Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
Jobcenter Tårnby
Rehabiliteringsteamet:Retningslinjer ogarbejdsopgaver forsagsbehandlerne, de fagligekoordinatorer, formanden ogprojektkoordinatoren
1
Juli 2013
Indhold1. Oprettelse af rehabiliteringsmappe til sagsbehandlerne: ..........................................31.1. Tjekliste til sagsbehandlerne: ....................................................................................32. Påbegyndelse af Rehabiliteringsplanen – den forberedende del:.............................43. Den afgivende sagsbehandlers opgaver: ....................................................................53.1. Lægeattester: ............................................................................................................53.2. Procedure for oprettelse af Rehabiliteringssag for Tårnby borgere (Acadre): ...........53.4. Udfyld visitationsskemaet ..........................................................................................63.5. Indkaldelse af bisidder/ fuldmagtshaver samt fremsendelse af sagsakter: ................63.6. Økonomi og takster ifm. indstilling til fleksjob eller ressourceforløb:..........................64. Den koordinerende sagsbehandlers opgaver i ressourceforløbssager: ..................64.1. Rehabiliteringsplanens indsatsdel, opfølgning og koordinering: ................................65. Faglig koordinators opgaver: .......................................................................................75.1. Formandsbeslutning: .................................................................................................76. Formandens opgaver: ...................................................................................................76.1. Indkaldelse af ad-hoc repræsentanter, booking af samtaler i Outlook m.m.: .............77. Projektkoordinatorens opgaver:...................................................................................7
2
Juli 2013
1. Oprettelse af rehabiliteringsmappe til sagsbehandlerne:Der er oprettet en rehabiliteringsmappe –sag 13/14823,hvor alle de relevante skabeloner,,dokumenter, retningslinjer m.m. findes. Du bedes derfor bruge skabelonerne i denne sag, da deopdateres løbende. Journaliser en kopi af den skabelon du skal bruge over i rehabiliteringssageniserog udfyld dokumentet. Markér dokumentet i Acadresagenhøjreklikog vælgJournaliser kopi afhøjreklikdokument.Herefter indtaster du sags nr. på borgerens rehabiliteringssag eksempelvis 13/1234.13/1234.Skabelonen ligger nu i borgerens rehabiliteringsmappe – klar til at blive udfyldt.
1.1. Tjekliste til sagsbehandlerne:1. Læs tjeklisten før og efter rehabiliteringsmødet (1903474(1903474-13)2. Udarbejdelse af den forberedende del sammen med borgeren (skabelon i 13/14823)3. Send anmodning til praktiserende læge (LÆ261)4. Indhent LÆ 265: Lægeattest til Rehabiliteringsteam5. Opret Rehabiliteringssag i Acadre6. Den forberedende del, lægeakter, speciallægeerkæringer, journalnotater og andrerelevante dokumenter kopieres over i rehabiliteringssagen.7. Lægemappen og en kopi af sagen afleveres hos den ansvarlige faglige koordinator8. Udfyld visitationsskema og send til faglig koordinator, som sender sagen til screening/godkendelse hos sundhedskoordinatoren Faglig koordinator videresender visitationsskemasundhedskoordinatoren.ordinatortil formanden.9. Afvent mødeindkaldelse i Outlook10. Formanden udsender samtaleindkaldelse til borger
3
Juli 2013
2. Påbegyndelse af Rehabiliteringsplanen – den forberedende del:I alle sager, hvor der er ansøgt om revalidering, fleksjob eller førtidspension udarbejdesRehabiliteringsplanens forberedende del sammen med borger. Ligeledes udarbejdes denne, nårsagsbehandler vurderer, at der er grundlag for indstilling til revalidering, fleksjob, ressourceforløbeller førtidspension. Er man i tvivl, om planen bør udarbejdes, drøftes sagen med den ansvarligefaglige koordinator. Tvivlssager kan drøftes på gruppemøderne med det formål at aflaste denfaglige koordinator, da det er meget tids- og ressourcekrævende at læse alle sagerne igennem.Specialteamets medlemmer har fortsat udvidet kompetence til at indstille sager tilRehabiliteringsteamet, hvorfor det fortsat kun er tvivlssager Specialteamet skal drøfte med denfaglige koordinator.Det er vigtigt at påpege, at den afgivende sagsbehandler ikke på forhånd må love borgeren, atmødet med Rehabiliteringsteamet får et bestemt udfald eksempelvis en indstilling til et fleksjob, dateamet kan vurdere sagen anderledes ud fra sagens akter og øvrige dokumentation. Det er vigtigt,at borgerne ikke får falske forhåbninger og dermed risikerer at blive skuffede, hvis teametsindstilling ikke er som forventet.
