Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1262847_0001.png
1262847_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
20. juni 2013
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 395(BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Jørgen Arbo-Bæhr(EL).
J.nr. 20130048172

Spørgsmål nr. 395:

”Hvad kan ministeren oplyse om arbejdsmiljøet på det københavnske metrobygge-ri, og herunder ikke mindst om støjgener for de ansatte? Har Arbejdstilsynet i for-bindelse med besøg på metroarbejdspladser givet påbud? I bekræftende fald ønskesoplyst, hvilke arbejdsmiljøproblemer der er givet påbudom?”

Endeligt svar:

Jeg er af den opfattelse, at arbejdsmiljøet skal være i orden på alle arbejdspladser.Det gælder naturligvis også byggepladser som metrobyggeriet i København.Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som har oplyst følgende:”Arbejdstilsynet følger metrobyggeriet tæt. Arbejdstilsynet har gennemført 92 til-synsbesøg, hvilket bl.a. har ført til 100 strakspåbud, 24 rådgivningspåbud, 1 for-bud, 13 sager til strafferetlig vurdering og 2 tiltaleindstillinger til politiet for mang-lende anmeldelse til RUT (Registret for Udenlandske Tjenesteydere), fordelt ud-over de forskellige metrobyggepladser og fordelt på både bygherren, hovedentre-prenøren og underentreprenørerne. Herudover er Arbejdstilsynet løbende i dialogmed både bygherren, hovedentreprenøren og en række underentreprenører om,hvordan arbejdsmiljøforholdene kan forbedres.Bygherren for metrobyggeriet har ansvaret for at planlægge og koordinere samar-bejdet om sikkerhed og sundhed på metrobyggepladserne. Reaktionerne til bygher-ren har alle fokuseret på manglende koordinering af sikkerhedsansvaret på bygge-pladsen.Hovedentreprenøren står i praksis for den overordnede koordinering af sikkerhedenpå byggepladserne. Reaktionerne til hovedentreprenøren har primært fokuseret påsikring af fællesområder på byggepladsen, herunder sikring af flugtveje fra bygge-gruber, sikring af adgangsveje og sikring af adskillelse af gående og kørende trafik.
Underentreprenørerne består pt. af et stort firma, som bl.a. står for det igangværen-de bore- og gravearbejde ved de nye metrostationer. Herudover er der en rækkeandre mindre underentreprenører.Underentreprenørerne har fået en lang række reaktioner for en bred vifte af over-trædelser, bl.a. manglende afspærringer af dybe huller, manglende sikkerhedsud-styr, svejsning med fare for klemning, forsvarlig brug af stilladser, støjforhold mv.I forhold til støj har Arbejdstilsynet afgivet 7 strakspåbud og 3 rådgivningspåbud.Disse strakspåbud har fokuseret på, at ingen må udsættes for høreskadende støj,dvs. en støjbelastning på over 85dB(A), samt at sikre planlægning og samarbejdepå byggepladsen mod unødig støj. Hertil kan det oplyses, at Arbejdstilsynet kunkan forholde sig til støjende maskiner eller processer med henblik på medarbejder-beskyttelse og ikke i forhold til offentligheden eller det ydre miljø.I forlængelse af ovenstående kan det bemærkes, at Arbejdstilsynet fortsat vil havefokus på metrobyggeriet. Herunder på om de mange påbud har haft den forventedespredningseffekt både fra den ene plads til den anden, og i forbindelse med at byg-geriet udvikler sig.Det kan konstateres, at der er mange alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølovgiv-ningen på metrobyggeriet, der kan indebære risiko for alvorlige ulykker, hvis derikke bliver rettet op på forholdene.”Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.Jeg vil samtidig gerne slå fast, at det er helt uacceptabelt, når der sløses med sik-kerheden gang på gang. Jeg finder det derfor helt nødvendigt, at Arbejdstilsynetfølger metrobyggeriet tæt, så der bliver reageret på de lovovertrædelser, der begåsog som udsætter medarbejderne for unødig fare.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2