed forat give personer med kroniske lidelser en beskæftigel-sesindsats kombineret med en sundhedsmæssig ind-sats, der kan hjælpe borgeren med at lære at mestre og3
leve med sin kroniske lidelse, så borgeren på trods afsin kroniske lidelse kan være en del af arbejdsfælles-skabet.Et ressourceforløb er derfor alene relevant for personermed en kronisk lidelse, hvis de har så massive ogkomplekse problemer, at de er i risiko for at blive før-tidspensioneret.Lovforslaget, der skal udmønte reformen fremsættessnart i Folketinget [1. november]. Det er et stort og ba-nebrydende forslag, som jeg ser frem til at se udmønteti praksis.
4