Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
TALE
juni 2013
Samråd i Beskæftigelsesudvalget d. 27. juni 2013,alm. del, samrådsspørgsmål AE-AH
Samrådsspørgsmål AE-AH, stillet den 24. juni 2013 efter ønske fra Hans Andersen(V).Samrådsspørgsmål AE:Ministeren bedes redegøre for, hvad ministeren vidsteom de mulige økonomiske konsekvenser af den udvidelse af mulighederne for til-skud til jobrotation, som fulgte af bekendtgørelse nr. 209 af 1. marts 2013 om for-søg på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet inden ændringen trådte i kraftden 4. marts 2013. Ministeren bedes herunder kommentere oplysningerne i Rit-zaus telegrammer fra fredag den 21. juni ”Mette Frederiksen var advaret om hul ijoblov”, ”Arbejdsmarkedsstyrelsen: Vi var advaret om hul i lov”, ”Virksomheder pa-rat til at udnytte jobhul i stor stil”, ”Supermarkeder: Job-hul for godt til at væresandt” samt ”HK Handel: Jobhul kunne have kostet 2,5 milliarder” og hendes kend-skab til de nævnte oplysninger inden ændringen i bekendtgørelsen trådte i kraft.Samrådsspørgsmål AF:Ministeren bedes redegøre for, hvornår og af hvem mini-steren blev advaret om de økonomiske konsekvenser af den udvidelse af mulighe-derne for tilskud til jobrotation, som ændringen af bekendtgørelsen kunne indebæ-re. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvorfor ministeren ikke reagerede pådisse advarsler?Samrådsspørgsmål AG:Ministeren bedes redegøre for, hvilken dialog der harværet mellem Beskæftigelsesministeriet og andre styrelser og andre ministerier omden udvidelse af mulighederne for tilskud til jobrotation, som ændringen af be-kendtgørelse indebærer.Samrådsspørgsmål AH:Ministeren bedes redegøre for de fulde økonomiskekonsekvenser af den udvidelse af mulighederne for tilskud til jobrotation, som æn-dringen af bekendtgørelsen indebærer, hvis virksomheder med elever benytter sigaf den nye mulighed, inden den nye bekendtgørelse træder i kraft 1. juli.
Det talte ord gælderIndledningJeg vil besvare de to første spørgsmål samlet, idet de beggeomhandler baggrunden for forsøgsbekendtgørelsen af 1. marts2013 om jobrotationsordningen.Svar på spørgsmål AE og AF
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at jobrotation grundlæg-gende er en rigtig god ordning, som giver mulighed for at vi-dereuddanne en ansat samtidig med, at man hjælper en ledigind på arbejdsmarkedet.Arbejdsmarkedets parter og beskæftigelsesregionerne har iden seneste tid gjort opmærksom på, at jobrotationsordningentilsyneladende er på vej til i stærkt stigende omfang at blivebrugt af virksomheder til at ansætte jobrotationsvikarer forelever og lærlinge. Det tager jeg meget alvorligt og blivernødt til at reagere på.Derfor lukker jeg nu muligheden for at ansætte jobrotations-vikarer som erstatning for elever og lærlinge i perioden fra ogmed den 1. juli i år til og med den 31. december 2013. Alle,der har fået tilsagn inden 1. juli, kan fortsætte efter de nugæl-dende regler. Det, mener jeg, trods alt er rimeligt, da vi talerom virksomheder, der inden for rammerne af reglerne har op-rettet uddannelsesforløb og ansat jobrotationsvikarer.Jeg tager ganske enkelt en time out og vil bruge tiden på atoverveje, hvordan jobrotationsordningen på længere sigt skalse ud, så vi sikrer en jobrotationsordning, som opfylder inten-tionen om både at tilskynde virksomheder til at give deres an-satte et uddannelsesløft og de ledige en mulighed for at få fo-den inden for på en rigtig arbejdsplads.Om forløbet omkring min beslutning om at udstede for-
søgsbekendtgørelsen, kan jeg oplyse følgende:
