Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1307711_0001.png
1307711_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 57980003985663. December 2013
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. august 2013 stillet følgende spørgsmål nr.444 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmål nr. 444:
J.nr. 2013-0012354/2013-7763
”Vil ministeren oplyse, hvor mange danskere der vil få mindre end 500 kr. ekstratil rådighed om måneden ved at arbejde frem for at være på offentlig forsørgelse?”Endeligt svar:
Beskæftigelsesministeriet har bedt Økonomi- og Indenrigsministeriet om bidrag tilbesvarelse af BEU spørgsmål nr. 444 (alm. del) om forskelsbeløb.Økonomi- og Indenrigsministeriet oplyser at:”Den økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse frem for at modtage offentligforsørgelse kan opgøres ved det såkaldte forskelsbeløb. Forskelsbeløbet angiverforskellen i disponibel indkomst i en situation, hvor en person er beskæftiget (be-skæftigelsesalternativet), og en situation, hvor personen er ledig eller efterlønsmod-tager (overførselsalternativet).Den disponible indkomst i de to alternativer beregnes under antagelse af, at perso-nen er beskæftiget henholdsvis overførselsindkomstmodtager i et helt kalenderår.Der tages i opgørelsen højde for en række forhold, herunder transportudgifter til ogfra arbejde og aftrapning af indkomstafhængige ydelser som boligstøtte og økono-misk friplads for børn daginstitution.Beregningerne baserer sig på en opdeling af de 18-64-årige efter deres faktiske ar-bejdsmarkedsstatus. Der indgår fuldt beskæftigede lønmodtagere, delårs-beskæftigede lønmodtagere, fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere. Selvstændi-ge, studerende og førtidspensionister m.fl. indgår ikke i opgørelsen.Tabel 1 viser, hvor mange personer som har et beregnet forskelsbeløb på under 500kr. om måneden.
Tabel 1.Personer, der vil få mindre end 500 kr. ekstra til rådighed om måneden ved at arbejde fremfor at være på offentlig forsørgelse

Antal personer

29.10022.400

Andel, pct.

1,31,0
2013Skattereform fuldt indfaset
Anm.: Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønniveauet i 2013 samt gæl-dende regler i 2013, og når skattereformen er fuldt indfaset.Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.
Grundlaget for beregningerne er bl.a. dokumenteret iFordeling og incitamenter2013,Økonomi- og Indenrigsministeriet, juli 2013.Når nogle personer har meget lave forskelsbeløb, kan det skyldes, at den umiddel-bare indkomstfremgang ved at gå fra overførselsindkomst til beskæftigelse bliverhelt eller delvist opvejet af udgifter til transport til og fra arbejde, lavere boligstøtteog bortfald af økonomisk friplads til børn i daginstitution.Det er dog værd at hæfte sig ved, at dagpenge eller kontanthjælp ikke uden viderekan vælges som alternativ til beskæftigelse. Det skyldes blandt andet rådighedsfor-pligtelsen og aktiveringsreglerne i dagpenge- og kontanthjælpssystemet. Andreforhold vil også have betydning for, at nogle er i beskæftigelse, selv om de økono-misk set har meget lidt ud af. Det gælder fx tilfredsstillelsen ved at bidrage aktivtpå arbejdsmarkedet, fællesskabet med arbejdskollegaer og betydningen af at kunneforsørge sig selv. Samtidig kan det at være i arbejde bane vejen for et bedre lønnetjob over tid.”
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2