Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr.403 (alm. del) efter ønske fra Christian Juhl (EL), som hermed besvares.
27. juni 2013J.nr. 2013-4903
”Ifølge Ritzaus Bureau lukker ministeren et hul for ekstraindtægt vedr. jobrotationog lærlinge. Ministeren bedes redegøre for følgende:hvori består problemet?hvordan er hullet opstået?hvad har hullet kostet staten i ekstraudgifter?hvorfor er Folketinget og ministerens politiske samarbejdspartnere ikke blevetorienteret om sagen?”
Jobrotationsordningen er en god ordning, da det er et godt redskab til både at få le-dige ind på arbejdsmarkedet og efteruddanne ansatte.Siden velfærdsaftalen der trådte i kraft i 2007 har der ikke været begrænsninger på,hvilke uddannelser der kan indgå i den beskæftigedes opkvalificering i forbindelsemed et jobrotationsforløb. Det har således været muligt at modtage jobrotations-ydelse til beskæftigede der deltager i uddannelsesforløb som elever og lærlinge.Det gælder såvel i skoleperiode som praktikperiode.Den 27. juni 2012 traf Beskæftigelsesankenævnet (BAN) i Midtjylland en afgørel-se om, at jobcenteret ikke kan bevilge jobrotationsydelse i den periode, hvor enelev eller lærling er i praktik i samme virksomhed, som den beskæftigede var ansati før jobrotationsforløbet. Det betød en mere restriktiv praksis for kombinationen afelev og lærling og jobrotationsvikar i Midtjylland. Som følge af klage- og ankesy-stemets indretning betød det endvidere, at jobcentre i de øvrige regioner og de øv-rige regionale beskæftigelsesankenævn fortsat kunne følge den regelfortolkning,som de hidtil havde lagt til grund for deres praksis. Dermed blev der skabt en situa-tion med uens rammer og dertilhørende praksis for jobrotation på tværs af regio-nerne.Beskæftigelsesministeriet modtog i perioden herefter en række henvendelser omkonsekvenserne af afgørelserne i Beskæftigelsesankenævnet i Midtjylland. Hen-vendelserne kommer fra jobcentre og arbejdsmarkedets parter. Beskæftigelsesrådeti Nordjylland henvendte sig bl.a. til mig efter sommerferien 2012 om afgørelsen og
udtrykte bekymring for dens indskrænkende fortolkning og konsekvenserne forjobrotationsordningen i resten af landet.På den baggrund, udstedtes der en forsøgsbekendtgørelse, der sikrede ensartederammer for jobrotation i hele landet pr. 1. marts 2013. Arbejdsmarkedsstyrelsenvurderede på daværende tidspunkt, at forsøgsbekendtgørelsen ikke ville føre til, atvirksomheder i stort omfang ønskede at kombinere jobrotationsvikarer med eleverog lærlinge.Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst, at deres vurdering byggede på, at det hele ti-den havde været muligt inden for den nuværende jobrotationsordning fra 2007 atmodtage jobrotationsydelse for elever/lærlinge såvel i skoleperiode som praktikpe-riode.Arbejdsmarkedets parter, beskæftigelsesregionerne m.fl. har i den seneste tid gjortArbejdsmarkedsstyrelsen og Beskæftigelsesministeriet opmærksom på, at de harkonstateret, at der er en meget stor interesse fra virksomhederne for at ansætte job-rotationsvikarer for elever og lærlinge. Forsøgsbekendtgørelsen har tilsyneladendehaft den utilsigtede virkning, at der er kommet fokus på muligheden for at brugejobrotationsvikarer i kombination med ansættelse af elever og lærlinge. Dette kanbetyde en risiko for, at virksomheder mere systematisk vil benytte jobrotationsord-ningen til at konvertere ordinære elevforløb til kombinationsforløb med jobrotati-on, hvor elever indtræder som beskæftigede.Derfor sørger jeg for, at der hurtigt strammes op, og det sker ved, at jeg pr. 1. julilukker for muligheden for at indgå nye aftaler om at ansætte jobrotationsvikarersom erstatning for elever, lærlinge og voksenlærlinge.Arbejdsmarkedsstyrelsen har derudover oplyst mig om følgende i forhold til deøkonomiske konsekvenser af forsøgsbekendtgørelsen fra marts 2013:Jobrotationsordningen består af to ordninger: En jobrotationsordning for ufaglærteog faglærte, som benævnes den ordinære jobrotationsordning, og en jobrotations-ordning for personer med videregående uddannelser, som benævnes den særligejobrotationsordning. Det er som udgangspunkt under den ordinære jobrotations-ordning, at der er mulighed for at kombinere elever og lærlinge med en jobrotati-onsvikar som tilskud.I forbindelse med udarbejdelse af Rammeredegørelse I fra foråret 2013 skønnedeArbejdsmarkedsstyrelsen på baggrund af oplysninger fra kommunerne - før be-kendtgørelsen af 1. marts - en samlet udgift på ca. 540 mio. kr. i 2013.I dag skønner Arbejdsmarkedsstyrelsen i en teknisk fremskrivning på baggrund afde seneste tal fra kommunerne i slutningen af juni, at udgifterne til jobrotations-ordningen i året vil blive omkring 555 mio. kr. Det er beregningsteknisk forudsat,at kommunernes dispositioner og refusionsanmodninger i 4. kvartal svarer til gen-nemsnittet i de tre foregående kvartaler.
2
Som følge af den generelle usikkerhed omkring kommunernes refusionsanmodnin-ger, skønner Arbejdsmarkedsstyrelsen på nuværende tidspunkt, at udgifterne til denordinære jobrotationsordning i 2013 vil udgøre mellem 550 mio.kr. og 600 mio. kr.Det skal understreges, at vurderingen af udgifter til jobrotation, som følge af denmåde beskæftigelsessystemet er indrettet på med kommunal opgavevaretagelse ogafregning via refusionsanmodninger til staten, vil kunne forskyde sig, når de ende-lige afregninger fra kommunerne foreligger. Jeg vil vende tilbage med en oriente-ring af Beskæftigelsesudvalget, hvis der sker væsentlig forskydning i forbruget tiljobrotation eller vurderingen af omfanget af anvendelsen af jobrotation i kombina-tion med elever og lærlinge.Det er vanlig praksis, at forsøgsbekendtgørelser bliver sendt til høring i Beskæfti-gelsesrådet (BER). Efter høringsfasen udstedes forsøgsbekendtgørelsen. Den om-talte forsøgsbekendtgørelse er udstedt efter samme procedure.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3