Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1274902_0001.png
NOTATVurdering af de enkelte forslag om ændringer af be-skæftigelsesindsatsen i Venstres udspil til en reformaf beskæftigelsessystemetVenstre har fremlagt udspil til en reform af beskæftigelsessystemet, hvoraf følgen-de fremgår:”Venstre foreslår at spare i alt 1½ mia. kr. i 2014 stigende til 4 mia.kr. i 2020 på beskæftigelsesindsatsen og ydelserne. Besparelsen skal gå direkte tilat sikre flere danske arbejdspladser ved at sænke skatter og afgifter, så vi forbed-rer dansk konkurrenceevne.”Arbejdsmarkedsstyrelsen skønner, at Venstres forslag til ændringer af den aktivebeskæftigelsesindsats alene indebærer mindre besparelser, jf. tabellen nedenfor.ForslagDirekte økonomiskekonsekvenser (efterskat og tilbageløb)Mindreudgift på 300-340 mio. kr.
August 2013
Aktiv beskæftigelsesindsatsAfskaffelse af 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Reduktion af antallet af offentlige løntilskud og i stedet opprioriteres kontaktenEr ikke konkret nok til attil private virksomheder.kunne beregnes1Arbejdsmarkedsparate skal frit kunne vælge mellem indsats hos jobcentret,private aktører eller andre, fx vikarbureauer.Målretning af voksenlærlingeordningen gennem en forhøjelse af aldersgræn-sen til fx 30 år og krav om gode jobmuligheder.UdgiftsneutraltMindreudgift på ca. 40mio. kr.
Reduktion af antallet af kommunale jobcentre, fx via forpligtende samarbejderUdgiftsneutraltpå tværs af kommunegrænserRådighedssamtaler for forsikrede ledige skal fremover foretages af jobcentre-Merudgifter på ca. 165ne frem for a-kasserne.mio. kr.Bedre økonomisk tilskyndelse i kommunerne til en mere effektiv indsats, bl.a. Er ikke konkret nok til atkunne beregnesved præmiering de bedste jobcentre.

Mindreudgifter på 175-

Beskæftigelsesindsats i alt

215 mio. kr.

1. En reduktion af brugen af offentligt løntilskud vil isoleret set kun medføre marginale besparelser i deoffentlige udgifter, idet udgifterne til dagpenge eller kontanthjælp, som de ledige i stedet vil modtage,stort set svarer til udgifterne til de offentlige løntilskud. En øget brug af private løntilskudsansættelser istedet for offentlige vil medføre offentlige besparelser, men vil ikke være realistisk at udvide i et tilsva-rende omfang. En fuldstændig afskaffelse af offentligt løntilskud vil med de nuværende regler for aktive-ring derfor medføre væsentlige udgifter til alternative aktive tilbud i form af vejledning og opkvalificering.
Det bemærkes, at nogle af forslagene i Venstres udspil har karakter af hensigtser-klæringer, som det ikke er muligt at foretage en vurdering uden nærmere konkreti-sering.