Den nuværende jobrotationsordning blev etableret af ClausHjort Frederiksen, som i øvrigt ikke længere virker til at havevarme følelser som sin gamle ordning. Det skete med vel-færdsaftalen fra 2006, som fik virkning fra 1. marts 2007 ogsiden hen har der ikke været begrænsninger på, hvilke uddan-nelser der kunne eller ikke kunne indgå i den beskæftigedesopkvalificering i forbindelse med en jobrotationsordning. Dethar således været muligt at modtage jobrotationsydelse forelever og lærlinge, når de som ansatte går i uddannelse. Det
2
gælder både, når de er i en skoleperiode, og når de er i enpraktikperiode.Baggrunden for forsøgsbekendtgørelsen, som bliver gældendepr. 1. marts 2013, var, at det regionale ankenævn i Midtjyl-land traf en afgørelse den 27. juni 2012, som betød, at der ik-ke længere kunne bevilges jobrotationsydelse i den periode,hvor eleven eller lærlingen er i praktik i virksomheden.Afgørelsen indebar en mere restriktiv praksis for kombinatio-nen af elev- eller lærlingeforløb og jobrotation i Midtjyllandend i resten af landet. Som følge af klage- og ankesystemetsindretning betyder det, at jobcentrene i de øvrige regioner ogde øvrige regionale beskæftigelsesankenævn fortsat kan følgeden regelfortolkning, som de hidtil har lagt til grund for derespraksis.Afgørelsen ville således medføre forskellig praksis mellemkommuner og regioner.Det var ikke hensigtsmæssigt med en uens retspraksis på om-rådet, hvor reglerne blev fortolket forskelligt i regionerne, oghvor der i én region var mere restriktive rammer for jobrotati-on end i andre dele af landet.Desuden modtog Beskæftigelsesministeriet i perioden efterafgørelsen i Midtjylland en række henvendelser om konse-kvenserne af afgørelsen. Henvendelserne kom blandet andetfra Beskæftigelsesrådet i Nordjylland som henvendte sig tilmig efter sommerferien 2012 angående afgørelsen og udtryktebekymring for dens indskrænkende fortolkning og konse-kvenserne for jobrotationsordningen i resten af landet.Jeg tog derfor på baggrund af det samlede billede initiativ tilat skabe ens rammer og regler med en 2-årig forsøgsbekendt-gørelse. I løbet af forsøgsperioden ville det således være mu-ligt at vurdere udviklingen på jobrotationsordningen sidelø-bende med eventuelle ændringer i konjunkturerne.
3
Til grund for beslutningen blev blandt andet lagt, at det varArbejdsmarkedsstyrelsens vurdering, at forsøgsbekendtgørel-sens økonomiske konsekvenser var udgiftsneutrale, da for-søgsbekendtgørelsen alene fastlagde, at det fortsat var muligtat kombinere jobrotation og elev- eller lærlingeforløb i helelandet.Arbejdsmarkedsstyrelsen vurderede ikke på daværende tids-punkt, at forsøgsbekendtgørelsen ville føre til, at virksomhe-der i større omfang ønskede at kombinere jobrotationsvikarermed elever, fordi dette allerede var en mulighedførforsøgs-bekendtgørelsen. Forsøgsbekendtgørelsen tilsidesatte så at si-ge alene afgørelsen i det regionale ankenævn i Midtjylland.Det er rigtigt, at DA kritiserede forsøgsbekendtgørelsen, daden var i høring, og jeg blev selvfølgelig også orienteret omDA’s høringssvar.Da forsøgsbekendtgørelsen havde til formål at sikre ensartederammer for jobrotation i hele landet, og da det fortsat var Ar-bejdsmarkedsstyrelsens vurdering, at de økonomiske konse-kvenser ved forsøgsbekendtgørelsen var udgiftsneutrale, æn-drede dette ikke på min beslutning om at gå videre med for-søgsbekendtgørelsen.I den seneste tid har der været meldinger, som tyder på, at for-søgsbekendtgørelsen har ført eller vil føre til utilsigtet brug afjobrotationsordningen. LO henvendte sig til Arbejdsmarkeds-styrelsen i en mail af 28. maj 2013, hvor de oplyste, at LO harfået tilbagemeldinger fra HK og FOA med eksempler på, atbåde kommuner og private virksomheder vil øge brugen afjobrotationsordningen som led i elev- og lærlingeforløb. Be-skæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland henvendte sigendvidere i en mail af 29. maj 2013 til Arbejdsmarkedsstyrel-sen om, at regionen oplever et stigende problem med, at job-centrene administrerer ordningen forskelligt for så vidt angår