4
Juli 2013
3. Den afgivende sagsbehandlers opgaver:3.1. Lægeattester:Udover den forberedende del skal der i alle sager undtagen FØP § 17 indhentes en lægeattestLÆ
265: Lægeattest til Rehabiliteringsteam,
som udfyldes af borgers praktiserende læge.Sagsbehandleren sender enLÆ 261: Anmodning om lægeattest til Rehabiliteringsteam
tilborgers praktiserende læge, hvor det uddybes, hvilke oplysninger LÆ 265 skal indeholde, og omlægeattesten skal bruges som dokumentation i rehabiliteringsteamet eller ift. revalidering.Til borgeren sendes enLÆ 262: Meddelelse om lægeattest til Rehabiliteringsteam,
hvorborgeren oplyses om kommunens anmodning om en lægeattest.Denne attest skal fortsat indhentes, når sundhedskoordinatoren fra Den Kliniske Funktionindtræder i rehabiliteringsteamet pr. 1. juli 2013.Den afgivende sagsbehandler er ansvarlig for oprettelse af en rehabiliteringssag i Acadre og KMD.Se nedenstående procedurer.3.2. Procedure for oprettelse af Rehabiliteringssag for Tårnby borgere (Acadre):Den afgivende sagsbehandler er ansvarlig for at oprette en rehabiliteringssag i Acadre for alleTårnby borgere, hvor samtaleindkaldelsen, partshøringsbreve, mødereferat frarehabiliteringsmødet, den forberedende del, indstillingen, de lægelige akter, dokumentation forarbejdsprøvning m.m. vil være samlet. Brug autoprofilen kaldetrehabiliteringeller indtast følgende:Journalkode: 15.17.18 rehabiliteringFacet: G01Sagen skal hedde:Rehabilitering – borgers navn3.3. Procedure for oprettelse af Rehabiliteringssag for Dragør borgere (Acadre og KMD):Den afgivende sagsbehandler er ansvarlig for at oprette en rehabiliteringssag i både Acadre ogKMD for alle Dragør borgere, hvor samtaleindkaldelsen, partshøringsbreve, mødereferat frarehabiliteringsmødet, den forberedende del, indstillingen, de lægelige akter, dokumentation forarbejdsprøvning m.m. vil være samlet. Årsagen er, at teamets repræsentanter fremover skal læsesagens akter elektronisk, men da ikke alle repræsentanterne har adgang til KMD, skal der ogsåvære en rehabiliteringssag i Acadre for Dragør borgerne.Åben KMD Personoverblik:Indtastcpr. nr.og vælgDragørGå iFilerog vælgOpret sag manueltvælgOrganisatorisk sag.I feltetBeskrivelseindtastes:JC/cpr. nr.Sagstype: 15.17.18 rehabiliteringSikkerhedsenhed: Jobcenter – TårnbySagsbehandler: Vælg fra listenGem
5
Juli 2013
3.4. Udfyld visitationsskemaetVisitationsskemaet:Skema til forelæggelse af sag for rehabiliteringsteamet(1884422-13) sendestil den ansvarlige faglige koordinator (Bitten Hansen eller Helle Kragh Hansen). Der er udarbejdeten oversigt med afleveringsfrister og mødedatoer i Rehabiliteringsteamet –dok.1932734-13.3.5. Indkaldelse af bisidder/ fuldmagtshaver samt fremsendelse af sagsakter:Overordnet set er det borgers eget ansvar at informere sine bisiddere om mødedato, tidspunkt ogsted herunder også videreformidling af sagens akter/ dokumentation. Når det drejer sig om sagermed fuldmagtshaver sendes invitation og akter til fuldmagtshaver.3.6. Økonomi og takster ifm. indstilling til fleksjob eller ressourceforløb:Der har været flere borgere, der under rehabiliteringsmødet, har efterspurgt viden om takster ogderes fremtidige økonomiske situation. Det er teamets opfattelse, at borgerne meget gerne vil havekonkrete takster eller beløb, som de kan forholde sig til. Derfor tilføjes dette afsnit, hvor denafgivende sagsbehandler inden mødet i Rehabiliteringsteamet bedes undersøge borgerensøkonomiske muligheder og takster ift. de forskellige ydelser.