4
mulighederne for at gennemføre jobrotation i forbindelse medelevuddannelser.Beskæftigelsesregionerne og LO, samt DA og HK vurdereralle, at der er risiko for utilsigtede brug af jobrotationsordnin-gen.Arbejdsmarkedsstyrelsen vurderer i forlængelse heraf, at for-søgsbekendtgørelsen tilsyneladende har haft den utilsigtedevirkning, at der er kommet stor fokus på muligheden for atbruge jobrotationsvikarer i kombination med elever og lærlin-geforløb, og at dette kan medføre risiko for, at virksomhedermere systematisk vil benytte jobrotationsordningen til at kon-vertere ordinære elevforløb til kombinationsforløb med jobro-tation, hvor elever indtræder som beskæftigede umiddelbart,inden de starter på et elevforløb. Dette er i modstrid med job-rotationsordningens intention om via økonomiske tilskud atstimulere meransættelse af ledige og uddannelse af alleredebeskæftigede.Da der nu er så klare indikationer på, at ordningen er ved atudvikle sig i en retning, som ikke var intentionen, reagerer jegnaturligvis straks og lukker ned.Der er altså ikke tale om, at der er advarsler, der er siddetoverhørig eller stukket under stolen. Arbejdsmarkedsstyrelsenvurderede i forbindelse med udstedelsen af forsøgsbekendtgø-relse tilbage i februar, at forsøgsbekendtgørelsen ikke ville fø-re til problemer, da den alene fastlagde, at det fortsat var mu-ligt at kombinere jobrotation og elev- eller lærlingeforløb i he-le landet, mens DA havde en anden vurdering. Der var medandre ord en forskellig vurdering af, hvilke konsekvenser for-søgsbekendtgørelsen ville have.Svar på spørgsmål AG
Udover den almindelige dialog mellem Arbejdsmarkedssty-relsen og Beskæftigelsesministeriets departement og ministe-ren, som altid finder sted i Beskæftigelsesministeriet, når derudstedes forsøgsbekendtgørelser, og som jeg har været indepå i min tale, var der i forlængelse af udstedelsen af den nye5
bekendtgørelse og DA’s kritik, dialog mellem Beskæftigel-sesministeriet og Finansministeriet om sagen.Finansministeriet spurgte ind til muligheden for at kombinerejobrotationsydelsen med tilskud til elever, og om bekendtgø-relsen ville give anledning til øgede udgifter til ordningen.Arbejdsmarkedsstyrelsen redegjorde i den forbindelse forsagsforløbet, herunder for, at der ikke tidligere havde væretfastsat regler, der forhindrer, at arbejdsgivere kan modtagejobrotationsydelse i forbindelse med elev- eller lærlingefor-løb, som også indgår i en jobrotation, hvilket var baggrundenfor, at Arbejdsmarkedsstyrelsen vurderede, at de økonomiskekonsekvenser af forsøgsbekendtgørelsen ikke i sig selv villegive anledning til en udgiftsstigning. I den forbindelse blevdet drøftet med Ministeriet for Børn og Undervisning, hvadreglerne er på området for tilskud til elever.Beskæftigelsesministeriet gjorde overfor Finansministerietopmærksom på, at det ikke er muligt at opgøre, hvor mangeelever eller lærlinge der hidtil har deltaget i ordningen ellersom eventuelt fremadrettet vil gøre det som følge af den nyeforsøgsbekendtgørelse.Endvidere redegjorde Beskæftigelsesministeriet for reglernepå området og – med udgangspunkt i et beregningsteknisk ek-sempel – for de udgifter og indtægter, som en arbejdsgiver vilhave i forbindelse med, at et elevforløb kombineres med enjobrotation.Svar på spørgsmål AH
Som følge af konjunktursituationen og den øgede opmærk-somhed omkring ordningen, har vi i de sidste par år set en ge-nerel stigning i anvendelsen og dermed udgifterne til jobrota-tionsordningen. På den baggrund og som følge af de initiati-ver vi igangsatte for at øge brugen af jobrotation i løbet af ef-teråret 2012, er bevillingen på finansloven blevet øget fra ca.150 millioner på finansloven for 2012 og til ca. 450 millionerkroner på finansloven for 2013.
6
Som nævnt vurderede Arbejdsmarkedsstyrelsen, at forsøgsbe-kendtgørelsen ikke ville give anledning til merudgifter, daforsøgsbekendtgørelsen for at sikre en ensartet praksis i landetalene fastlagde, at det fortsat var muligt at kombinere jobrota-tion og elev- eller lærlingeforløb i hele landet.Der foreligger ikke særskilte data om de ansatte, som indgår ijobrotationsprojekterne, da virksomheder for at undgå bu-reaukrati ikke er blevet pålagt at indberette oplysninger omdette. Det er derfor ikke muligt at opgøre, hvor mange elevereller lærlinge der hidtil har deltaget i jobrotationsordningeneller som har gjort det i forlængelse af forsøgsbekendtgørel-sen af 1. marts 2013, men jeg vil bede Arbejdsmarkedsstyrel-sen om efter sommerferien at gennemføre en hurtig stikprø-veundersøgelse for at undersøge brugen af forløb med eleverog lærlinge i et repræsentativt udsnit af landets jobcentre.Siden 2009 er det kommunerne, der har ansvaret for beskæfti-gelsesindsatsen, herunder for administrationen af jobrotati-onsordningerne. Statens adgang til aktuelle oplysninger omudviklingen på ordningen er derfor afhængig af kommunerneskvartalsvise indberetninger og afregninger af tilskud fra sta-ten.Arbejdsmarkedsstyrelsen har netop i juni modtaget foreløbigeoplysninger om kommunernes løbende afregning for 2. kvar-tal og forskudsrefusionsanmodninger for 3. kvartal.Det kan konstateres, at udgifterne til jobrotation generelt erstigende, blandt andet som følge af, at der i de seneste år tageten række initiativer til at stimulere ordningen.Oplysningerne bekræfter den stigende tendens i brugen afordningen, men rykker ikke væsentligt ved Arbejdsmarkeds-styrelsens hidtidige skøn, der også byggede på en forudsæt-ning om et øget forbrug i resten af året.
7
Arbejdsmarkedsstyrelsen skønnede således i starten af 2013før bekendtgørelsen af 1. marts i en teknisk fremskrivning påbaggrund af oplysninger fra kommunerne – at jobrotations-ordningens samlede udgift for året 2013 ville beløbe sig tilca.540 millioner. kronerI dag skønner arbejdsmarkedsstyrelsen på baggrund af de se-neste tal fra kommunerne i slutningen af juni for årets førstetre kvartaler, at den samlede udgift i løbet af året 2013 vil bli-ve omkring 555 millioner kroner. Det er beregningstekniskforudsat at kommunernes dispositioner og refusionsanmod-ninger i 4. kvartal svarer til gennemsnittet af de tre foregåendekvartaler.Som følge af den generelle usikkerhed omkring kommunernesrefusionsanmodninger og skøn for ordningen, skønner Ar-bejdsmarkedsstyrelsen på nuværende tidspunkt, at udgifternetil den ordinære jobrotationsordning i 2013 vil udgøre mellem550 og 600 mio. kr.Baseret på de foreliggende oplysninger, har Arbejdsmarkeds-styrelsen ikke kunnet konstatere et væsentligt ændret omfang ide forventede samlede udgifter til jobrotation, siden forsøgs-bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. marts 2013.Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst, at de fortsat følger ud-giftsudviklingen på jobrotationsordningen nøje via udviklin-gen i kommunernes kvartalsvise hjemtagelse af refusion.
8