4. Den koordinerende sagsbehandlers opgaver i ressourceforløbssager:4.1. Rehabiliteringsplanens indsatsdel, opfølgning og koordinering:Den gennemgående og koordinerende sagsbehandlers opgaver består i at udarbejderehabiliteringsplanens indsatsdel, som beskriver den tværfaglige indsats på baggrund af teametsindstilling, sammen med borgeren samt varetage den løbende opfølgning og koordinering isamarbejde med borgeren. Se også Projektorganiseringsbeskrivelsen jf. sag 13/14823.
6
Juli 2013
5. Faglig koordinators opgaver:Den faglige koordinator fra fagområdet deltager i rehabiliteringsmødet som et fast medlem.Den faglige koordinator udfylder Rehabiliteringsteamets indstilling efter rehabiliteringsmødet.Opgavefordelingen mellem koordinatorerne i forhold til denne opgave sker ud fra, hvem der erkoordinator for den afgivende sagsbehandler.Faglig koordinator sørger endvidere for, såfremt borger har givet samtykke hertil, at sende en kopiaf indstillingen til borgers praktiserende læge.5.1. Akutsager:I sager, hvor der grundet progredierende livstruende sygdom bør ske en direkte og hurtigfremsendelse af sagen til Pensionsnævnet, kan der afholdes et kort ekstraordinærtrehabiliteringsmøde – evt. uden borgers tilstedeværelse. Herefter fremsender den ansvarligesagsbehandler sagen direkte til Pensionsnævnet sammen med indstillingen fra faglig koordinator.
6. Formandens opgaver:Formanden sender samtaleindkaldelserne ud til borgerne. Der er udarbejdet forskelligebrevskabeloner afhængig af om borgeren modtager sygedagpenge, kontanthjælp, ledighedsydelseeller er selvforsørgende.6.1. Indkaldelse af ad-hoc repræsentanter, booking af samtaler i Outlook m.m.:Andre arbejdsopgaver vil være indkaldelse af relevante ad hoc repræsentanter senest 14 dage førmødets afholdelse. Formanden vil derudover skulle booke samtalerne i de faste repræsentantersog sagsbehandlernes kalendre i Outlook. Ad hoc-repræsentanterne inviteres pr. mail eller viaOutlook, hvis de er tilknyttet systemet i Kommunen. Formanden sender dokumenterne i sagen tilde ad hoc repræsentanter, som er ansat i kommunen, men fysisk er placeret på en anden adresse.Lænken sender alt materiale via sikker mail.
7. Projektkoordinatorens opgaver:Projektkoordinatoren er ansvarlig for udarbejdelse af skabeloner og andet skriftligt materialeeksempelvis informationsbreve, projektbeskrivelser, retningslinjer, brevskabeloner(indkaldelsesbrevene), tekst til hjemmesiden etc. Kristina hjælper formanden med diversearbejdsopgaver herunder samtaleindkaldelser og booking i Outlook. Kristina er ansvarlig forløbende at opdatere retningslinjerne samt de øvrige dokumenter og skabeloner.Kristina vil sørge for løbende at samle op på evalueringsskemaerne, som borgerne udfylder.Borgernes oplevelse af mødet med Rehabiliteringsteamet kan være med til at forbedreRehabiliteringsteamets arbejde og procedurer. I forbindelse med rehabiliteringsmødet udleveres etevalueringsskema til borger sammen med en frankeret svarkuvert. Evalueringsskemaetvideregives til projektkoordinator eller formanden. Evalueringsskemaet ligger i sagen 13/14823.Kristina er herudover formandssuppleant i tilfælde af ferie eller sygdom og vil derudover deltage imøderne som referent. Kristina er overordnet tovholder, og har derfor ingen borgersager.
7